Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

Dr. Miles

Expert
Vad är bästa sättet för att få internet i Kina för en vecka??
Det finns nga förslag i tråden men det är ganska gamla inlägg.
Du kan skaffa China Unicom HK eller China Mobile HK:s prepaid SIM kort som har stöd för surf i fastland Kina.

De SIM korten fungerar som roaming i Kina så det går att kringgå Great Firewall of China.

大中華區域上網卡_跨境王_自遊王儲值卡-中國聯通(香港)CUniq網上商城
4G/3G Mainland China-HK Prepaid SIM Card

Jag har inte använt China Mobile HKs SIM kort ganska länge (för att de använder ett annat sorts 3G [TD-SCDMA] än resten av världen) men om man har en modern mobil bör den ha stöd för TD-SCDMA.
 

Fidde

Medlem
Vet inte om det är rätt tråd egentligen. Men har man 3 här i Sverige, har bindningstid och 10GB surf eller mer ska man kunna aktivera 3Världen som ger surf i totalt 80 länder (bland annat Australien, Japan, Kina och Sydkorea)

3Världen - Surfa i 80 länder.
Låter väldigt bra, tror inte att det är några problem egentligen men man bör nog se till att vara medveten om villkoren (https://assets.tre.se/tjanstevillkor/3varlden). Tänker främst på följande punkter.

För att ha rätt att använda 3Världen ska du ha din normala hemvist i Sverige eller åtminstone frekvent och i väsentlig omfattning befinna dig i Sverige. Tre kan begära att du skriftligen styrker detta genom ex. folkbokföringsintyg, skatteutdrag eller utbildningsbevis. Tre har rätt att debitera enligt ditt abonnemangs ordinarie prislista för din användning om Tre bedömer att ingivet underlag inte är tillräckligt.

[...]inte tillåtet att använda 3Världen mer än max 30 dagar i följd.

Denna förstår jag inte varför den finns.
Det är inte heller tillåtet att använda flera SIM-kort från Tre parallellt medan du använder 3Världen.

Verkar även vara krav att ha bindningstid för att få aktivera tjänsten.
3Världen kan aktiveras för utvalda abonnemang (se tre.se/3varlden) med bindningstid kvar på ditt abonnemang samt för dig som ingår avtal avseende dessa abonnemang med bindningstid (nyteckning eller förlängning).

Nu när jag råkar ha ett abb hos Tre så kommer jag nog aktivera tjänsten iom att den är kostnadsfri men efter att bindningstiden gått ut kommer jag antagligen inte använda mig av detta utan andra lösningar, t.ex. kontaktkort från 3 i UK/Google Fi.
 

lucasd

Medlem
Låter väldigt bra, tror inte att det är några problem egentligen men man bör nog se till att vara medveten om villkoren (https://assets.tre.se/tjanstevillkor/3varlden). Tänker främst på följande punkter.



Denna förstår jag inte varför den finns.


Verkar även vara krav att ha bindningstid för att få aktivera tjänsten.


Nu när jag råkar ha ett abb hos Tre så kommer jag nog aktivera tjänsten iom att den är kostnadsfri men efter att bindningstiden gått ut kommer jag antagligen inte använda mig av detta utan andra lösningar, t.ex. kontaktkort från 3 i UK/Google Fi.

Det är väl mest för att säkra upp så att personen som tecknar abonnemanget bor i Sverige.

Gällande bindningstiden så är det krav att det finns när tjänsten aktiveras. Om man behåller samma abonnemangsform även när bindningstiden är slut, så finns tjänsten kvar tills dess att man byter eller förändrar sitt abonnemang. Då behöver tjänsten aktiveras igen utifrån de villkor som finns då :)
 

Rebel

Medlem
Du kan skaffa China Unicom HK eller China Mobile HK:s prepaid SIM kort som har stöd för surf i fastland Kina.

De SIM korten fungerar som roaming i Kina så det går att kringgå Great Firewall of China.

大中華區域上網卡_跨境王_自遊王儲值卡-中國聯通(香港)CUniq網上商城
4G/3G Mainland China-HK Prepaid SIM Card

Jag har inte använt China Mobile HKs SIM kort ganska länge (för att de använder ett annat sorts 3G [TD-SCDMA] än resten av världen) men om man har en modern mobil bör den ha stöd för TD-SCDMA.

Tack Doktorn
 

Jönsson

Medlem
Vet inte om det är rätt tråd egentligen. Men har man 3 här i Sverige, har bindningstid och 10GB surf eller mer ska man kunna aktivera 3Världen som ger surf i totalt 80 länder (bland annat Australien, Japan, Kina och Sydkorea)

3Världen - Surfa i 80 länder.
Det där är ju väldigt bra egentligen. Ett billigt svenskt abonnemang och man surfar till hemmapriser i de flesta viktiga turistländerna i världen.
 

Jönsson

Medlem
Ja. Bekvämt också, för att slippa leta massa lokala lösningar. Dessutom bättre täckning i andra länder också eftersom det ofta går att roama på flera nätverk - i jämförelse med om man köper att lokalt kort! :)
Det där måste jag kika närmare på. Hoppas bara att det finns stöd för e-sim så att man kan använda det för dual sim I iphone.
 

lucasd

Medlem
Det där måste jag kika närmare på. Hoppas bara att det finns stöd för e-sim så att man kan använda det för dual sim I iphone.

Ja, 3 har stöd för eSIM (fortfarande ensamma i Sverige om det stödet för iPhone). Har haft både 3 och Telenor i min mobil tills nu. 3 med eSIM och Telenor med fysiskt sim-kort. Ringde dock igår och sa upp Telenor pga diverse problem och att de faktiskt inte tillför något för mig längre.

(Sen kan man ju också få EB-poäng via SAS portal när man skaffar abonnemang hos 3 om man inte redan har det :))
 
Last edited:
Toppen