Senaste nytt

Blå tåget - en lyxigare tågresa Göteborg-Stockholm

mry

Medlem
Jag har hört att Blå tåget har standardlösenord på routern som används för Internet ombord, så någon kan ju byta det nästa gång ni åker med dem. :)
 

GOTATH

Medlem
Nu har även trådstartaren tagit en tur med Blå Tåget hem från den supertrevliga BC.se-träffen förra helgen. Kommer till Stockholm C och tåget står parkerat på spår 10. Ingen orkester, men tågmästaren öppnar tåget 25 min innan avgång.
20120826_144837.jpg
Kommer ombord och möts av en vacker gammaldags kupé.
20120826_145623.jpg

Det blir avgång och strax därefter kommer förstaklassvärden med en kall handduk för att kunna fräscha upp sig. Det blir en väldigt personlig och trevlig biljettkontroll och tågmästaren önskar mig en trevlig resa. Inte många minuter senare kommer värden tillbaka och frågar om det får lov att vara ett glas mousserande. Absolut!, svarar jag
20120826_153055.jpg
Vid vagnsänden finns frukt och vatten fint upplagt.

Strax innan Hallsberg beger jag mig bort åt restaurangvagnen för en bit mat. Bestämmer mig för Månadens Tågmeny och blir inte besviken!
Fänkålsgravad lax med hovmästarsås
Majskyckling med dragonsenapsås och primörer
Kaffe & Petits fours
Till det ett glas vitt.
20120826_163048.jpg
20120826_164554.jpg

Efter middagen besökte jag barvagnen för en kall öl.
20120826_172047.jpg

En pianist spelade några stycken för oss och jag satt och reflekterade över helgen och tågresan. Detta tåg är något utöver det normala. Bekväma säten, gott om utrymme, fantastisk mat, trevlig personal. Jag hoppas verkligen att de kan leva kvar. Detta tåg var nästan fullsatt. Priset är inte mycket dyrare än en SJ-biljett sent innan avgång och jag tycker att Blå Tåget utklassar SJ:s första klass. Ett sista plus i kanten var att vi hela tiden låg före tidtabell och ankom Göteborg C 5 min för tidigt!
 

Palazzi

Medlem
Mycket trevlig recension. Jag tror aldrig jag har sett ett transportsätt där man får så mycket för så lite pengar.

Jag har en fråga också: Såg du vad (om något) som skiljde mellan första och andra klass i tåget? Möjligen var du inte inne i 2:a klass? Jag vet att det Mousserande vinet och handduken hör till första klass, men är det någon skillnad rent hårdvaurmässigt?

Jag måste testa tjänsten snaras, och det vore kul att kombinera med ett besök på en bc-träff i Göteborg... Det var LÄNGE sedan jag besökte "götet". Ni får ta och anpassa träffen till Ons/Fre/Lör eller Söndag då tåget går. Kanske kan vi vara fler från Stockholm med omnejd som tar oss ner.... Det är ju kul med lite miljöombyte på träffarna :)
 

GOTATH

Medlem
Mycket trevlig recension. Jag tror aldrig jag har sett ett transportsätt där man får så mycket för så lite pengar.

Jag har en fråga också: Såg du vad (om något) som skiljde mellan första och andra klass i tåget? Möjligen var du inte inne i 2:a klass? Jag vet att det Mousserande vinet och handduken hör till första klass, men är det någon skillnad rent hårdvaurmässigt?

Jag måste testa tjänsten snaras, och det vore kul att kombinera med ett besök på en bc-träff i Göteborg... Det var LÄNGE sedan jag besökte "götet". Ni får ta och anpassa träffen till Ons/Fre/Lör eller Söndag då tåget går. Kanske kan vi vara fler från Stockholm med omnejd som tar oss ner.... Det är ju kul med lite miljöombyte på träffarna :)

Tack :) Jag var aldrig inne i 2:a klass, men vad jag hörde från andra passagerare var det ingen skillnad förutom hannduken och bubblet. Det är samma stolar vad jag vet. Tycker allt att vi får försöka fixa en BC.se-träff i Göteborg snart!

Ska även tilläggas att min biljett kostade 623 kr.
 

Palazzi

Medlem
Tack :) Jag var aldrig inne i 2:a klass, men vad jag hörde från andra passagerare var det ingen skillnad förutom hannduken och bubblet. Det är samma stolar vad jag vet. Tycker allt att vi får försöka fixa en BC.se-träff i Göteborg snart!

Ska även tilläggas att min biljett kostade 623 kr.

Låter intressant! Jag har dock hört rykten om att en separat vagn för andra klass är på ingående (som sig bör kanske:)).

623kr? Vad fick du för rabatt?

350kr för biljett i andra klass är ju riktigt bra, men även 623kr låter ju fantastiskt!

Att de kan hålla sådana priser måste ju bero på att det är riktiga eldsjälar som driver projektet. Jag såg bilder från när konduktörer och övriga medarbetare tillsammans klädde om inredningen i bar-vagnen :)
 
Last edited:

GOTATH

Medlem
623kr? Vad fick du för rabatt?

350kr för biljett i andra klass är ju riktigt bra, men även 623kr låter ju fantastiskt!

Att de kan hålla sådana priser måste ju bero på att det är riktiga eldsjälar som driver projektet. Jag såg bilder från när konduktörer och övriga medarbetare tillsammans klädde om inredningen i bar-vagnen :)

623 kr ej om/avbokningsbar biljett bokat via SJ:s hemsida då Blå Tågets reservationssida låg nere. Blå Tåget har för övrigt även en bra kundtjänst. Skrev på deras FB-sida sent på en fredagskväll och frågade om varför jag inte kunde boka via deras sida. Fick svar efter 20 min! Blå Tåget verkar vara ett gäng som älskar sitt jobb!

"ABC123"? "admin"? "0000"? " "?

Inget lösenord alls nu :eek:
 

vicce

Medlem
Låter intressant! Jag har dock hört rykten om att en separat vagn för andra klass är på ingående (som sig bör kanske:)).

623kr? Vad fick du för rabatt?

350kr för biljett i andra klass är ju riktigt bra, men även 623kr låter ju fantastiskt!

Att de kan hålla sådana priser måste ju bero på att det är riktiga eldsjälar som driver projektet. Jag såg bilder från när konduktörer och övriga medarbetare tillsammans klädde om inredningen i bar-vagnen :)

Den gången jag bokade biljett med Blå Tåget, så gjorde jag det via SJs hemsida, blev billigare då...?
 

David

Medlem
Tråkigt nog publicerades detta tidigare idag:

Blå Tåget skrev:
Bästa resenärer p.g.a vagnfel har vi inte möjlighet att medföra vår restaurangvagn denna vecka. Vi beklagar detta djupt. Vår barvagn medföljer precis som vanligt men med utökad matubud. Till er som förbokad mat ombord vänligen vänd er till vår kundtjänst om ni inte redan har blivit kontakatade. Varmt välkomna ombord önskar vi alla på Blå Tåget."

Så det blir till att äta middag i Stockholm innan avfärd på söndag. Om jag inte fortfarande är mätt efter julbordet dvs. ;)

(kostnad för förbeställd mat betalas föresten tillbaka omgående till kontot ifrån vilket jag gjorde betalning bekräftades snabbt per mail).
 
Toppen