Senaste nytt

Avianca / Taca - LifeMiles

LifeMiles har blivit en aning hetare på marknaden sedan ovan nämnda bolag blev medlemmar i Star Alliance.
Har inte hunnit bli någon expert i ämnet men tänkte att man kan fylla på här eftersom.

Lite kortfattat:

  • Man kan köpa 150.000 Miles / kalenderår som högst.
  • Dom kör 100% bonus Miles några gånger per år.
  • Miles försvinner inte så länge du har aktivitet minst 1 gång / 24 månader.
  • Online-bokning (hela *A nätverket)
  • Du kan betala med pengar + poäng, välja själv hur mycket Miles du vill spendera (minst 40%)
  • Inga bränslekostnader vid Award-bokningar.
  • One-way Awards för 50% av vad ToR kostar.

För att uppnå Elite-status kräver att du flyger följande antal Miles eller segment inom ett kalenderår: (1 Jan - 31 Dec)

  • 22.000 eller 25 segment - LM Silver - Star Alliance Silver (Krävs 5.000 Miles på deras metall för Silver)
  • 40.000 eller 45 segment - LM Gold - Star Alliance Gold (10.000 Miles för Gold)
  • 75.000 eller 85 segment - LM Diamond - Star Alliance Gold (15.000 Miles för Diamond)
Här kan du läsa mer om statusnivåerna: https://www.lifemiles.com/eng/abo/wnb/wnbelitab.aspx


Award-bokning görs via LifeMiles
Logga in / skapa konto -> Välj Enjoy -> Välj Air Tickets.

Jag har inte hunnit titta speciellt mycket på destinationer och vad som har bäst valuta men för att ta ett exempel så visas här nedan Stockholm - Los Angeles som kostar 100.000 poäng ToR i Business. Nu kan man välja exakt hur många poäng man vill spendera (minst 40% poäng av totala kostnaden, dvs 40.000 i det här fallet).

När du gör på detta vis köps resterande poäng för ett pris av 12.75 dollar per 1000 Miles, vilket är klart mer förmånligt än att använda bara Miles.

Skärmavbild 2012-09-04 kl. 11.36.36.png

Denna resa från Stockholm till Los Angeles med Lufthansa i Business Class båda vägar kostar således 40.000 Miles + cirka 900 dollar (med taxes på cirka 100 US dollar som läggs på vid nästa steg och inte syns på bilden ovan) om man väljer som jag gjort, dvs att betala så mycket som möjligt med pengar vilket är klart bäst att göra!

Vid deras kampanjer kan man köpa 20.000 Miles för 600 US dollar och få 100% extra på det.
Denna resa går således på totalt 600 + 900 US dollar = 1500 US dollar. (Runt 9.800 SEK)

Det finns givetvis bättre valuta än ovan, till exempel kan du flyga till Australien från Europa för 200.000 poäng i F.
Köp 40% av 200K (80K) och köp 120K poäng till en kostnad av 12.75 US dollar / 1000 poäng.

  • 40.000 poäng + 100% bonus = 1200 US dollar
  • 12.75 x 120 = 1530 US dollar
  • + några dollar i tax + Redemption fee på 25 US dollar.
  • Total kostnad att flyga F till Australien: Cirka 2800 US dollar (Runt 18.500 SEK)

Award-Chart finns här:
https://www.lifemiles.com/eng/inc/starredawards.aspx
(Ett riktigt specificerad karta där dom verkligen delat in i många zoner)

Kreditkort finns, men är förmodligen inte aktuellt för de flesta här på forumet.
Information gällande det finns dock här för intresserade: LifeMiles Visa Credit Card - The card that brings you closer.

Slutord..

Jag gillar detta program av vad jag sett så här långt, pluspoäng är att man kan boka online vilket alltid är skönt.
Även funktionen där man själv kan välja hur mycket poäng och hur mycket pengar man vill använda är mycket trevlig.
Sen såklart även att man kan välja prefered carrier, t.ex Swiss (se nedan)

Skärmavbild 2012-09-04 kl. 12.18.58.png

Har jag skrivit fel någonstans så påpeka gärna så korrigerar jag det omedelbart.

Tack till Magino som gjorde så jag fick upp ögonen för detta program!
 
