Senaste nytt

Varför SAS Diamond - vad tycker ni?

jumbooze

Medlem
Vad är det på svenska?
Upgrade betyde uppgradering dvs en ändring av plats till en bättre plats om du reser Go så blir det Plus och om du redan är bokad i Plus så blir det affärsklass dvs längst fram.

Courtesy i det här fallet uttrycker att det sker som en artighet eg. dvs de bjuder på uppgraderingen för att ge deras högre statuskunder lite extra.
 

Brandten

Medlem
Om man bortser från flyget så är ju förmånen på Grand väldigt bra som EBD! Finns säkert flera sådana perks utanför själva flyget.
 
Går i valet och kvalet själv. Är just nu OneWorld BA Executive Club Silver (som är i paritet med Guld i Star Alliance) och Eurobonus Gold. Efter ett halvår har jag redan uppnått Guldstatus för nästa år och ser ut att kunna nå Diamond. Men gör jag det missar jag BA Executive Club Silver. Baserat på inläggen här lutar jag åt att köra mot Diamond. Delvis i ren protest mot BA som jag tycker blir sämre och sämre, och på grund av att det är så svårt att spendera BA poängen på ett meningfullt sätt om man bor i Sverige. Fördelen med BA är att loungerna är bättre, och att jag upplever att man blir uppgraderad oftare.
 

Canadien

Medlem
Går i valet och kvalet själv.
Ditt resmönster får väl avgöra, reser du tillräckligt Go inom Europa för att se värde i fri dryck? Reser du tillräckligt ofta longhaul för att få en CU till Plus/Business emellanåt? Är ge-bort-guldet värt mycket för dig?

Personligen föredrar jag att ha lounge-nivå i åtminstone två program så att man inte känner sig för låst till bara en allians när man letar resor.
 

fcx

Medlem
Går i valet och kvalet själv. Är just nu OneWorld BA Executive Club Silver (som är i paritet med Guld i Star Alliance) och Eurobonus Gold. Efter ett halvår har jag redan uppnått Guldstatus för nästa år och ser ut att kunna nå Diamond. Men gör jag det missar jag BA Executive Club Silver. Baserat på inläggen här lutar jag åt att köra mot Diamond. Delvis i ren protest mot BA som jag tycker blir sämre och sämre, och på grund av att det är så svårt att spendera BA poängen på ett meningfullt sätt om man bor i Sverige. Fördelen med BA är att loungerna är bättre, och att jag upplever att man blir uppgraderad oftare.

Jag hade hellre haft BA silver och SAS guld, än bara SAS diamond.
 
Tack för svar. "Ge bort guldet" hägrar, och även 2-4-1. Reser mycket long-haul, 5 till 10 ggr om året, och då "tyvärr" i Premium Economy/SAS plus, p.g.a. intern cost control. Så uppgraderingar hägrar också väldigt mycket, och där är BA/OW vassare.
 

Canadien

Medlem
Tack för svar. "Ge bort guldet" hägrar, och även 2-4-1. Reser mycket long-haul, 5 till 10 ggr om året, och då "tyvärr" i Premium Economy/SAS plus, p.g.a. intern cost control. Så uppgraderingar hägrar också väldigt mycket, och där är BA/OW vassare.
Hur menar du att BA/OW är vassare? Nu har jag mest erferenhet av BA och där kan man ju t ex bara uppgradera en klass, d v s från Ekonomi till Premium, eller Premium till Business. Tycker inte tillgången på upgrade awards är speciellt bra på BA heller, mycket bättre på SAS via PlusGrade. Har själv EBD och BAEC Gold och skulle nog inte märka så mycket skillnad om EBD blev EBG förutom lite färre champangesablar och biobiljetter, samma när jag glider ned till BAEC Silver om ett halvår, inte värt de lite finare loungerna att stå på för Guld igen. Men en loungenivå på minst två bolag är bra om man reser halvmycket.
 

Flyingandy

Medlem
Diamond sen ett år och guld ett par år innan dess. Reser alltid SAS plus oavsett längd på resa, dock märkt att sen jag blev diamond har inget av mina upgrade bud accepterats:( I övrigt på ca 50 sektorer sista året har ingen uppmärksammat mig på något speciellt sätt alls. Så ur en servicevinkel nada för min del, kanske tror värdinnorna att man vill bli lämnad i fred när man reser så ofta;)

Dock uppskattar jag supporten och att frugan får ett guldkort, hennes arbetsgivare bekostar endast SAS go-biljetter samt att när barnen är med blir det inga problem i guld-lounger utrikes.
 
Toppen