Senaste nytt

SAS Amex Elit eller Amex Platinum ?

Angående de 3 extrakort som ingår i Elite har jag en fundering. Säg att personen som har ett extrakort till mitt konto bokar en resa till sig själv och sin familj. Omfattas denna resa i reseförsäkringen från kortet - eller är den exlusivt för huvudkortsinnehavaren?
 

MrDollar

Medlem
Väldigt bra fråga. Skummade igenom försäkringsvillkoren för Elite och det står inget alls om extrakort där.

Detta är dock en fråga man bör ta upp med American Express!

Edit: Står ju att det gäller ett Giltigt American Express Elite Card.

"
3. Försäkrad/e definieras enligt följande
a)
Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Elite Card utfärdat av den svenska filialen till
American Express Services Europe Ltd (kortmedlem), och som dessutom är folkbokförd i Norden.
b)
Kortmedlemmens, maka/make/sammanboende. Med sammanboende avses här person som sammanbor med
kortmedlemmen under äktenskapsliknande förhållanden och är folkbokförd på samma adress
c)
Kortmedlemmens hemmavarande barn som är under 25 år vid dagen för avresan. Make/maka/sammanboende
och barn är försäkrade även när de reser på egen hand under förutsättning att övriga villkor är uppfyllda.
"
Angående de 3 extrakort som ingår i Elite har jag en fundering. Säg att personen som har ett extrakort till mitt konto bokar en resa till sig själv och sin familj. Omfattas denna resa i reseförsäkringen från kortet - eller är den exlusivt för huvudkortsinnehavaren?
 
Väldigt bra fråga. Skummade igenom försäkringsvillkoren för Elite och det står inget alls om extrakort där.

Detta är dock en fråga man bör ta upp med American Express!

Edit: Står ju att det gäller ett Giltigt American Express Elite Card.

"
3. Försäkrad/e definieras enligt följande
a)
Innehavare av ett giltigt SAS EuroBonus American Express Elite Card utfärdat av den svenska filialen till
American Express Services Europe Ltd (kortmedlem), och som dessutom är folkbokförd i Norden.
b)
Kortmedlemmens, maka/make/sammanboende. Med sammanboende avses här person som sammanbor med
kortmedlemmen under äktenskapsliknande förhållanden och är folkbokförd på samma adress
c)
Kortmedlemmens hemmavarande barn som är under 25 år vid dagen för avresan. Make/maka/sammanboende
och barn är försäkrade även när de reser på egen hand under förutsättning att övriga villkor är uppfyllda.
"

Ja, kärnan blir väll om dom anser innehavaren av ett extrakort defineras som en kortmedlem, eller om det enbart är jag som huvudkorstinnehavare som är det. Jag ska ringa ock fråga. Hade ju dock velat ha det svart på vitt.
 

MrDollar

Medlem
Precis, man skulle vilja ha det klart och tydligt, i text.
Alla tolkar det ju olika. Jag tolkar det som att ett extrakort är just ett giltigt kort och därför ska innefatta samma försäkringar som det "riktiga" kortet. Finns säkert andra tolkningar.
Ja, kärnan blir väll om dom anser innehavaren av ett extrakort defineras som en kortmedlem, eller om det enbart är jag som huvudkorstinnehavare som är det. Jag ska ringa ock fråga. Hade ju dock velat ha det svart på vitt.
 
Precis, man skulle vilja ha det klart och tydligt, i text.
Alla tolkar det ju olika. Jag tolkar det som att ett extrakort är just ett giltigt kort och därför ska innefatta samma försäkringar som det "riktiga" kortet. Finns säkert andra tolkningar.

Jag har nu pratat med skadeavdelningen för reseförsökringen hos American Express.

Svaret jag fick var att reseförsäkringen gäller även för innehavaren av ett Extrakort, men dock inte dennes familj. Den gäller alltså endast extrakortsinnehavaren. När jag vidare refererade till vilkoren och vi läste dom tillsammans konstaterade hon att utifrån det som står skrivet så bör även dennes familj inkluderas. Hon var dock tydlig med att informera om att de direktiv skadereglernarna har fått och vad dom tar beslut efter i dagsläget, är att det gäller endast extrakortsinnehavaren och inte dennes familj. Detta till skillnad mot American Express Platinum där det i villkoren uttryckligen står att Extrakortsinnehavaren och dess familj omfattas.

Vi kom överens om att hon skulle ta detta vidare och återkoppla till mig per telefon. Hon var själv väldigt angelägen att få klarthet i detta.
 

