Senaste nytt

Snus och tullregler

Dr. Miles

Expert
Låter hoppfullt!

Sitter just nu i Sydney på väg till Tahiti via Auckland. Drygt 16h layover där och fick nu besked på att bagaget måste hämtas ut under tiden. Med tanke på att jag har packat snus för 3,5 vecka (2 stockar) blir det till att deklarera det.
Jag har ju biljett för fortsatt resa och tanken var att bagaget aldrig skulle hämtas ut så det känns hårt om de vill ha betalt.
Om du packar dina snus i incheckat bagaget och bagaget går direkt till din destination (ej Singapore), behöver du inte att deklarera snusen i Singapore.
Däremot om du packar dina snus i kabinväskan / handbagaget, då får du deklarera dem i Singapore om du går på landside.
 
Om du packar dina snus i incheckat bagaget och bagaget går direkt till din destination (ej Singapore), behöver du inte att deklarera snusen i Singapore.
Däremot om du packar dina snus i kabinväskan / handbagaget, då får du deklarera dem i Singapore om du går på landside.

Tack, nu gällde det iofs Auckland, ursäkta om jag var lite otydlig. Såg att diskussionen främst hade kretsat kring Singapore.
Löste sig hursomhelst utan några problem. Både hustrun och jag kryssade ja på tobak. Inte någon fråga om det utan bara fokus på eventuella livsmedel. Kan iofs ha att göra med att vi bara är här över natten.
 

JensE

Medlem
Tack, nu gällde det iofs Auckland, ursäkta om jag var lite otydlig. Såg att diskussionen främst hade kretsat kring Singapore.
Löste sig hursomhelst utan några problem. Både hustrun och jag kryssade ja på tobak. Inte någon fråga om det utan bara fokus på eventuella livsmedel. Kan iofs ha att göra med att vi bara är här över natten.
Det är nu lagligt att sälja snus i NZ sedan några månader tillbaka.. men det kostar :)
NZ SNUS I Buy Snus Online - 10% off on orders over $150
 

flatwhite

Medlem
Det är nu lagligt att sälja snus i NZ sedan några månader tillbaka..

Finns det någon källa på det? Jag får uppfattningen att Ministry of Health inte har bestämt sig om snus ska vara tillåtet ännu och att NZ Smokeless Tobacco Co Limited på eget bevåg börjat sälja snus online.

Our Intent - We want to do the right thing for Kiwis

Det är väl inte förbjudet att tulla in snus, bara otroligt hög skatt. Från 1 januari 2018 är skatten drygt 1000 NZD per kg plus moms. Förutom indexering höjer man tobaksskatten med 10 % per år sedan 2010 som ett sätt att nå målet "Smokefree Aotearoa 2025". Men det leder nu till andra typer av tobaksrelaterade skador istället.

Tobacco excise tax leading to murders and assaults at dairies, says Winston Peters - NZ Herald

Jag brukar numer ta med Zyn (nikotin utan tobak) istället för att tulla in snus i Australien och Nya Zeeland. Vad jag läst mig till i tarifflistorna är det ingen tull på tobakssubstitut i varken Australien eller Nya Zeeland. Observera dock att några varianter av Zyn innehåller växtfiber viket kan bli problem i denna del av världen. Men det fungerar inte till Singapore, de förbjuder även nikotin vad jag vet.
 

Vilhelmsson

Ny medlem
Flyger förmodligen till Jordanien någon gång under våren och undrar om någon vet om snus är lagligt att ta med sig och isåfall hur mycket.
Har försökt googla utan vidare framgång!
 

MrDollar

Medlem

Twingly

Medlem
Delar med mig av min färska upplevelse av att förse min 4 veckor långa resa till Singapore, och Nya Zeeland med tillräckligt med snus (2 stockar).

Packade allt snus i handbagaget, i en av två väskor som var tänkta att låsas in på luggage store på changi flygplats. Innan min avresa hade jag hört från både bekanta och resebolaget att flera fört med sig snus in i Singapore i motsvarande kvantiteter som jag hade med mig utan några problem. Därmed höll jag även dettaalternstiv lite halvöppet, i synnerhet om det skulle visa sig bli problem med att låsa in snuset på luggage store på flygplatsen. När jag klev på planet till Singapore från Kastrup fick man en fin liten inreselapp att fylla i och på denna stod det i röd text och versaler ”DEATH FOR DRUG TRAFFICORS BY SINGAPORE LAW”. Detta föranledde att alternativet att ta med två stockar snus in i landet slopades helt. Inte för att jag inbillade mig att jag skulle få dödsstraff för 2 stockar snus (enligt Singapores tull är det böter eller fängelse max 6 månader som gäller) utan för att denna typ av budskap förmedlade att Singapores tull troligen skulle ha väldigt lite överseende med att man försöker ta in en vara som är illegal och att jag därmed skulle kunna bli ganska mycket fattigare på kuppen.

Den enda planen härmed var alltså att låsa in snuset på luggage store (transit/air side). Tilläggas här kan att jag landade på T3 och flög 2 dagar senare vidare från T3. Dock sitter T1, 2 och 3 ihop och man kan gå mellan dessa. När man går av planet och kommer in i flygplatsen så är man direkt på transit/airside area. Därifrån frågade jag om vägen till luggage store. Kom dit, lämnade fram min väska som innehöll en tröja och 2 stockar snus. Mannen jag lämnade in väskan till öppnade väskan och titta länge och väl på snuset men sa inget utan tog in väskan, så inga som helst problem där. Luggage store drivs av ett privat företag så de har ingen inblandning av tulltjänstemän eller motsvarande.

När jag två dagar senare skulle hämta ut väskan och resa vidare emot NZ var jag lite orolig att säkerhetskontrollen skulle reagera på min väska innehållande det uthämtade snuset, men säkerhetskontrollen var inga problem (inte heller säkerhetspersonalen är tulltjänstemän och bryr sig således endast om föremål som utgör en säkerhetsrisk).

När jag kom NZ deklarerade jag att jag hade mer än de tillåtna 50 grammen tobak och fick skatta in den överskjutande delen vilket kostade mig 600 sek för 150 gram snus. NZs tull är extremt noga och det fanns tydliga budskap både på inresekort och på flygplats att det var 400 dollar i böter om du ej deklarerar varor som ska deklareras. Så enkel matematik sa att det var billigare att betala skatten för snuset än att ta böterna (plus att man riskerar att tullen konfiskerar varor om man ej deklarerar dem).

Avslutningsvis njuter jag av min GBG rapé betydligt mer här i NZ än hemma i gamla trötta, mörka svedala :)
 

Joakim

Medlem
Hur räknade de 2 stockar till 200 gram?
I min värld är 2 stockar fortfarande 1 kg (20X50g) men har fått devalvera detta ettpar gånger om.
50g blev 45 g som blev 42g som blev 40-39-38-37-36 lägsta jag sett är 35g.
Mitt märke (Skruf Stark) stannade(?) på 42g.
Så för mig är nog ett besök på NZ begränsat till en MR om man får ta in 50g. Typ EN dosa!
Får sätta upp NZ på NoGo listan :)
 
Toppen