Senaste nytt

Kan jag åka in till Bangkok vid lång transfer

Dr. Miles

Expert
Men min fråga är nu, kan jag välja bort "complete immigration formality at Krabi" dvs fixa detta i BKK men ändå välja att skicka bagaget direkt till Krabi eller måste jag då hämta ut bagaget på BKK och checka in det på nytt ...? Men detta torde väl gå relativt snabbt...? Har för mig att man får företräde i passkontrollen på BKK om åker i C/F-klass.. ?
Jag har ingen erfarenhet själv men kanske @JonW kan svara på detta?
 

JonW

Medlem

Through Check-in

Bangkok Airways passengers traveling to certain international destinations with participating airline carriers can choose to check through their baggage to their final destination and complete immigration formality at Samui, Phuket, Chiang Mai or Krabi. Passengers are then required to remain in the transfer area at Suvarnabhumi Airport.

Men jag vet at erfarenhet att detta inte är särskilt "upphetsande" utan jag skulle föredra att direkt efter ankomst med QR ta tåget in till centrala Bangkok och ta en middag med min hustru på någon trevlig restaurang för att sedan åka tillbaks och fortsätta färden till Krabi...

Men min fråga är nu, kan jag välja bort "complete immigration formality at Krabi" dvs fixa detta i BKK men ändå välja att skicka bagaget direkt till Krabi eller måste jag då hämta ut bagaget på BKK och checka in det på nytt ...? Men detta torde väl gå relativt snabbt...? Har för mig att man får företräde i passkontrollen på BKK om åker i C/F-klass.. ?
Texten du citerar berör iofs utcheckningsimmigration vid resor i andra riktningen, och inte din situation. Men det bör funka utmärkt att göra som du är inne på; BKK immigration stämplar in den som går till dem utan utredningar om transfers o bagage.

Dock ett litet frågetecken gällande QR och själva Priority Lane passet. I vart fall AY har koll på vilka som är through-checkade, och dessa kommer inte upp på tavlan hos dem som delar ut passen. Nån gång har jag gjort som du är inne på och visat BP och bett om ett pass, och det har aldrig varit något problem. Men QR:s rutiner kan jag tyvärr inte.

Vill du ta ut bagaget på BKK så tar det en hel del tid att få det, och sen måste du runt och upp två trappor till incheckningshallen. Ofta långa köer till PG diskarna också.
Och därefter ska du ta dig ner fyra trappor till tågstationen, antingen med långa köer till hissarna eller via långsamma hybrider mellan rulltrappa och rullband.
Så det tar en rejäl stund...
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2017 | Sida 51 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
+ 700 THB / 23 USD / 171 SEK i airport tax på Bangkok som jag fick betala innan jag fick boardingkort för vidare färd mot Dhaka.
Om man inte har stopover i Bangkok eller inte har en separat biljett med avgång från Bangkok, det är korrekt att man ska betala 700 THB flygskatt separat.
Att det ibland inte händer (de inte tar betalt) är en annan sak.
 

jumbooze

Medlem
Inlägg från: Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2017 | Sida 51 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Om man inte har stopover i Bangkok eller inte har en separat biljett med avgång från Bangkok, det är korrekt att man ska betala 700 THB flygskatt separat.
Att det ibland inte händer (de inte tar betalt) är en annan sak.
Är detta bara när man saknar boarding pass eller när man går in i landet och ska tillbaka in airside?
Vad är det som triggar kostnaden?
 

NyfikenGrau

Medlem
Som en konsekvens av att Thai valt att börja fasa ut sina 747 från Sydney-rutten genom att helt ställa in dagsflighterna, har vi sedan igår inte bytestiden 1:05 på vår bokning (FRA-BKK-SYD), utan 11:25 härliga timmar på Suvarnabhumi :eek: ankommer 06:25 på morgonen och flyger 17:50 tidig kväll.

Ok, får väl göra det bästa av situationen. Första frågan och en stor fördel ifall det blir utflykt in till Bangkok - kan man *först* gå in i Thai eller EVA-loungen och duscha/byta om och först *därefter* lämna terminalen? Frågar för att jag vill minnas att jag lästa att detta inte är möjligt på t.ex. Seoul ICN. Att åka in till en tropiskt varm kaotisk(?) storstad i gårdagens kläder som man dessutom försökt sova i en natt på planet känns inte idealiskt.

Blir det inte utflykt har vi, som passagerare i Thai business utan statuskort, tillträde till fyra lounger om jag fattat det rätt (Thai i concourse D och E, Krisflyer och EVA) samt 30 min nacke/axel/fotmassage i Royal orchid spa. Låter helt ok i sig, men ändå som att det kan bli segt då bytestiden är lite väl lång för att stanna på flygplatsen tycker jag. Så det skulle vara riktigt bra om man kunde börja med dusch och klädombyte direkt efter ankomst?
 

Dr. Miles

Expert
Som en konsekvens av att Thai valt att börja fasa ut sina 747 från Sydney-rutten genom att helt ställa in dagsflighterna, har vi sedan igår inte bytestiden 1:05 på vår bokning (FRA-BKK-SYD), utan 11:25 härliga timmar på Suvarnabhumi :eek: ankommer 06:25 på morgonen och flyger 17:50 tidig kväll.

Ok, får väl göra det bästa av situationen. Första frågan och en stor fördel ifall det blir utflykt in till Bangkok - kan man *först* gå in i Thai eller EVA-loungen och duscha/byta om och först *därefter* lämna terminalen??
Ja, det går.
Du går upp en nivå och gå genom säkerhetskontrollen.
Sedan finns det transferdisk där kan du får ett boardingkort för nästa flight om du inte redan fått.
Med giltigt boardingkort, kan du komma in i loungen.
Efter loungebesök, går du samma väg tillbaka då hamnar du i ankomstnivån före immigration (dvs precis som om har ankommit med flygplan).

Om du inte har fått boardingkortet från transferdisken eller avreseortet, finns det risk att du får pröjsa 700 THB i kontant för avreseskatten när du checkar in på Bangkok Suvarnabhumi flygplats när du har kommit tillbaka från utflykten.
Det är för att din biljett inte innehåller stopover i Bangkok, så egentligen har du inte betalat avreseskatten i Thailand.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jättetack för detta perfekta svar @Dr. Miles ! Då går det nog att göra något bra av den där dagen trots allt. Precis, vi ska se till att fixa boardingkorten först av allt då om vi inte fått dem i Frankfurt.

Rimlig säkerhetsmarginal för tillbakaresan från Bangkok till flygplatsen - bör det räcka att lämna stan 15:00 om flyget går 17:50? Taxi eller Air Rail snabbast?

Det är väl i princip alla frågor jag kan komma på att ställa här, finns väl mängder att hitta på inne i stan som beror på vad man själv gillar när det gäller aktiviteter.
 
Toppen