Senaste nytt

Turkish, Hur är dom ?

Senator

Moderator
Jag har själv inlett en bojkott av Turkish sedan 2012. Det finns ingen tvekan om att deras mat & dryck är grym, loungen i Istanbul mycket unik, och att deras hårdvara överlags är bra. Men, det är två saker som jag anser är väldigt fel:

1. "Who is serving who". Ja visst, ett #ilandsproblem att ironin är hög gällande "Miles & Smiles" eftersom leenden inte ingår i affärsklass. Men med nästan 20 segment mellan 2009 och 2012 så insåg jag att bemötande inte passar mig

2. Men det är den nonchalanta hållningen till den elementära säkerheten som verkligen stör mig:
Rökning i cockpit
2x Rökning i främre toalett som inte hanterades bra
Ingen insamlingen av glas innan landning

Så nej, ingenting för mig.
 
Min erfarenhet är att alla turkiska kabinanställda (i alla fall Turkish Airlines, Atlas Global och Pegasus) har mord i blicken. Våga inte be om påfyllning i glaset!!! Jag tror det är en turkisk kulturell grej.
 
Jag har flugit Turkish i C några gånger till BKK och jag tycker det är sådär.
Några gånger har det varit 2-3-2 säten viket är trist.
Service ombord tycker jag varit bra generellt.
Istanbuls flygplats är jag inte jätteimponerad av egentligen. Loungen är ok.
Flygplatspersonalen i övrig är ofta otrevliga eller nonchalanta.
Ofta bussgate.

Jag kommer säkert flyga mer med TK men det beror mer på pris och lämplighet i tider än att de skulle vara bättre än nån annan.
 

squeezen

Medlem
en anna sak jag inte ser sedan tidigare är poängintjäning, vilket på detta forum är väl så viktigt vid val av bolag, klass och fare.
Samlar du till Eurobonus? Eller annat program?
TK har nämligen slashat en hel del till EB under sista 4-5 åren... många klasser ger numera minimalt med intjäning.
EuroBonus-partner – Turkish Airlines | SAS

tidigare var så gott som alla 100%
 

Kricka

Medlem
LH M&M ger ofta riktigt usel utdelning på flyg med Turkish.

Har haft ett par riktigt dåliga flyg med TK även om de flesta
varit bra eller i.a.f. ok. Det finns tyvärr destinationer (typ Kabul)
där alternativen oftast är mycket värre!
 

Dr. Miles

Expert
en anna sak jag inte ser sedan tidigare är poängintjäning, vilket på detta forum är väl så viktigt vid val av bolag, klass och fare.
Samlar du till Eurobonus? Eller annat program?
TK har nämligen slashat en hel del till EB under sista 4-5 åren... många klasser ger numera minimalt med intjäning.
EuroBonus-partner – Turkish Airlines | SAS

tidigare var så gott som alla 100%
Turkish Airlines kampanjpriser i Economy class bokas ofta i P och W klass och de bokningsklasserna ger inga EuroBonus poäng alls.
 

Lukas S

Medlem
Tänkte lägga in min röst här också. Jag kom precis hem från ännu en resa med Turkish business (denna gång till Dubai) och var extremt nöjd, igen. Har åkt TK business rätt många gånger vid det här laget och jag fullkomligt älskar det, om man åker med någon annan. Har nog testat alla europeiska Star Alliance-bolag och jag tycker att TK är överlägset bäst. I somras hade jag problem med en försenad flight men även detta hanterades fenomenalt, och jag tycker att servicen blivit mycket bättre de senaste åren.

Slänger in två länkar till trip reports jag skrivit här på BC som involverar TK business:
http://www.businessclass.se/forum/t...s-till-och-från-houston-ny-gammal-b777.90775/
Medlemsrecension: Jorden runt i business med Thai, EVA och Turkish (och ofrivillig stopover i Istanbul) - BusinessClass.se

Kortfattat tycker jag att TK har...
- ... extremt bra stolar, om man åker två
- ... väldigt bra mat
- ... väldigt bra IFE (med massa nya filmer nu, utan störande reklam först som t.ex. QR) och gratis wifi
- ... väldigt bra lounge
- ... hög "lyxkänsla" ombord, med fina necessärer, detaljer etc.

Ännu ett plus är att TK1793/1794 numera i princip alltid åker med A330 med lie-flat från Stockholm. På mina fyra legs nu hade vi tre stycken nya A330or och bara en A321, som ju även den är rätt bekväm med stora recliners med enormt benutrymme.

Slänger även in två länkar till nya recensioner av min favoritsida One Mile at a Time:
Review: Turkish Airlines Business Class 777 Istanbul To Los Angeles - One Mile at a Time
Review: Turkish Business Class A330 Seychelles To Istanbul - One Mile at a Time
 
Toppen