Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

Jönsson

Medlem
Ja, 3 har stöd för eSIM (fortfarande ensamma i Sverige om det stödet för iPhone). Har haft både 3 och Telenor i min mobil tills nu. 3 med eSIM och Telenor med fysiskt sim-kort. Ringde dock igår och sa upp Telenor pga diverse problem och att de faktiskt inte tillför något för mig längre.

(Sen kan man ju också få EB-poäng via SAS portal när man skaffar abonnemang hos 3 om man inte redan har det :))
Tele2 har också e-sim stöd i Sverige. I Danmark är det 3 som gäller och i Norge är Telenor ensamma. Men i Norge är ju hela mobiloperatörmarknaden väldigt begränsad.
 

lucasd

Medlem
Jag tror att det kommer bli allt vanligare att man, oavsett land, alltid har sitt vanliga abonnemang. I och med att fler och fler operatörer verkar komma med bättre roamingerbjudanden och det finns nischade operatörer för roaming känns det som att avtalen mellan operatörerna blir bättre och bättre.

Tele2 har också e-sim stöd i Sverige. I Danmark är det 3 som gäller och i Norge är Telenor ensamma. Men i Norge är ju hela mobiloperatörmarknaden väldigt begränsad.

Ledsen för lite OT. Men Tele2 har ej stöd för det än, det ska komma någon gång i januari. Källa.
 

Fidde

Medlem
Det är väl mest för att säkra upp så att personen som tecknar abonnemanget bor i Sverige.

Gällande bindningstiden så är det krav att det finns när tjänsten aktiveras. Om man behåller samma abonnemangsform även när bindningstiden är slut, så finns tjänsten kvar tills dess att man byter eller förändrar sitt abonnemang. Då behöver tjänsten aktiveras igen utifrån de villkor som finns då :)
Visst är det så och jag förstår att dem måste ha någon klausul för att hindra att detta missbrukas. Bindningstidskravet tycker jag dock är löjligt men visst, är ju ett enkelt sätt att få kunderna att stanna kvar och accepterar kunderna det och köper lär inget ändras.

Det finns två skrivelser i villkoren, den ena tycker jag är uppenbar och liknar vad andra operatörer har för användning i EU, helt förståligt och rimligt (även om det innebär att om du sover när du tar emot meddelandet och kanske tankar hem uppdateringar för appar för en rejäl kostnad):
Om din användning av Tre bedöms vara ett missbruk eller onormal användning kommer Tre att meddela dig detta samt informera dig om möjligheten att snarast förändra ditt beteendemönster eller öka din nationella närvaro. Om Tre har skäl att misstänka missbruk eller onormalt användande har Tre rätt att debitera enligt ditt abonnemangs ordinarie prislista för din användning av 3Världen från det att du mottog meddelandet tills dess att Tre bedömer att grund till misstanke om missbruk eller onormalt användande inte längre föreligger.

Det som jag däremot inte gillar alls är följande, som enligt vad jag förstår ger Tre möjlighet att i efterhand debitera dig för den surf du använt enligt gällande prislista. D.v.s. om du är Hongkong där Tre tar 62,50kr/MB och du surfar för 20GB och blir fakturerad i efterhand får du en faktura på 62.5*20000 = 1 250 000kr + ordinarie månadskostnad.
Nu tror jag inte att Tre kommer använda denna med tanke på att det antagligen skulle få uppmärksamhet i t.ex. tidningar eller sociala medier och antagligen konsumentverket på sig. "Tres gratis surf i Hongkong blev faktura på 1,3miljoner".
Tre har rätt att debitera enligt ditt abonnemangs ordinarie prislista för din användning om Tre bedömer att ingivet underlag inte är tillräckligt
Nu är ovan ett extremt exempel som antagligen aldrig skulle utspela sig, men "Tre bedömer" innebär ju rimligtvis att Tre är den som väljer om dem vill fakturera mig eller inte.
 

Jönsson

Medlem
Visst är det så och jag förstår att dem måste ha någon klausul för att hindra att detta missbrukas. Bindningstidskravet tycker jag dock är löjligt men visst, är ju ett enkelt sätt att få kunderna att stanna kvar och accepterar kunderna det och köper lär inget ändras.