Tonton

Medlem
Ja, kärnan blir väll om dom anser innehavaren av ett extrakort defineras som en kortmedlem, eller om det enbart är jag som huvudkorstinnehavare som är det. Jag ska ringa ock fråga. Hade ju dock velat ha det svart på vitt.

innehavaren av ett extrakort definieras som kortmedlem - Jag talar från egen erfarenhet, då jag har ett Platinum extrakort och har utnyttjat försäkringsförmånerna, både bagage och hyrbil, flera gånger.

edit: ditt långa svar efter samtal med Amex kom i samma veva som jag skrev mitt :)
 
Detta till skillnad mot American Express Platinum där det i villkoren uttryckligen står att Extrakortsinnehavaren och dess familj omfattas.

innehavaren av ett extrakort definieras som kortmedlem - Jag talar från egen erfarenhet, då jag har ett Platinum extrakort och har utnyttjat försäkringsförmånerna, både bagage och hyrbil, flera gånger.
 
Angående de 3 extrakort som ingår i Elite har jag en fundering. Säg att personen som har ett extrakort till mitt konto bokar en resa till sig själv och sin familj. Omfattas denna resa i reseförsäkringen från kortet - eller är den exlusivt för huvudkortsinnehavaren?

Jag har nu fått återkoppling från skaderegleraren per telefon och citerar därför min ursprungliga fråga så att fler kan följa svaret.

Svaret jag fick är att reseförsäkringen det numer omfattar även Extrakortsinnehavenes familj, precis som det anges i Elite´s villkor. Hon tyckte själv att detta var luddigt eftersom man i Platinums villkor har valt att specifikt definera detta.Enligt henne är ändrades detta i samband med att nya villkor gavs ut. Om den förklaringen är sann eller om det var ett sätt att skydda sina först felaktiga påståenden vet jag inte. Jag har kikat i villkoren för de äldre Elite korten (betalkort) och det står likadant där. https://www.americanexpress.com/con...rt.pdf?intlink=se-se-medlemsvillkor-betalkort

Hur som helst är för mig väldigt goda nyheter, då det ger ett bra incitament för extrakortsinnehavarna att spendera minst 75% av sin semester med kortet, vilket resulterar i en rba spend för mig :)
 
Last edited:

Nikje

Medlem
Har snart fått in voucher 2 på Elite och funderar på att testa Platinum (trots de försämringar som genomförts sedan tråden startade). Tänker att det kanske blir i ca 4 månader, till mitten/slutet av februari åtminstone och då ansöka om Elite igen för nya vouchers 2019. (Eurobonus-året börjar 1/8 så statuspoängen bör inte ställa till det).

Det som lockar mest är att testa Pontus, få Hilton guld och kanske hinna testa PP på Tyroler lounge i Innsbruck. Har två utlandssemestrar (bl a NY om Platinum ger något extra, dock inga gourmetkrogar som barnfamilj;)) under perioden så en del spend i utländsk valuta. Förstår att försäkringen inte kommer hjälpa på det som redan är betalt.

Några funderingar:
  • Om jag säger upp Elite får jag väl tillbaks resterande del av årsavgiften?
  • Kommer testa med en väns värvningslänk vid båda tillfällena, är det stor risk att relationen till Amex försämras om jag "hoppar" mellan korten? Kan jag anses överutnyttja förmånerna?
  • Tidsbegränsas Hiltonstatusen eller blir den ett år?
Kan naturligtvis ringa Amex och fråga men av någon anledning litar jag mer på den samlade erfarenheten här...:cool:
 
Några funderingar:
  • Om jag säger upp Elite får jag väl tillbaks resterande del av årsavgiften?
  • Kommer testa med en väns värvningslänk vid båda tillfällena, är det stor risk att relationen till Amex försämras om jag "hoppar" mellan korten? Kan jag anses överutnyttja förmånerna?
  • Tidsbegränsas Hiltonstatusen eller blir den ett år?

Årsavgiften
Det stämmer att du får tillbaka årsavgift för resterande period.

Att byta kort / värvning
Så länge du inte är oärlig i ansökan om du redan är kund eller inte så tror jag inte att det skulle försämra er relation.

Hilton
Statusen verkar hålla i sig ett helt år. Jag sa upp mitt platinum (kredit) 2 december och mim status hos Hilton är oförändrad.

Priority Pass
Min fru hade Platinum (betal) och när hon sa upp det avslutades hennes Priority Pass direkt. Mitt Priority Pass är dock fortfarande aktivt även fast jag som sagt sa upp mitt platinum (kredit) i december.
 
Toppen