Senaste nytt

Holländska Amex Platinum och dess fördelar

Flyer722

Medlem
Planerat att skaffa holländska platinum, men undrar om det finns någon värvningsbonus inblandad, Kan jag värva från en svensk amex?
Väldigt förmånligt jämfört med det svenska.
 

Berglund

Medlem
Just nu kör Amex Holland kampanj där man kan få det holländska Amex Platinumkortet för halva priset - hela första året!

Perfekt för den som inte ser värde i 6600 kronor per år för det svenska Platinumkortet men kan tänka sig runt hälften. Just nu kostar kortet - om man gör slag i saken och signar upp sig under kampanjperioden - endast €29.25 EUR per månad istället för normala €58.50 EUR och man får då det rabatterade priset för de närmaste 12 månaderna!

Ger förstås access till Pontus på Arlanda och jag utgår från att man även får ta del av "fast track" förmånen eftersom de i säkerhetskontrollen aldrig drar kortet någonstans utan bara kollar på det och ser att det är ett Amex Platinumkort, någon enstaka gång har de velat vända på det och se giltighetstiden annars blir man bara snabbt insläppt.

Samma hotell- och hyrbilsförmåner, Priority Pass, man får en Travel Voucher på €150 EUR och inträde till väldigt trevliga Privium Lounge på Amsterdams flygplats (AMS).

Allt som allt, 12 månadsavgifter x €29.25 = €351 EUR
Dra ifrån €150 EUR i Travel Voucher och du får en totalkostnad för Amex Platinum under ett år på väldigt facila $201 EUR!

Se alla detaljer på holländska Amex hemsida här:
The Platinum Card | American Express Nederland

Det får ändå betecknas som ett fynd!
Precis som jag skrev i första posten tas det fortfarande ingen svensk kreditupplysning på en som svensk. Vill man ha hjälp med holländskan i ansökningsprocessen eller få en inbjudningslänk får man höra av sig via PM.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Hur är det holländska Amex för KLM? Är du nöjd med det?
Jag är nöjd, punkt. :)
Det är ett vanligt Amex betalkort, man får ju några miles per Euro som man betalar med kortet och vill man så får man - helt kostnadsfritt - lov att delbetala sina AirFrance och KLM biljetter genom att dela upp summan över de närmaste tre månaderna. Dessutom får man några XP poäng som går rakt in på mitt ”sparkonto” om jag något år skulle flyga lite mindre, då vill jag ju fortfarande kvalificera in för Platinum for life.

KLM Amex Gold card är ju gratis här nu under kampanjen, du får 20 000 FlyingBlue miles när du handlat för €500 under dina första 90 dagar och du får 30 XP för besväret samt ett par miles extra för varje flygbiljett du betalar med kortet direkt hos AF/KLM. Med tanke på att du helt säkert flyger ännu mer AF/KLM än vad jag själv gör så förvånar det mig lite att du inte redan har det här?!
 

jerixon

Medlem
Får så mkt XP utan kortet och betalar aldrig biljetterna själv....
Så att det är inte så givet som man tror :)
Redan klar med Platinum för året utan någon boost.....

Jag är nöjd, punkt. :)
Det är ett vanligt Amex betalkort, man får ju några miles per Euro som man betalar med kortet och vill man så får man - helt kostnadsfritt - lov att delbetala sina AirFrance och KLM biljetter genom att dela upp summan över de närmaste tre månaderna. Dessutom får man några XP poäng som går rakt in på mitt ”sparkonto” om jag något år skulle flyga lite mindre, då vill jag ju fortfarande kvalificera in för Platinum for life.

KLM Amex Gold card är ju gratis här nu under kampanjen, du får 20 000 FlyingBlue miles när du handlat för €500 under dina första 90 dagar och du får 30 XP för besväret samt ett par miles extra för varje flygbiljett du betalar med kortet direkt hos AF/KLM. Med tanke på att du helt säkert flyger ännu mer AF/KLM än vad jag själv gör så förvånar det mig lite att du inte redan har det här?!
 

Thornado

Medlem
Efter att ha fått ypperliga instruktioner från @Berglund kring hur jag skulle hantera ansökningsprocessen (både för att få ett holländskt bankkonto via bunq och sen ansöka om Amex) så kom mitt holländska Amex Platinum idag med UPS. Några unboxingbilder följer nedan. Rejält välkomstpaket med en ordentlig träbit i (enligt den medföljande bilden så ska skåran i träbiten som syns på sista bilden användas som ett mobilställ, men min telefon vara något för tjock för att rymmas i den.

Värt att notera är att när jag först försökte ansöka om kortet så gick jag igenom hela processen och när jag sedan skulle bekräfta i sista steget så fick jag ett felmeddelande som sa att något gått fel och att jag skulle försöka igen. Hade lite bråttom då så tänkte att jag testar igen vid senare tillfälle. Sen kom semester och sånt och jag gjorde inget mer åt saken, men förra veckan fick jag ett mail från Amex NL som ville veta vad jag tyckte om ansökningsprocessen, och när jag letade lite mer så hittade jag ett par mail till från dem i spam-foldern som bekräftade att autogiro från bankkontot satts upp, och så kom kortet som sagt var idag, så uppenbarligen funkade det trots allt.
Inget Priority Pass än, och hittar inget sätt att beställa det på de holländska platinumsidorna, men förhoppningsvis kommer det snart automatiskt, annars får jag väl leta lite noggrannare där med hjälp av Google Translate.

IMG_5433.jpg
IMG_5435.jpg
IMG_5436.jpg
IMG_5437.jpg
IMG_5438.jpg
 
Toppen