Senaste nytt

Bästa platserna i SAS nya business class?

Canadien

Medlem
Hej,
Har precis bokat Business till New York med sambon, har förbokat plats 1D och 1F. Jag är nästan 2m lång, är dessa de bästa sätena för oss? Såg någon som rekommenderat 1A och 1D istället om man reser som par, är det bättre?

Bäst benutrymme på rad 1 ja. Och tycker mittgruppen är bra som par, även om man behöver luta sig lite framåt för att få ögonkontakt när man pratar.
 

jumbooze

Medlem
Om man nyttjar buffén så kan det vara lättare att sitta utmed gången som har buffé så slipper man gå igenom galley
Själv så fördrar jag stol på rad som har bordsyta mot gången då jag upplever den mer privat även om andra kan uppleva den som mindre om inte 1A finns då jag tycker den när bäst
 

STO-ARN

Medlem
Synpunkter efter att nu ha rest med SAS A-330 (& nya Businessklasskabinen) ett dussintal enkelresor:
Ifall reser ensam och vill ha avskiljdhet från besättningen, så är jämna sittplatser 02/04/06/08 A el. H bäst, då sätet hamnar närmast fönstret.
(Också bäst för den som vill se flygplatsen eller landskapet.) Dock kan ju rad 8 upplevas som lite störande vid just 08A, pga närheten till snackbaren.
Ifall reser som par kan tyckas givet val att ta alla raders mittplatser D & F, men icke. Svårt att ha ögonkontakt med partnern.
Ifall fullsatt kabin, och hamnat på de bakersta sittplatsraderna, kan valfriheten att välja en av de fyra huvudrätterna försvunnit (för SAS lastar knappast 32 X 4 huvudrätter, men är nog lite av ett "I-landsproblem", kanske).
 

palmen

Moderator
8A/H ska ha några cm mer utrymme, ofta jag får 8A vid uppgradering och har aldrig störts av det lilla pentryt med självservering. Är generellt väldigt lite spring i Business.

Om jag åker själv väljer jag jämna rader vid fönster i första hand på dagflighter. På nattflighter helst rad 1 annars jämna rader och fönster.
Åker man 2 är rad ett helt klart att föredra, skulle själv tagit mitten även om det går att sitta på vardera sida av gången också.
 

Patrik

Medlem
Dagens i-landsproblem, dags att låta tonåringarna hemma testa business, har bara åkt själv i tjänsten eller med frun tidigare så då har det ju inte varit så mycket att fundera på men hur skulle ni valt platser för ett sällskap om fyra, två vuxna och två tonåringar:
En rad (ojämt nummer för att vara lite nämare varandra?)
Eller efter varandra med fönsterplatser?
 

Canadien

Medlem
Dagens i-landsproblem, dags att låta tonåringarna hemma testa business, har bara åkt själv i tjänsten eller med frun tidigare så då har det ju inte varit så mycket att fundera på men hur skulle ni valt platser för ett sällskap om fyra, två vuxna och två tonåringar:
En rad (ojämt nummer för att vara lite nämare varandra?)
Eller efter varandra med fönsterplatser?
En rad hade jag kört med när barnen är såpass stora. Jag har bara rest med mindre barn och då brukar vi köra 2+2 i mitten, en vuxen till varje barn.
 

Wayne

Medlem
Ska flyga business till new york snart och där valt 1A vägen dit och 2A vägen hem.
Ska även åka med sällskap till tokyo i närmsta tiden och där valt 1 D&F. Efter att ha läst tråden verkar det vara ganska bra val antar jag..?

Dock kan jag inte förstå varför alla fönsterplatser inte är avskilda som ojämna nummer? Man vill väl åt lyxen med avskildhet och fönsterplats?
För mig är det obegripligt, men kanske jag som inte förstår poängen med att ha öppet mot mitten?:)
 
Toppen