Senaste nytt

Back cruising ?

ulagun

Medlem
Satt igår och pratade resor med två trevliga finn/estländare Hiltonloungen Abu Dhabi. (ISom f.ö blir Radisson från årsskiftet)
De reser större delen av året och hade varit en tillgång för oss på BC. Fick mängder av tips.
Kom in på Karibien och svårigheter/kostnader m.m att "ö-luffa" runt.
De gav ett tips om backcruising. Dvs om man har all tid i världen, som vi har som pensionärer, kan man komma oerhört billigt undan genom att boka "återresor" när fartygen fullgjort sin tur och ska återvända till någon hemma hamn.
Fick tyvärr inga internetsidor att hitta detta.
Så frågan är om någon här på BC har erfarenhet av backcruising?
 

JohnR

Medlem
Vet inte om du pratar om samma sak. Men kryssningsrederierna har ofta fler båtar i Medelhavet på sommaren, och flyttar dessa till Karibien på hösten, och tillbaka på våren. Jag har åtminstone tidigare kunnat bokat en sådan positioneringskryssning mellan medelhavet och Karibien ganska billigt. Brukar vara 10-14 dagars Transatlantisk kryssning.
 

palmen

Moderator
Vet inte om du pratar om samma sak. Men kryssningsrederierna har ofta fler båtar i Medelhavet på sommaren, och flyttar dessa till Karibien på hösten, och tillbaka på våren. Jag har åtminstone tidigare kunnat bokat en sådan positioneringskryssning mellan medelhavet och Karibien ganska billigt. Brukar vara 10-14 dagars Transatlantisk kryssning.
Dessa har jag läst om en del, det brukar vara riktigt billigt för dessa kryssningar då båten annars skulle gå tom och det finns ju inte så många kul stopp att göra över Atlanten heller.
 

ulagun

Medlem
Tack för tipsen. Har hastigt kollat, men redan funnit en hel del intressant.
Kryssning för mig har varit typ Sthlm-Åbo. men här öppnas en helt ny värld med repositioning kryssningar.
Vilket utbud och vilka priser. Att finna något runt 50 usd/dygn är ju ren vinst.
Vissa kommentarer påpekar det är dyrt ta sig till avgångs/ankomst destination, men om man har poäng så klarar man ju detta med awardflygning.
Gäller att hitta rätt.
Nöjet sitta på nästan tomt kryssningsfartyg över nordatlanten med höststormar i 14 dagar tål nog att övervägas.
 

NyfikenGrau

Medlem
Nöjet sitta på nästan tomt kryssningsfartyg över nordatlanten med höststormar i 14 dagar tål nog att övervägas.

Jag vill minnas när jag kollat att den typiska repositioneringen Karibien-Europa vv går en sydligare rutt, över Bermuda, Azorerna eller tom Kanarieöarna. Men även med 2-3 stopp på 14 dagar är jag rädd för att det skulle bli rätt segt. Inget jag skulle fundera på att lägga 2 veckors semester på.
 

Kimmen00

Medlem
Rätt segt med 10 dar på atlanten.. ordentliga vågor kan det gå oxå. Även en jätte i Freedomklassen på Royal kan det definitivt kännas på. De kompenserar upp till ett visst antal grader med sin drift men jag har vart på Mariner i storm i bahamas och de fick ställa in shower etc för att det gungade så mkt. Och vill det sig illa kan det vara GANSKA höga vågot mitt på atlanten. Det blåste bra på kinesiska havet oxå på väg till Okinawa, det kändes definitivt på Ovation of the seas (en Quantum-klass). Har inget problem med det men är man det minsta lagt för sjösjuka skall man undvika öppet hav.
 
Toppen