Det finns två skrivelser i villkoren, den ena tycker jag är uppenbar och liknar vad andra operatörer har för användning i EU, helt förståligt och rimligt (även om det innebär att om du sover när du tar emot meddelandet och kanske tankar hem uppdateringar för appar för en rejäl kostnad):


Det som jag däremot inte gillar alls är följande, som enligt vad jag förstår ger Tre möjlighet att i efterhand debitera dig för den surf du använt enligt gällande prislista. D.v.s. om du är Hongkong där Tre tar 62,50kr/MB och du surfar för 20GB och blir fakturerad i efterhand får du en faktura på 62.5*20000 = 1 250 000kr + ordinarie månadskostnad.
Nu tror jag inte att Tre kommer använda denna med tanke på att det antagligen skulle få uppmärksamhet i t.ex. tidningar eller sociala medier och antagligen konsumentverket på sig. "Tres gratis surf i Hongkong blev faktura på 1,3miljoner".

Nu är ovan ett extremt exempel som antagligen aldrig skulle utspela sig, men "Tre bedömer" innebär ju rimligtvis att Tre är den som väljer om dem vill fakturera mig eller inte.
Om jag ska tolka texten så handlar det om att man försöker förhindra att tjänsten används av kunder som vistas längre än en månad åt gången utomlands. Det poängteras ju i villkoren att tjänsten omfattar tre perioder om maximalt en månad, där man måste använda tjänsten i hemlandet mellan varje sådan period. Ett missbruk av detta skulle kunna resultera i debitering i efterhand. Håller man sig till villkoren lär inte heller 3 debitera något utöver den fasta avgiften för 10GB surf. Om man skulle göra det så skulle man raskt förlora dessa kunder.
 

Rebel

Medlem
Om jag ska tolka texten så handlar det om att man försöker förhindra att tjänsten används av kunder som vistas längre än en månad åt gången utomlands. Det poängteras ju i villkoren att tjänsten omfattar tre perioder om maximalt en månad, där man måste använda tjänsten i hemlandet mellan varje sådan period. Ett missbruk av detta skulle kunna resultera i debitering i efterhand. Håller man sig till villkoren lär inte heller 3 debitera något utöver den fasta avgiften för 10GB surf. Om man skulle göra det så skulle man raskt förlora dessa kunder.

Men för dom som reser lite mera är ju en månad inte så mycket. När jag åkte utomlands förut, var jag bort mera än en månade och oftas mer än 3 ggn per år. Det måste vara för vanligt folk som inte reser i tjänsten så mycket.
 

Jönsson

Medlem
Men för dom som reser lite mera är ju en månad inte så mycket. När jag åkte utomlands förut, var jag bort mera än en månade och oftas mer än 3 ggn per år. Det måste vara för vanligt folk som inte reser i tjänsten så mycket.
Absolut, det är avsett för privat användning, men ändå en sanning med modifikation. Det finns inte behov av dylik lösning i alla länder. 50 tjänsteresor inom EU kräver inget speciellt abonnemang men du reser fortfarande utomlands i tjänsten. Dessutom, rätta mig om jag har fel, gissar jag att de flesta inte har något speciellt sim-kort för sina tjänsteresor utan man använder då företagets. Behovet är väl främst något som uppstår vid privat användning. Sedan kan det ju mycket väl vara så att man inte får använda företagets telefon privat men i alla fall mitt behov av att vara upkopplad för privata ärenden sker nästan uteslutande när jag har tillgång till wi-fi. Dvs främst på hotellet. Vistas du mer än en månad utomlands åt gången utomlands så är det ju självklart inget för dig. Vill dock minnas att jag såg något om en variant för företagskunder också.
 

Rebel

Medlem
@Jönsson Det med företag måster jag titta på.
BC är bättre än Google:)

Jag tänker inte på EU som resa med dom nya reglerna. Då använder man bara telefonen man har i handen. Det skulle vara trevligt om det var så på mera platser i världen.
 

lucasd

Medlem
Absolut, det är avsett för privat användning, men ändå en sanning med modifikation. Det finns inte behov av dylik lösning i alla länder. 50 tjänsteresor inom EU kräver inget speciellt abonnemang men du reser fortfarande utomlands i tjänsten. Dessutom, rätta mig om jag har fel, gissar jag att de flesta inte har något speciellt sim-kort för sina tjänsteresor utan man använder då företagets. Behovet är väl främst något som uppstår vid privat användning. Sedan kan det ju mycket väl vara så att man inte får använda företagets telefon privat men i alla fall mitt behov av att vara upkopplad för privata ärenden sker nästan uteslutande när jag har tillgång till wi-fi. Dvs främst på hotellet. Vistas du mer än en månad utomlands åt gången utomlands så är det ju självklart inget för dig. Vill dock minnas att jag såg något om en variant för företagskunder också.
Var hittade du det där med tre gånger á 30 dagar? Jag hittar bara att det står 30 dagar åt gången? Eller missförstår jag det du skrev - är trött
 

Johanna

Medlem
Toppen