Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

maba

Medlem
Vad gäller här
Planet ska avgå 06.05
Får meddelande 23.50 kvällen innan dvs 6.15 innan, att planet istället kommer att lyfta 15.00 på eftermiddagen. Har inte checkat in utan är hemma när meddelandet kommer, åker till flygplatsen vid lunch och lyfter sedan strax efter 15. Detta var en charterresa med TUI där de böt plan och angav tekniska problem som orsak. Nu erbjuder TUI en ersättning motsvarande en dag.

Jag tycker det borde vara 600 euro då sträckan var över 3500 km men hur fungerande det då vi inte var på flygplatsen eller incheckningen utan befann oss hemma?
 

maba

Medlem
Varför blandar du in var du befann dig?

Blev du försenad till din destination?
Svaret är ja.
Var denna försening orsakad av flygbolaget eller inom deras kontroll?
Svaret är ja.

Då är det ersättningsbart.

Spelar det någon roll att vi inte var incheckade och tidsaspekten när vi fick reda på förseningen?
 

Thornado

Medlem
Nu erbjuder TUI en ersättning motsvarande en dag.

Jag tycker det borde vara 600 euro då sträckan var över 3500 km men hur fungerande det då vi inte var på flygplatsen eller incheckningen utan befann oss hemma?

Som @Berglund säger så spelar det ingen roll var ni befann er när ni väntade, utan ni bör ha rätt till ersättning enligt EU 261/2004 (600 EUR om flighten var längre än 3500 km och utanför EU, om det var en charterflight inom EU (t.ex. till Kanarieöarna) så är det 400 EUR som gäller även om den var längre än 3500 km).

Dock behöver du skilja på charteroperatören TUI som du köpt paketresan av, och det flygbolag som utför flygningen (kan vara TUI Fly, men även något annat bolag). Jag antar att det är charteroperatören TUI som erbjudit ersättningen motsvarande en dag som kompensation för att ni dag kortare semester. De har dock inget med EU-kompensationen att göra, utan den måste ni begära från flygbolaget.

Spelar det någon roll att vi inte var incheckade och tidsaspekten när vi fick reda på förseningen?

Nej, det spelar ingen roll (vid t.ex. inställda flyg så kan tidsaspekten spela roll, men detta är hursomhelst tillräckligt nära avgång för att det inte hade varit relevant då heller).
 

Taggen

Medlem
Vad gäller här
Planet ska avgå 06.05
Får meddelande 23.50 kvällen innan dvs 6.15 innan, att planet istället kommer att lyfta 15.00 på eftermiddagen. Har inte checkat in utan är hemma när meddelandet kommer, åker till flygplatsen vid lunch och lyfter sedan strax efter 15. Detta var en charterresa med TUI där de böt plan och angav tekniska problem som orsak. Nu erbjuder TUI en ersättning motsvarande en dag.

Jag tycker det borde vara 600 euro då sträckan var över 3500 km men hur fungerande det då vi inte var på flygplatsen eller incheckningen utan befann oss hemma?
Skulle säga att det är solklart (du skulle på charter eller?) att du har rätt till 600€. Tekniska problem är inte ett giltligt skäl för att undanslippa ersättning. Du var försenad till slutdestinationen mer än 4 timmar med det flyg du köpt biljett till. De erbjöd om jag förstått dig rätt, ingen ombokning så de har inte vidtagit alla rimliga åtgärder för att förhindra förseningen.

Jag har dock en reservation så riktigt solklart kanske det inte är. Någon här på forumet får gärna också tolka och det gäller Artikel 3 (2.)(a).

Saxat från den svenska översättningen https://eur-lex.europa.eu/resource....a7-8bf4-b0f60600c1d6.0011.02/DOC_1&format=PDF:

Artikel 3, Räckvidd

1. Denna förordning skall tillämpas för
a) passagerare som reser från en flygplats belägen inom en medlemsstats territorium där fördragets bestämmelser är tillämpliga,
b) passagerare som reser från en flygplats belägen i tredje land till en flygplats belägen inom en medlemsstats territorium där fördragets bestämmelser är tillämpliga, såvida inte de fått förmåner eller kompensation samt fått assistans i det tredje landet, under förutsättning att det lufttrafikföretag som utför flygningen är ett EG-lufttrafikföretag.

2. Punkt 1 skall tillämpas under förutsättning att passagerare a) har en bekräftad platsreservation på den berörda flygningen och, utom i händelse av inställd flygning enligt artikel 5, har checkat in
— på föreskrivet sätt och vid den tidpunkt som lufttrafikföretaget, researrangören eller en auktoriserad resebyrå angett skriftligen i förväg (inbegripet elektroniskt) eller, om ingen tid har angetts,
— senast 45 minuter före angiven avgångstid, eller


Här statueras att passageraren måste varit in-checkad vid tidpunkt lufttrafikföretaget angivet i förväg eller senast 45 min innan. Vet ni vilken tidpunkt som det refereras till?

Senaste in-checknings tid eller 24 timmar innan som är det vanliga? När du checkade in före ordinarie avgångs tid kan alltså ha betydelse.

Checkade du in hemifrån @maba eller när du kom till flygplatsen?
 
Toppen