Senaste nytt

Air Asia planerar förvärva Jat Airways för inträde på den Europeiska marknaden

Palazzi

Medlem
Air Asia är i förhandlingar om att köpa Serbiens skuldtyngda flag carrier, Jat Airways. Bolaget har flera gånger legat ute till försäljning, men alla förhandlingar har runnit ut i sanden.

Nu verkar det iaf bli ändring på den saken. Air Asia vill göra Nicola Tesla Airport i Belgrad till sin Europeiska hub och mata trafik från asienhuben KUL.
(Air Asia in talks to buy Serbia's JAT airways: Report - The Economic Times)

Air Asia X, ett dotterbolag till Air Asia, har tidigare flugit till LGW & Paris Orly från KUL, men tvingades lägga ner den trafiken när bensinpriserna sköt i höjden förra sommaren. Förutom bensinpriserna var bristen på matarflyg ett problem, men de löser man möjligen genom att förvärva JAT.

Den givna fördelen med Belgrad som Europeisk hub är att flygplatsen får ganska stor kapacitet efter en planerad utbyggnad 2014, samt att Ryanair hittils hållit sig borta från den serbiska marknaden.
Det enda lågprisbolaget med större trafik på flygplatsen är Wizzair.

Dessa faktorer ger nu möjligheten för Air Asia att öppna ett "Air Asia Europe" (låter ju lite motsägelsefullt:p). Belgrad ligger som bekant i Europas sydöstra hörn, vilket gör resan till Asien aningen kortare än till t.ex London.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Det ska dock påpekas att den planerade flyglinjen ändå blir den längsta som flygs av ett lågkostnadsbolag, med sina 5665mi. Jetstar Asia/Australia flyger sedan tidigare den 5500mi långa sträckan mellan MEL & HNL.

Sträckan BEG-KUL planeras troligen flygas med deras beställda A350-900 för att få någon ekonomi i satsningen, men dessa kommer levereras tidigast 2016. De kan dock flyga sträckan med A330-200, men det blir betydligt mer kostsamt.

Om satsningen blir av får DY sin första konkurrent på långdistans till lågpris (om DY får ekonomi i sin satsning dvs)
 

maba

Medlem
Jag har tyvärr haft det tvivelaktiga nöjet att flyga med Jat några gånger och måste säga att det är ett av de sämsta bolag jag flugit med gällande kvaliten på flygplanen, flyger faktiskt hellre med Ryan än Jat. Däremot tycker jag att Air asia har en riktigt schysst flotta av plan som vi tidigare använde oss ganska frekvent av när vi brukade flyga kors och tvärs i sydostasien. Vi flög även deras Air Asia X från Stanstead till Kuala Lumpur när den linjen introducerades, vilket var en trevlig upplevelse.

Ska bli intressant att följa utvecklingen av detta köp och se vad de kommer att öppna upp för nya linjer från Belgrad.
 

Morgan

Medlem
Väldigt tveksam till det här för att det ska funka måste ju Belgrad bli ett nytt Helsingfors, dvs en massa flyg inom Europa och ett antal linjer till olika destinationer i Asien? Att föda en linje till KUL från hela Europa via Belgrad låter i mina ögon orimligt, då finns det väldigt många andra bra europeiska alternativ till Asien.

Finns nog en anledning till att utbudet på interkontinental lcc är i praktiken obefintlig, kalkylen är knepig och stenhård konkurrens från både flag carriers och charter.
 

Dr. Miles

Expert
Man kan köpa t ex Malaysia Airlines enkelresa biljett mellan Amsterdam-Kuala Lumpur för ca 400 EUR inkl. skatter (till Bangkok är ca 395 EUR inkl. skatter) och då pratar vi om full service carrier med 20 kg fri bagage vikt, mat och dricka inkl. spriter + 25% miles till Flying Blue.

Om Air Asia X biljett inte kommer ner till under 300 EUR inkl. skatter per enkelresa, ser jag inte någon mening att använda LCC på longhaul.
 

Agö

Medlem
Jag har tyvärr haft det tvivelaktiga nöjet att flyga med Jat några gånger och måste säga att det är ett av de sämsta bolag jag flugit med gällande kvaliten på flygplanen, flyger faktiskt hellre med Ryan än Jat. Däremot tycker jag att Air asia har en riktigt schysst flotta av plan som vi tidigare använde oss ganska frekvent av när vi brukade flyga kors och tvärs i sydostasien. Vi flög även deras Air Asia X från Stanstead till Kuala Lumpur när den linjen introducerades, vilket var en trevlig upplevelse.

Ska bli intressant att följa utvecklingen av detta köp och se vad de kommer att öppna upp för nya linjer från Belgrad.

Håller med. Fruktansvärt uselt på alla sätt och vis. Flög Mellan Bryssel och Belgrad 2009. Planet var en smärre katastrof. Bl.a. var min väns säte paj och i halvt nedfällt läge under hela resan (alltså mer än maximal normal recline) vilket innebar att stackaren bakom honomfick sitta och hålla emot sätet under hela resan. Nej, jag skojar inte. Luftkonditioneringen var givetvis sönder och det var nog dryga 30 grader i såväl Bryssel som Belgrad den sommaren. Kärran kom dessutom från AMS så passagerarna därifrån tvingades uthärda cirka en timme på plattan i värmen. Den ENDA positiva elementet var att det bjöds på hygglig serbisk öl.
 
300Euro för enkel resa? Det låter inte billigt för LCC interkont.
Kjos har lovat ToR biljetter till NYC för 2000 kr och 2500 kr för ToR till BKK med DY 787...det är däremot enormt billigt :D
 

xmit

Medlem
300Euro för enkel resa? Det låter inte billigt för LCC interkont.
Kjos har lovat ToR biljetter till NYC för 2000 kr och 2500 kr för ToR till BKK med DY 787...det är däremot enormt billigt :D

AHO kanske bara ligger lite i framkant för en ytterligare fallande Euro, Vid EUR=4.15SEK så blir ju 300 Euro 1245 SEK = 2490 T/R ;)
 

Dr. Miles

Expert
300Euro för enkel resa? Det låter inte billigt för LCC interkont.
Kjos har lovat ToR biljetter till NYC för 2000 kr och 2500 kr för ToR till BKK med DY 787...det är däremot enormt billigt :D

Det var bara vid launching de erbjöd Kuala Lumpur-London/Paris för typ 499 MYR(ca 1.100 SEK) inkl. skatter per väg, men resten av året hade de nästan 2.500 SEK och uppåt per väg. Alltså ca 5.000 SEK inkl. skatter för London/Paris-Kuala Lumpur t/r med LCC utan incheckad bagage.
Man kan hitta bättre deal med legacy carriers och då ingår det 20-23 kg fri checked baggage, måltid&dryck och vissa fall med miles/poäng.
Det gav helt enklet för dålig valuta.
 
Toppen