Senaste nytt

Tips på bästa Star Alliance loungerna i Köpenhamn, Frankfurt, Istanbul, Dubai, Munchen?

Loffas

Medlem
Hej!

Jag har guldkort på SAS och vad jag förstått så har jag därmed tillgång till Star Alliance lounger på olika flygplatser. Jag förstår dock inte om jag kan välja vilket flygbolag som helst, eller jag måste välja det jag skall flyga med nästkommande sträcka om ni förstår hur jag menar?
Har försökt hitta informationen här genom sökfunktionen, men hittar inte just det jag undrar över.

Finns flera alternativ, så önskar jag gärna tips på bästa loungen vi har gratis tillgång till på respektive flygplats.

Flygplatser som kommer vara aktuella:
Vi skall flyga buisness class (alla flyg) till Dubai via Köpenhamn-Frankfurt (med Lufthansa) och sedan vidare till Istanbul med Turkish Airlines och därefter till Dubai med Turkish Airlines, På hemresan flyger vi med Turkish Airlines från Dubai till Istanbul och sedan med Turkish Airlines vidare till München och därefter Lufthansa till Köpenhamn.

Vi behöver därmed lounge på utresan i
1) Köpenhamn
2) Frankfurt
3) Istanbul

och på hemresan i
1) Dubai
2) Istanbul
3) München

Passar också på att fråga om någon kommer ha hämtning till loungen från plattan eller på annat sätt? När jag skulle flyga First class för första gången med Lufthansa till USA senast och landade från Köpenhamn i Frankfurt hade vi redan hunnit gå på bussen då jag av en slump såg en svart uppställd bil på plattan med skylt på våra namn....hahah...chauffören log och undrade om det var första gången vi åkte först class :). Tänkte därför vara beredd denna gång, men antar att det bara gäller Lufthansas first class?

Tackar i förhand för hjälpen
L
 
Jag har guldkort på SAS och vad jag förstått så har jag därmed tillgång till Star Alliance lounger på olika flygplatser. Jag förstår dock inte om jag kan välja vilket flygbolag som helst, eller jag måste välja det jag skall flyga med nästkommande sträcka om ni förstår hur jag menar?
Ja, ditt guldkort ger tillgång till alla Star Alliance guldlounger när du flyger med något Star Alliance-flygbolag.

1) Köpenhamn SAS guldlounge
2) Frankfurt Drinkar och bubbel i Lufthansa Senator loungens bemannade bar och övrigt i Air Canada lounge

3) München Lufthansa Senator Lounge

Du kommer inte att bli eskorterad till loungen eller få speciell transport ifall det blir apron gate, de är endast förstaklassförmåner.
 

Mr Basic

Medlem
Eftersom du flyger efter nyår borde den nya flygplatsen vara i drift och då kan du ju besöka Turkish Airlines helt nya CIP lounge (om den nu heter det?) och sedan skriva en fullödig recension här på forumet. :D
 

Loffas

Medlem
Eftersom du flyger efter nyår borde den nya flygplatsen vara i drift och då kan du ju besöka Turkish Airlines helt nya CIP lounge (om den nu heter det?) och sedan skriva en fullödig recension här på forumet. :D
Hahah...okey, får väl ta lite foton om inte annat. Vad betyder CIP förresten? Kommer man in i loungen för att man just flyger Turkish Airlines eller är det p.g.a. gulkort på SAS (och därmed tillträde till Star Alliance loungerna)?
 

Mr Basic

Medlem
Hahah...okey, får väl ta lite foton om inte annat. Vad betyder CIP förresten? Kommer man in i loungen för att man just flyger Turkish Airlines eller är det p.g.a. gulkort på SAS (och därmed tillträde till Star Alliance loungerna)?
Tror du kommer in med både *A-guldkort och business-biljett med Turkish (det senare var fallet för mig som inte har guld-status :oops:)

Edit.
CIP = Commercial Important Persons
att jämföra med
VIP = Very Important Persons
 
Last edited:

Johans00

Medlem
Tack för tipsen! Menar du att i Frankfurt så är egentligen Air Canadas lounge bäst förutom att Lufthansas har drinkar och bubbel? Är Senator Lufthansas högsta klass på lounge?
Helt rätt, om man är BC skadad går man först till Lufthansa och ''fikar'' sedan går man vidare till Air Canadas lounge.
Senator är deras näst högsta klass, First Class Lounge är högst. Senator lounge är deras motsvarighet till SAS Gold lounge.
 
Toppen