Senaste nytt

Vad samlar ni på? Förutom poäng och stämplar i passet

Senator

Moderator
Min mycket begåvade norska rumskompis från universitetstiden i USA sa efter vi hade inhandlat nog ett 16gallons (55l) fat med öl (a.k.a. keg) till nog ett party "du Zenatror o' jag kåmmer aldri bli riga på ånat än ärfrarenheter". Nu hör det till historien att snubben är en relativ förmögen man med hus på Nesodden (läs: Oslos Lidingö), har 4 barn, och "hytte på fjellet". Men nog om detta.

Så mitt mantra är att vara livsnjutare. Så jag samlar på upplevelser: allt från flygresan till mat & dryck, men framförallt möten med männskior och kultur. Så det sparas minnen på Senators hårddisk.
 

GOTATH

Medlem
När jag var liten samlade jag på busstidtabeller och använda hundrakort/periodkort. Jag kunde i princip varenda busslinje i Västsverige. Har även samlat på modellflygplan och de står vackert uppradade hemma vid en flygplats i Lego :) Numera blir det inte mer samlande än poäng...
 

erc

Medlem
Har en stark samlartradition i familjen.

Förutom ett tvångsmässigt samlande på länder/stater/provinser jobbar jag idogt på att få ihop en komplett samling Märklin Sprint. Det är alltså den kända, tyska modelljärnvägstillverkarens bilbana. Oändliga mängder nostalgi. Möjligheter till galet djup nördkunskap gällande modellvarianter, kartongers seriennummer och annat livsviktigt.

IMG_1129.jpg

Ligger din gamla Märklin Sprint-bilbana på vinden? I källaren? Ni vet vem som är intresserad... :)
 

ulagun

Medlem
Har under åren sparat på diverse såsom hotelltvålar, hotelltändsticksaskar pappölglasunderlägg m.m. Man ledsnar efter ett tag, framförallt den man delar sitt liv med ledsnar avsevärt fortare.
Har idag i vårt gästrum en stor världskarta där jag samlar på flygplatser. Varje flygplats jag landat på får en nål, sådan med färgat huvud.
Har idag 153 flygplatser (inte mycket att komma med i denna församling) men att titta på nålarna väcker trevliga minnen från tidigare resor.
Problemet är att det börjar bli lite fobi. När hustru och jag planerar kommande resor är en förutsättning att få ytterligare en "plopp". Inte alltid uppskattat då det kan innebära lite märkliga resmål och melanlandningar :cool:
Nästa "plopp" blir i Brasilien Belo Horizonte.
 

Adamsson

Medlem
Jag samlade på bagagetaggar (från främst flygbolag) i några år, men slutade för något år sen. Har ett tusental tror jag.
 
Toppen