Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

palmen

Moderator
Man nämner att intjäningen av baspoäng kommer att bli väldigt mycket lägre, frågan är om det då blir samma för "extrapoängen" som man normalt tjänar in på en flight.
Att få 240 poäng för en flight ARN-LAX som tidigare gav 4500 poäng är verkligen en markant sänkning. Blir en sänkning med 96% av intjäningen. Kan detta verkligen stämma? Låter som ett dåligt april-skämt.
 

freppa87

Medlem
Man nämner att intjäningen av baspoäng kommer att bli väldigt mycket lägre, frågan är om det då blir samma för "extrapoängen" som man normalt tjänar in på en flight.
Att få 240 poäng för en flight ARN-LAX som tidigare gav 4500 poäng är verkligen en markant sänkning. Blir en sänkning med 96% av intjäningen. Kan detta verkligen stämma? Låter som ett dåligt april-skämt.

Jag håller med, det verkar som ett dåligt skämt men jag skulle inte bli förvånad....
 

palmen

Moderator
ARN-LAX är 5521 miles
Intjäning 240 poäng
Procent av flugna miles: 4,3%

Nog för att det finns några bokningsklasser som ger 0 intjänade poäng, men oftast brukar de ge 10-25% åtminstone till egna programmet.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

squeezen

Medlem
Ja, det var in i tusan vad det devalveras om detta stämmer.

Kan ju kallas steg 2 i att tvinga guld-jagare köpa baggagebiljetter... först fick man inte ta med sig baggage som förmån och nu även om man packar lätt och bara har carry on så får man ändå betala för Go biljett.

Tyvärr kommer detta säkert inte betyda mindre carry on då gemene man fortfarande lär gå på pris och strunta i poängintjäng.
 

palmen

Moderator
Frågan är hur de gör med bokningar gjorda innan denna förändring. Tidigare har de varit rätt schysta och man har tjänat poäng enligt den tabell som var när man bokade.

Att åka på MR på longhaul kommer ju att vara ett minne blott med detta upplägg, men plusgrade kan ju hjälpa till en del samt att man får vänta på kampanjer som kommer i plus och boka det istället.

Skjuter man sig inte själva i foten med detta, varför ska jag boka SAS på longhaul när "alla" konkurrenter inom Star Alliance har bättre intjäning till SAS bonusprogram.
 

obs

Medlem
Skjuter man sig inte själva i foten med detta, varför ska jag boka SAS på longhaul när "alla" konkurrenter inom Star Alliance har bättre intjäning till SAS bonusprogram.

Jag håller med. Vad skulle vara motivationen till att inte välja Norwegian framöver? Den har i alla fall nog minskat en hel del. Norwegians fördelsprogram virker dessutom mer enkelt än SAS'.
 
Toppen