Senaste nytt

Amex försäkringsvillkor

Silverfux

Medlem
Hej

Jag har fått för mig (troligen läst i en del trådar) att när man har Amex-kort så ska bästa kortförsäkringen gälla. Detta verkar inte gälla nu enligt en representant på Solid försäkringar har de nu fått stenhårda direktiv på att endast det betalande kortets försäkring gäller.

Jag har både Platinun och Elite och hade en väska som kom bort (76h innan den kom tillbaka) resan betald med Elite, efter inskickade claim fick jag således endast ut ersättning efter elites villkor. (Iof inte jättedåligt fick 6k istället för 8k)

Finns det komunicerat någonstans att det är bästa kortets försäkring som gäller eller är det bara en oskriven regel som de nu tagit bort tillämpningen av?
 

Valley

Medlem
Skulle väl, bl a, vara detta som man hittar tämligen snabbt.
Reseförsäkring som ingår i ditt kort

Här står att läsa.........."Notera, att om du har flera American Express-kort så är det reseförsäkringen på det kortet som du betalar resan med vars reseförsäkring som gäller."
Således inte det bästa alternativet om man har kort på olika nivåer att välja bland.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Hafermann

Medlem
Hej

Jag har fått för mig (troligen läst i en del trådar) att när man har Amex-kort så ska bästa kortförsäkringen gälla. Detta verkar inte gälla nu enligt en representant på Solid försäkringar har de nu fått stenhårda direktiv på att endast det betalande kortets försäkring gäller.

Jag har både Platinun och Elite och hade en väska som kom bort (76h innan den kom tillbaka) resan betald med Elite, efter inskickade claim fick jag således endast ut ersättning efter elites villkor. (Iof inte jättedåligt fick 6k istället för 8k)

Finns det komunicerat någonstans att det är bästa kortets försäkring som gäller eller är det bara en oskriven regel som de nu tagit bort tillämpningen av?
Jag har ställt frågan per telefon till Amex kundtjänst och fått svaret att det är det bästa kortets villkor som gäller. Vad det nu är värt...
 

Grusja

Medlem
Jag fick ersättning för flygbiljetter för två veckor sedan enligt platinum-villkor trots att resan var betald med elite. Så det här är en väldigt fräsch "förbättring".
 

Silverfux

Medlem
Intressant... denna länk har tidigare lett till en fråga och ett svar som säger att "högsta kortets försäkring" gäller.
Nu har det ändrats. Till synes utan att någon information skickats ut om det.
Om jag har flera kort, vilken försäkring är det då som gäller?
Ja, det var så jag hade för mig. Det är ju en ganska stor försämring utan att man komunicerar det utåt.... Riktigt dåligt om jag ska vara ärlig. Försämringen i sig är väl ganska logisk men konstigt att inte meddela sina kunder....
 

Silverfux

Medlem
Jag fick ersättning för flygbiljetter för två veckor sedan enligt platinum-villkor trots att resan var betald med elite. Så det här är en väldigt fräsch "förbättring".
Personen jag pratade med på Solid verkade ha bra koll och detta var rätt nytt (osäker om det är 2 veckor eller mer) jag skickade in mitt claim igår och fick svar idag. Så kan ju ha ändrats nyligen, men som Bnr säger så står ju vilkoren klart och tydligt på hemsidan... Nu får man ju fundera på hur det påverkar en, för min del så kommer jag nog bara betala alla hyrbilar med Platinum men ska sätta mig och jämföra villkoren och se om det är något mer som är stora skillnader.... Sen kanske man ska ha kvar sitt Platinum och skrota Elite iom sas ändringar men det får tiden utvisa, blir nog 2 år till som diamond innan nya beslut tas :)
 
Toppen