Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

FilipJ

Medlem
Äh, bara skönt att bidra med lite miljöskatt med sitt flygande!! Bättre samvete ;)
Alternativet är ju att skänka pengarna till valfri institution. Skatten blir änna tvingande, även för oss som inte har samvetskval eller råd att betala mer i skatt. För det intressanta är ju att trots flyget beskattas ska vi flygande ha dåligt samvete enligt de som så glatt inför och ökar just de skatterna.
 

Jönsson

Medlem
Det är lite intressant ändå, att vi inte reagerar lika starkt på andra skatter och avgifter som på flygskatten. På en ToR med 4 ben och anslutning i Skandinavien för 3000kr, utgör endast 1000kr själva biljettpriset.
 

chazzie

Medlem
Förvånansvärt vettigt formulerat, att differentiera efter faktisk miljöpåverkan och jobba för att blanda in/öka användningen av biobränslen är en faktiskt miljövinst mot MPs klistermärken- och dekalerlösning med nuvarande flygskatt (nuvarande kanske är ett starkt ord i denna pågående pingisamatch). Det ska så klart löna sig ekonomiskt för flygbolagen att använda nyare och mer bränslesnåla maskiner samt om de väljer att öka användningen av biobränslen. Skatter formulerade som MPs (nuvarande) skatt är däremot väldigt bra om man vill visa utåt att man gör något för att förbättra miljön men sen kan ta behållningen av den skatten och lägga på bra-att-ha-kontot för diverse andra mer eller mindre obskyra saker.
 

igelkotten

Medlem
Alternativet är ju att skänka pengarna till valfri institution. Skatten blir änna tvingande, även för oss som inte har samvetskval eller råd att betala mer i skatt. För det intressanta är ju att trots flyget beskattas ska vi flygande ha dåligt samvete enligt de som så glatt inför och ökar just de skatterna.

Sjalvklart, jag skamtade mest med min kommentar.

Vid besok i Sverige slas jag ocksa over det enorma skuldbelaggandet pa flyg fran media och vanligt folk. For mig framstar det bara som lite tramsigt och en typisk grej folk bryr sig extra mycket om i den svenska bubblan. Kanske ar beundransvart, eller naivt bara, har inte bestamt mig for vilket annu.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

M.K

Medlem
Jag slås också av detta varje gång jag kommer hem. Går alltid mode i vad alla ska tycka i Sverige. Väldigt enformigt sterilt debattklimat och personligen väljer jag att knappt konsumera svensk, speciellt linjär, media då den känns fördummande. Med de stora problem som finns i landet borde det finnas annat att fokusera på. Flygsektorn står, om vi ska hålla oss till fakta, för en mycket liten del av utsläppen men är ändå den stora syndaren just nu tills det går mode i något annat «alla» ska tycka. o_O

Denna skatt förvärrar dessutom utsläppen då miljövänliga flyginvesteringar och nya direktlinjer stoppas eller skjuts på framtiden. Dessutom påverkas BNP negativt. Återstår dock att se om det ens blir denna regering så hoppet är inte ute än.
 

M.K

Medlem
Intressant artikel om de inledande konsekvenserna av flygskatten. -350 000pax pga skatten uppskattas det visst till. Uppgifter från transportstyrelsen.

”Utredningen visar också att trafiken mellan Stockholm och Skåne minskade med närmare 40 000 passagerare under perioden. Samtidigt har antalet passagerare på linjerna mellan Stockholm och Kastrup ökat med 17 000 personer: ”vilket skulle kunna vara en indikation på överflyttning”, konstaterar Transportstyrelsen. Det stämmer också med erfarenheterna från när Holland införde flygskatt under åren 2008 – 2009 och flygplatserna i landet tappade passagerare till närliggande tyska och belgiska flygplatser.”


Flygtorget » Flygnyheter » Flygnyheter » Flygskatten kvar och och minskat antal passagerare
 
D

Deleted member 4140

Guest
Vill Sverige skjuta sin ekonomi i foten så är flygskatt en bra start, fortsätter glatt att ta båten över till Finland för att sedan använda finnair till Asien :)
På så sätt slipper jag sätta min fot på ett sas plan också sedan de dragit ner på intjäningen.

Jag förstår inte varför ett parti som MP får existera, dummare påhitt har jag aldrig skådat. Nåja de blir utsparkade vid nästa val, eller kanske t o m innan det.
 

Flyer722

Medlem
Vill Sverige skjuta sin ekonomi i foten så är flygskatt en bra start, fortsätter glatt att ta båten över till Finland för att sedan använda finnair till Asien :)
På så sätt slipper jag sätta min fot på ett sas plan också sedan de dragit ner på intjäningen.

Jag förstår inte varför ett parti som MP får existera, dummare påhitt har jag aldrig skådat. Nåja de blir utsparkade vid nästa val, eller kanske t o m innan det.
Näst på tur är båtskatten. Hur ser planerna ut då, simma?
 
Toppen