Senaste nytt

Champagnetråden

Mina allra bästa champagneupplevelser har det gemensamt att nougattonerna i skumpan varit tydliga. Men jag kan inte nog för att veta hur jag får tag på champagner med denna karaktär.

Fråga: Om jag vill ha så mycket NOUGAT som möjligt i doft och smak på skumpan, hur bär jag mig åt? Antar att man köper lämpliga cuvéer och lagrar rätt länge. (Ja jag vet det finns en tråd om Nutella på frukostbordet. Dylika skämt undanbedes. Kul men nu går vi vidare.) Nåt hus att titta efter? Nån druva som det ska vara mycket av?

Tack tack för tips.
Bråka gärna sinsemellan så ska jag sedan (på lite sikt kanske) försöka lösa konflikten genom att säga vilken flaska som föll mig bäst i smaken.
Winston Churchill fr. Pol Roger brukar rätt nougat:iga
 
Kanke blir banlyst nu... Men jag är inte överdrivet imponerad av varken Krug eller Dompa. Har provat Krug Grand Cuveé 2 gånger och den "just don´t do it for me" (speciellt med tanke på prislappen)... Det finns ett tråkigt skimmer över Dompa och att dom producerar mer om det finns efterfrågan. För mig är det stickistäv med mystiken kring champagne. För pengarna vi pratar om för Dompa och Krug tycker jag att det finns roligare champagner. :)
Nej inte alls, jag håller med. Dom, Krug och Cristal är allihop överprissatta. Håller med om att det är roligare att hitta något billigare som ger mer "bang for the buck". Ett exempel som redan nämts är t.ex Duval Leroys Femme.
 

Erik M

Medlem
Tack @Buffy och @Remington Steele

Tyvärr har jag flera gånger missat att skriva upp men det är inte från de 10-15 allra mest namnkunniga typ Krug, Dom P el dyl.

En var en vällagrad André Clouet men det är inte det allra tydligaste exemplet. Vissa är ju som att sticka näsan i en hasselnötsglass!

En kan ha varit en BdB men ... känns inte som det är en bra ledtråd heller, borde vara tvärt om tänker jag mig.
 

Buffy

Medlem
Tack @Buffy och @Remington Steele

Tyvärr har jag flera gånger missat att skriva upp men det är inte från de 10-15 allra mest namnkunniga typ Krug, Dom P el dyl.

En var en vällagrad André Clouet men det är inte det allra tydligaste exemplet. Vissa är ju som att sticka näsan i en hasselnötsglass!

En kan ha varit en BdB men ... känns inte som det är en bra ledtråd heller, borde vara tvärt om tänker jag mig.
Krug med ålder får ofta toner av champinjon.
Men jag brukar också få gräddkola, även i Dompa med ålder. Dricker inte ung Dompa om jag inte måste då jag vet storheten de brukar få med ålder.
 
Tack @Buffy och @Remington Steele

Tyvärr har jag flera gånger missat att skriva upp men det är inte från de 10-15 allra mest namnkunniga typ Krug, Dom P el dyl.

En var en vällagrad André Clouet men det är inte det allra tydligaste exemplet. Vissa är ju som att sticka näsan i en hasselnötsglass!

En kan ha varit en BdB men ... känns inte som det är en bra ledtråd heller, borde vara tvärt om tänker jag mig.
Diebolt Vallois och Franck Bonnville är rätt gräddiga av sig, finns lite nougat där också. Det är två av mina favorithus.
 

Homer

Medlem
Mina allra bästa champagneupplevelser har det gemensamt att nougattonerna i skumpan varit tydliga. Men jag kan inte nog för att veta hur jag får tag på champagner med denna karaktär.

Fråga: Om jag vill ha så mycket NOUGAT som möjligt i doft och smak på skumpan, hur bär jag mig åt? Antar att man köper lämpliga cuvéer och lagrar rätt länge. (Ja jag vet det finns en tråd om Nutella på frukostbordet. Dylika skämt undanbedes. Kul men nu går vi vidare.) Nåt hus att titta efter? Nån druva som det ska vara mycket av?

Tack tack för tips.
Bråka gärna sinsemellan så ska jag sedan (på lite sikt kanske) försöka lösa konflikten genom att säga vilken flaska som föll mig bäst i smaken.


Du kan ju t.ex använda det statliga bolagets hemsida och söka på champagne + nougat
så får du en subjektiv bedömning av deras provare
Sök champagne +nougat
 

gnisten

Medlem
210670D5-997E-42B6-8796-9A34774277E4.jpeg

Denna smakar riktigt bra en torsdagskväll.
Christian Senez Millesime 2000.

Rekommenderades tidigare i tråden #25.
Tack för det.
 

FFlash

Medlem
Väl på tråden, läste nyss en riktigt rolig historia på flyertalk trip reports om en kille som tömde 8 Doms :) haha fick mig tänka på en kille här :D
 
Toppen