Senaste nytt

Flygskatten nu bestämd

Hachans

Medlem
Den kommer säkert minska det lokala flygets tillväxt lite. På lokal nivå knappast till förmån för tåget just eftersom man inte tar pengarna dit. Och även om man faktiskt öronmärkte pengarna till att just byggs ut och fixa till situationen med tågen skulle det nog knappast märkas på den budgeten - den skulle nog behöva vara mångdubbelt högre för att kunna på allvar påverka där.

Det kommer knappast få flygningen att minska men nog kan den dämpa den lokala ökningen.

Däremot gör den naturligtvis noll för att hjälpa till med utvecklingen mot att flyg ska bli ett mindre miljöproblem per säte. Snarare tvärt om eftersom den äter marginaler.

Om man däremot tror att den enda vägen framåt är att *sluta* flyga så kommer den naturligtvis påverka. Höjs dem tillräckligt långt så är det tillräckligt många svenskar som inte har råd att flyga, och det blir för dyrt för turister att flyga hit.

Och det är ju det som är fokus för den nuvarande politiken - att vi ska resa *mindre*, inte att vi ska resa bättre. (eller allra helst att *andra* ska resa mindre förstås)

Men att använda avgifter från en sak för att finansiera något annat är inget konstigt. Så gör man med trängselavgifterna. Så att man lägger pengar från ett transportsätt för att underlätta ett annat har jag inga problem med.

Försvinner lokalflyget på många håll tycker jag faktiskt det inte är någon större förlust (och jag vet det är lokapolitiskt känsligt), med undantag för de flygplatser i Norrland som det är långt mellan.

Linköping, Norrköping och Skavsta måste inte alla finnas. Inte heller Växjö, Kalmar och Kristianstad. Eller både Ängelholm och Halmstad, Malmö och Köpenhamn, Arlanda och Bromma (även om det kan argumenteras det är bra att det finns en flygplats på svenska sidan såklart). Att ha flygplats med flyg kan inte vara ett självändamål, och med tanke på hur de bolag som flugit på småflygplatser gått i konkurs en efter en så tycker uppenbarligen inte folk som är tänkbara användare det heller.
 

Jönsson

Medlem
Men att använda avgifter från en sak för att finansiera något annat är inget konstigt. Så gör man med trängselavgifterna. Så att man lägger pengar från ett transportsätt för att underlätta ett annat har jag inga problem med.

Försvinner lokalflyget på många håll tycker jag faktiskt det inte är någon större förlust (och jag vet det är lokapolitiskt känsligt), med undantag för de flygplatser i Norrland som det är långt mellan.

Linköping, Norrköping och Skavsta måste inte alla finnas. Inte heller Växjö, Kalmar och Kristianstad. Eller både Ängelholm och Halmstad, Malmö och Köpenhamn, Arlanda och Bromma (även om det kan argumenteras det är bra att det finns en flygplats på svenska sidan såklart). Att ha flygplats med flyg kan inte vara ett självändamål, och med tanke på hur de bolag som flugit på småflygplatser gått i konkurs en efter en så tycker uppenbarligen inte folk som är tänkbara användare det heller.
De flesta av de flygplatser du räknar upp skulle heller inte existera om inte kommunerna sköt till skattemedel. I princip alla kommunala flygplatser går back ekonomiskt.
 

M.K

Medlem
En del intressanta tal släpptes idag och en spekulation från min sida är att flygskattens effekter börjar slå in alltmer nu.

Swedavia rapporterar -7% på sina tio flygplatsers inrikestrafik. Intressanta -11% på Malmös som uppvisar -7% hittills i år. Kan det vara Kastrup som tar marknadsandelar här?

Göreborg -10% till förmån för bil/tåg? Enorma minskningar detta!

I övrigt skäppte Norwegian trafiktalen för september där de i vanlig ordning beskyllde flygskatter för sämre yield. Med skatten och ett oljepris på skyhöga SEK-nivåer lär vi se ett fortsatt minskad utbud av flygförbindelser i Sverige framöver från marknadens aktörer är min bedömning. Framförallt till de mindre orterna.


image.jpeg
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Det säger inte så mycket egentligen utan att veta vad ändringarna beror på. Ändrat produktutbud? Oljeprisfluktuationer?

Att flygskatten skulle få någon större effekt kan man ju då ifrågasätta med tanke på hur mycket de utländska resorna gått upp. Och de är ju dyrare.
 

M.K

Medlem
Utrikes inom Europa är det halva skatten mot inrikes och ingen svensk moms t&r. Dessutom enklare att ta bilen från Göteborg än utlandet till Stockholm.

Senast förra veckan från Kastrup hade min stolsgranne jobbat i Malmö. Frågade aldrig om skatten var skälet, men kan vara en trend.

Att flyget minskar inrikes råder det ingen tvekan om. -14% landningar i september om du går in på deras hemsida och det fortsätter ner tror jag. Går rykten nu att Norwegian ska ta bort sin sista avgång från Kiruna, bara ett exempel.

Resultatet innebär färre avgångar till högre priser. SAS kan förslagsvis fortsätta fasa in små CRJ och ta duktigt betalt som ensam aktör.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Att flyget minskar råder det ingen tvekan om, men som jag skrev: vet man inte varför förändringarna kommer så är det meningslöst och inte heller de trender som är över tid. Minskningarna kan lika gärna vara att man väljer att lägga ner avgångar som var satsningar som inte bar sig från bara året innan. På små flygplatser blir en avgång som tas bort eller dras ner snabbt märkbar.
 

maswan

Medlem
Ja, här tror jag vi kan se effekt av flygskatten. Jag är lite förvånad över skillnaden mellan Umeå (rejäl nergång) och Luleå (liten uppgång), så det sitter nog fler faktorer i siffrorna också (Örnsköldsvik? Ett par avgångar borttagna av BRA?).
 

Agö

Medlem

M.K

Medlem
Intressant, tack för länkarna! Ytterligare en destination där Norwegian kanske försvinner och lämnar SAS ensamma då.

Menar inte att vara fördomsfull men tror deras kundgrupp trots allt i större grad accepterar en restid på drygt sex timmar för att spara några kronor extra nu när gapet ökat minst 120 sek på en t&r.

Flygskatten slår helt klart mot både svensk ekonomi och infrastruktur.
 

Jönsson

Medlem
Enig med föregående. Flyget från Umeå har påverkats av en speciell situation som inte har med flygskatten att göra. SJ har satsat på snabbtågen med fler avgångar och SAS åter har öppnat trafik från Örnsköldsvik. Dessutom har man haft priskrig i Skellefteå vilket har gjort att norra och inre Västerbotten till stor del har valt den flygplatsen. BRA är väl om jag minns rätt det bolag som tillslut fått vika sig en aning i Umeå. De två andra flygbolagen har nog inga större problem med att fylla sina avgångar till och från Umeå.
 
Toppen