Gnopps
Medlem
För några veckor sedan bokade jag en hyrbil med AutoEurope, pris cirka €120 för 4 dagars hyra med upphämtning i Köpenhamn hos Sixt. I bokningen angav jag att bilen kommer köras till Sverige vilket AutoEurope bekräftade. Jag fick en voucher av dem där det står "Travel to Sweden" i kommentarerna.
Igår hörde de av sig och berättade att Sixt meddelat att de ej har vinterdäck vilket behövs för resa till Sverige (i Danmark är vinterdäck ej obligatoriskt). Jag frågade vilken lösning AutoEurope föreslår och deras förslag var att avboka och att jag gör en ny reservation i Malmö, vilket jag inte är intresserad av. Då jag bad dem arbeta med Sixt för att lösa detta återkom de istället och sa att jag kan hyra en motsvarande bil hos Flizzr (?) för €481 (!). Jag har bett dem återkomma med en lösning där jag inte behöver betala mera.
När jag tittar på min voucher nu så har de tagit bort "Travel to Sweden"-kommentaren, de har alltså på eget bevåg modifierat min bokning. De flesta hyrbilsförmedlare är slut eller mycket dyra nu över julen, när jag söker själv får jag bara upp 1-3 företag som ens har någon hyrbil tillgänglig.
Till AutoEuropes försvar så är de ju bara förmedlare och vinterdäck i sig är en "request". Å andra sidan har jag betalt för en service och fått bekräftat att jag kan köra till Sverige. Sen finns det en misstanke om att Sixt är överbokade och försöker avboka en sådan här avtalsbil?
Vad tycker forumet här? Vem har rätt (T&C är långt förstås) och vad borde göras?
Igår hörde de av sig och berättade att Sixt meddelat att de ej har vinterdäck vilket behövs för resa till Sverige (i Danmark är vinterdäck ej obligatoriskt). Jag frågade vilken lösning AutoEurope föreslår och deras förslag var att avboka och att jag gör en ny reservation i Malmö, vilket jag inte är intresserad av. Då jag bad dem arbeta med Sixt för att lösa detta återkom de istället och sa att jag kan hyra en motsvarande bil hos Flizzr (?) för €481 (!). Jag har bett dem återkomma med en lösning där jag inte behöver betala mera.
När jag tittar på min voucher nu så har de tagit bort "Travel to Sweden"-kommentaren, de har alltså på eget bevåg modifierat min bokning. De flesta hyrbilsförmedlare är slut eller mycket dyra nu över julen, när jag söker själv får jag bara upp 1-3 företag som ens har någon hyrbil tillgänglig.
Till AutoEuropes försvar så är de ju bara förmedlare och vinterdäck i sig är en "request". Å andra sidan har jag betalt för en service och fått bekräftat att jag kan köra till Sverige. Sen finns det en misstanke om att Sixt är överbokade och försöker avboka en sådan här avtalsbil?
Vad tycker forumet här? Vem har rätt (T&C är långt förstås) och vad borde göras?