Senaste nytt

Singapore (T2) till Langkawi (T4) t/r - Snus

Hej,
Vet att detta varit uppe tidigare men blir inte riktigt klok.
Jag och frugan flyger med Singapore Airlines i februari och skall vidare till Langkawi och sen Koh Lipe.

Vi landar på terminal 2 i Singapore för att sedan flyga Air Asia från terminal 4.

Både jag och frugan har den goda smaken att snusa men har nu förstått det finns vissa utmaningar med detta i Singapore.

Hur ser det ut för er erfarna travlers, kan vi klara oss med ett gäng stockar snus i resväskan även om vi bara skall mellanlanda i Singapore? Har förstått att det går att ta sig från T4 till T2 utan att passera div kontroller. Men hur ser det ut när vi skall till T4 från T2?

2v semester utan snus är uteslutet, i så fall får jag posta det till hotellet.
 

Dr. Miles

Expert
Du kan läsa senaste diskussion i den här tråden.
Snus och tullregler | Sida 11 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Om ni reser utan incheckat bagage och får boardingkortet för Langkawi flighten i förväg, kan ni göra airside transfer mellan T2 och T4.
Men annars byter ni mellan Singapore Airlines och Air Asia därför tror jag inte att du kan göra airside (nåja efter immigration) transfer, utan du måste gå in i landet och hämta bagaget, sedan ta dig till T4 och checka in bagaget igen.

Går in i landet (Singapore) betyder att ni måste deklarera er snus, även om ni reser vidare till ett annat land samma dag.
 
Du kan läsa senaste diskussion i den här tråden.
Snus och tullregler | Sida 11 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Om ni reser utan incheckat bagage och får boardingkortet för Langkawi flighten i förväg, kan ni göra airside transfer mellan T2 och T4.
Men annars byter ni mellan Singapore Airlines och Air Asia därför tror jag inte att du kan göra airside (nåja efter immigration) transfer, utan du måste gå in i landet och hämta bagaget, sedan ta dig till T4 och checka in bagaget igen.

Går in i landet (Singapore) betyder att ni måste deklarera er snus, även om ni reser vidare till ett annat land samma dag.


Tack. Så om jag tolkar dig rätt behöver jag deklarera snuset då vi kommer ha incheckat bagage med oss (som kommer behöva plockas ut för att checka in igen i Terminal 4.)
 

Canadien

Medlem
Du menar att jag har snuset i handbagaget för att gå till terminal 4 först och lämnar snuset i bagageförvaringen och sen tillbaka för att hämta det bagaget från bandet?
Ja. Jag har lämnat handbagage med snus där, dock reste och ankom jag samma terminal, men eftersom att det går att ta sig mellan dem så borde det fungera.
 

adhoc76

Medlem
Exakt så. Du får låsa in snuset när du landar. Hämta ut bagaget och gå genom tullen (utan snuset). Checka in bagaget på Air Asia-flighten. Sen ta dig airside tillbaka till T2 och hämta snuset.

Samma procedur på vägen tillbaka om du flyger via Singapore. De är stenhårda på att kontrollera ankommande flighter från Langkawi eftersom de letar efter billig medhavd sprit.
 

Glenn E

Medlem
Det borde också gå att helt enkelt säga som det är i tullen. Att ni ska ut ut Singapore med en gång. Gärna innan de kollar bagaget.
Om det inte går får ni väl gå tillbaka och låsa in snuset men det tror jag inte att ni ska behöva.
 

adhoc76

Medlem
Absolut - det är ett effektivt sätt att bli av med snuset. Och tillbaka? Hur menar du då? Bagaget hämtas efter passkontrollen så det är inte möjligt att ”gå tillbaka” och låsa in snuset. Utrymmet för att låsa in ligger före passkontrollen sett utifrån där man landar/ankommer.
 

Dr. Miles

Expert
Ja. Jag har lämnat handbagage med snus där, dock reste och ankom jag samma terminal, men eftersom att det går att ta sig mellan dem så borde det fungera.
Exakt så. Du får låsa in snuset när du landar. Hämta ut bagaget och gå genom tullen (utan snuset). Checka in bagaget på Air Asia-flighten. Sen ta dig airside tillbaka till T2 och hämta snuset.

Samma procedur på vägen tillbaka om du flyger via Singapore. De är stenhårda på att kontrollera ankommande flighter från Langkawi eftersom de letar efter billig medhavd sprit.
Frågan är, kan man gå in i terminal 2 airside med ett boardingkort för en avgång från terminal 4 (som ligger helt separat från terminal 1, 2 & 3)?
 
Toppen