Last edited:

Magino

Medlem
Det går även att uppnå status genom flygsträckor där alla bolag inom *A räknas, dock krävs det att man reser ett visst anntal miles med eras flygbolag för att uppnå status.
Silver (silver hos *A) 25 flygningar eller 22.000 miles och minst 5.000 miles på Avianca/TACA
Guld (guld hos *A) 45 flygningar eller 40.000 miles och minst 10.000 miles på Avianca/TACA
Diamond (guld hos *A) 85 flygningar eller 75.000 miles och minst 15.000 mils på Avianca/TACA
 
Det går även att uppnå status genom flygsträckor där alla bolag inom *A räknas, dock krävs det att man reser ett visst anntal miles med eras flygbolag för att uppnå status.
Silver (silver hos *A) 25 flygningar eller 22.000 miles och minst 5.000 miles på Avianca/TACA
Guld (guld hos *A) 45 flygningar eller 40.000 miles och minst 10.000 miles på Avianca/TACA
Diamond (guld hos *A) 85 flygningar eller 75.000 miles och minst 15.000 mils på Avianca/TACA

Jag var lite för snabb på posta-knappen, la till det för några minuter sedan. :)
Det är korrekt, det är väl den lilla nackdel jag hittat så här långt tillsammans med det som JacobGBG skrev i en annan tråd, dvs att deras support kanske inte är världens bästa på engelska och det således kan bli lite mer komplicerat om det uppstår problem.

Minst 10K miles på Avianca/TACA kan dock bli lite tufft för den som normalt inte reser med bolagen.
 
Last edited:

Magino

Medlem
Jag var lite för snabb på posta-knappen, la till det för några minuter sedan. :)
Det är korrekt, det är väl den lilla nackdel jag hittat så här långt.
Minst 10K miles på Avianca/TACA kan bli tufft för den som normalt inte reser med bolagen.

Ja nej de flyger ju inte allt för nära oss i Sverige, men för dem som hänger i Peru eller Colombia då och då kan det kanske vara ett bra alternativ. Fast tror det finns bättre bolag att få enklare status hos inom *A.
 

Dr. Miles

Expert
Ja nej de flyger ju inte allt för nära oss i Sverige, men för dem som hänger i Peru eller Colombia då och då kan det kanske vara ett bra alternativ. Fast tror det finns bättre bolag att få enklare status hos inom *A.

Det ser kanske inte så bra ut vid tullkontrollen om man besöker Colombia alldeles ofta. :p

EDIT: Jag lägger länken till andra tråden om hur man hittar bokningsnummer / biljettnummer.
http://www.businessclass.se/forum/s...okning-biljettnummer-lifemiles-bonusresa.html
 
Last edited:
Ja nej de flyger ju inte allt för nära oss i Sverige, men för dem som hänger i Peru eller Colombia då och då kan det kanske vara ett bra alternativ. Fast tror det finns bättre bolag att få enklare status hos inom *A.

För egen del blir det nog ingen status genom detta bonusprogram då jag inte kommer åka till Sydamerika på ett bra tag. (Ev fotbolls-VM 2014 som tidigast).
Dock gillar jag deras Award-chart och det blir nog att ta ut någon resa med detta program, helt klart. :)
 

Magino

Medlem
Tyvärr verkar det lite jobbigt att boka en F resa som startar i Sverige. Tydligen kan man inte blanda olika klasser på en bonusresa utan allt måste vara i samma klass.
 
Tyvärr verkar det lite jobbigt att boka en F resa som startar i Sverige. Tydligen kan man inte blanda olika klasser på en bonusresa utan allt måste vara i samma klass.

Jag misstänker det nu jag också, hade problem att hitta F-awards när jag sökte från Stockholm men när jag ändrade till FRA var det inte så svårt att finna alls..
Jag har inga problem att starta resan från annat land än Sverige då det inte spelar så stor roll om jag åker 2 timmar i ekonomi eller 2 timmar i intra-Europa Business.

Lufthansa FRA-IAD i F...
Skärmavbild 2012-09-04 kl. 13.24.45.png

Inte ens 15.000 SEK för att åka F till USA ToR, det är faktiskt helt OK även om man får lov att utgå från ex FRA.
 
Last edited:

Magino

Medlem
När man söker på deras hemsida hittar jag LX F till princip alla deras destinationer alla dagar jag söker, undrar om detta stämmer helt eller om de visar lite phantom platser?
 
Toppen