Senaste nytt

Är det värt att skaffa Best Western Diamond?

011430121

Medlem
Jag bor ca 2-3 gånger om året på Best Westen offtas i Frankrike där de har många hotell.
Jag har varit Diamont sedan 15 år sedan jag och att jag var life time trodde jag.
Fick ett brev ifjol att jag skulle få behålla min status i ett år till om jag bokade och bodde en natt inom 90 dagar vilket jag gjorde.
Har aldrig förstått vilka fördelar som Diamont ger på BW
Har 80000 poäng, bokade en resa till New York i november när jag skulle boka hotell så kom chocken, fans inga rum på något av alla Hiltons varumärken under 300$ de flesta startande runt 400$ plus skatter
Kollade på BW och hittade ett på 36 gatan vid Broadway för 330$ plus skatter, fans även rum som kunde bokas för poäng, de vill bara ha 37000 poäng för en natt ink frukost och inga skatter.
Jag blev glad!
Andra natten blir på Garden Inn 8 Av och 49 gatan för 20000 poäng och 200$
 
Jag bor ca 2-3 gånger om året på Best Westen offtas i Frankrike där de har många hotell.
Jag har varit Diamont sedan 15 år sedan jag och att jag var life time trodde jag.
Jag antar att 2-3 stays om året inte är i närheten av vad som krävs för att återkvala som Diamond? Hur fick du Diamond ursprungligen?
 
Dom matchar inte till högsta nivån.
Från BW: We do apologize, but the higest level we can match to with out StatusMatch program is Diamond.
Medveten om att jag svarar på ett 2,5 år gammalt inlägg, men för sakens skull:
Jag matchade ett Scandic Red level till ett Diamond select, så nu går det.
 
Medveten om att jag svarar på ett 2,5 år gammalt inlägg, men för sakens skull:
Jag matchade ett Scandic Red level till ett Diamond select, så nu går det.

Också Marriott Platinum matchas till Diamond Select.
Matchningarna får "vanlig" giltighet (året ut + 3 månader grace) och förfaller därefter, korrekt? Någon som matchat år efter år utan att uppnå status i BW-programmet?
 

Mangostan

Medlem
Jag matchade mitt Hilton Diamond nyligen och fick Diamond Select, vilket känns generöst med tanke på att jag bara hade en handfull nätter på BW förra året. Stämmer påståendet i appen att man blir uppgraderad till bästa tillgängliga rum? Jag bor mest utomlands, men även i Sverige då och då. Om detta stämmer är det ju en fin förmån, som kanske kommer att få mig att göra BW till mitt andraval utomlands och kanske förstaval i Sverige (bor i Stockholm så bor inte på Hilton där).

En annan sak jag inte har förstått är poängräkningen. Jag har valt 600 Eurobonuspoäng de flesta gångerna eftersom jag ofta bor enstaka nätter, men har några gånger sagt till att jag vill ha BW-poäng. Tycker mig se att jag bara har fått 500 poäng då. Är BW-poängen inte kopplade till rummets kostnad som på andra kedjor? Hur mycket brukar ni få för en natt som kostar 1000 SEK?
 

011430121

Medlem
Jag antar att 2-3 stays om året inte är i närheten av vad som krävs för att återkvala som Diamond? Hur fick du Diamond ursprungligen?
Genom att bo där ca 15 nätter om året på 00 talet, under 10 talet 2-3 nätter om året.
Jag kom med i BC 2011 då förändrades det mesta av mitt reseande, blev det Hilton och aktieköp i Rezidor
I år blir det nog 6-8 nätter på BW, Key West, Marseille, New York och Seoul är bokade.
 
Jag matchade mitt Hilton Diamond nyligen och fick Diamond Select, vilket känns generöst med tanke på att jag bara hade en handfull nätter på BW förra året. Stämmer påståendet i appen att man blir uppgraderad till bästa tillgängliga rum? Jag bor mest utomlands, men även i Sverige då och då. Om detta stämmer är det ju en fin förmån, som kanske kommer att få mig att göra BW till mitt andraval utomlands och kanske förstaval i Sverige (bor i Stockholm så bor inte på Hilton där).

En annan sak jag inte har förstått är poängräkningen. Jag har valt 600 Eurobonuspoäng de flesta gångerna eftersom jag ofta bor enstaka nätter, men har några gånger sagt till att jag vill ha BW-poäng. Tycker mig se att jag bara har fått 500 poäng då. Är BW-poängen inte kopplade till rummets kostnad som på andra kedjor? Hur mycket brukar ni få för en natt som kostar 1000 SEK?
Det där med att bli uppgraderad är olika från gång till gång. På det BW jag är stammis, ca 50 nätter/år, så blir jag det 90% av gångerna till antingen snäppet bättre rum eller t o m svit. På andra BW, speciellt i USA får jag sällan uppgradering. Knappt att de bryr sig att man är Diamond Select.

Om du tar ut det som BW-poäng ska du få 10p/USD. Plus 50% om du är Diamond Select. 500p är vad man får om man avstår ”välkomstpresent” men det är utöver de andra poängen. Så jag brukar få runt 1000+500+500 p för en natt på runt 1000kr.
 
Tips!

Som EBG matchade jag till mig Radisson Gold.
BW kunde inte matcha EBG mot Diamond, men kunde matcha Radisson mot Diamond!

EBG>Rad>BW Diamond

Skall fortsätta jakten och se vilka som kan
matcha min Radisson Gold alt BW Diamond mot status i sina kedjor!
(Har 0 nätter på både hotell, inga villkor behövdes)

Hittills har Scandic och Nordic Choice nekat match, fortsätter min jakt på statusar utan stay med nyskapade medlemskonton.

(Tidigare endast vart lojal mot Elite, men tröttnade på dom förra veckan pga tjafs om bokningsklass så de vägrade ge mig poäng/EB/voucher trots att jag betalade fullpris, så nu letar jag nya kedjor)

I Europa bor jag mest sporadiskt där det passar av olika skäl.
 

Robert flysas

Moderator
Jag har varit, och är, BW Diamant sedan 5-6 år. Blev senast uppgraderad till sviten med minibar och färska jordgubbar, vatten mm som de bjöd på fanns i minibaren. Produkter i badrummet värda en hel del, så från vanligt rum till rena lyxen. Alltid check att använda i restaurangen eller baren, 125 kr i Sverige. Samt BW poäng man kan växla till massa flygbolag eller iTunes etc, även om jag alltid tar SAS EB:)
 
Last edited:
Toppen