Senaste nytt

Allmänna tips för hyrbil i USA

troligt

Medlem
Har precis hyrt en bil för vår semester i Kalifornien via Sixt(.se) och jag blir inte helt klok på om jag fått rätt försäkringar eller om mitt Platinum Sixt medlemskap alt. EBG gav mig "rätt" pris eller inte, men så här står det på vår bokning via Avis hemsida rörande vad som ingår;

Inkluderade tjänster och tillbehör:
  • Självriskreducering
  • Energy surcharge
  • Självriskred. fordon och skada
  • SLI
  • Vehicle License Fee
  • Extradygn
  • Customer Facility Charge
  • Extended Roadside Protection
  • Personligt olycksfallsskydd
  • Extra förare
  • Pick up full - return low
  • Concession Recovery Fee
  • Inkl fria mil
Medan i den bifogade .PDF dokumentet med själva bokningen står det istället följande;

Prislista: US793000
incl.
Pris inklusive miles
Självriskreducering
Energy surcharge
Självriskred. fordon och skada
SLI
Vehicle License Fee
Valt självriskreducering CDI Självrisk USD 0.00
Valt stöldriskreducering TP Självrisk USD 0.00

Har vi nu de försäkringar som behövs (framförallt LDW/CDW/PDW samt LIS/SLI/ALI) eller saknar vi något? Hyran är förbetald via SAS American Express Elite via sixt.se.

Tacksam för all feedback, vill inte råka ut för att vi saknar någon försäkring om något skulle hända.

// Daniel
 

Johanna

Medlem
Det där tycker jag är lika svårt varje gång. Man är trött och sliten och sen ska man läsa igenom avtalet och känner hela tiden att man inte vet om det är rätt. Dessutom ofta i liten text där ögonen börjar svika en.
 

jonten

Medlem
Har precis hyrt en bil för vår semester i Kalifornien via Sixt(.se) och jag blir inte helt klok på om jag fått rätt försäkringar eller om mitt Platinum Sixt medlemskap alt. EBG gav mig "rätt" pris eller inte, men så här står det på vår bokning via Avis hemsida rörande vad som ingår;


// Daniel
Titta när du bokar, ju mer kryss du sätter dest mer försäkrad är du.
Se bifogad bild, det tycker jag räcker.
sixt.jpg
 

troligt

Medlem
Tack!

Vi har kryssat för det som är föreslaget av dig jonten, vilket också var de val vi kunde göra - då torde vi vara ok skyddade rent försäkringsmässigt.

Angående priset så har jag kollat runt lite olika (Hertz, Avis & Sixt) och försökt kombinera med partners (Club Carlsson, Eurobonus, HH etc.) men det är verkligen en jungel, således nöjer vi oss där vi hamnade nu (Sixt Platinum + EBG) även om det rent teoretiskt kanske går att förbättra något rent prismässigt.

Mvh,

Daniel
 

Homer

Medlem
Har precis hyrt en bil för vår semester i Kalifornien via Sixt(.se) och jag blir inte helt klok på om jag fått rätt försäkringar eller om mitt Platinum Sixt medlemskap alt. EBG gav mig "rätt" pris eller inte, men så här står det på vår bokning via Avis hemsida rörande vad som ingår;

Inkluderade tjänster och tillbehör:
  • Självriskreducering
  • Energy surcharge
  • Självriskred. fordon och skada
  • SLI
  • Vehicle License Fee
  • Extradygn
  • Customer Facility Charge
  • Extended Roadside Protection
  • Personligt olycksfallsskydd
  • Extra förare
  • Pick up full - return low
  • Concession Recovery Fee
  • Inkl fria mil
Medan i den bifogade .PDF dokumentet med själva bokningen står det istället följande;

Prislista: US793000
incl.
Pris inklusive miles
Självriskreducering
Energy surcharge
Självriskred. fordon och skada
SLI
Vehicle License Fee
Valt självriskreducering CDI Självrisk USD 0.00
Valt stöldriskreducering TP Självrisk USD 0.00

Har vi nu de försäkringar som behövs (framförallt LDW/CDW/PDW samt LIS/SLI/ALI) eller saknar vi något? Hyran är förbetald via SAS American Express Elite via sixt.se.

Tacksam för all feedback, vill inte råka ut för att vi saknar någon försäkring om något skulle hända.

// Daniel


Bortse från usla översättningar, hämta bokningen på engelska och läs sen här
Sixt Rental Information USA
 

OnlyAFool

Medlem
Hej! Hyrde i våras en hyrbil i USA igenom AVIS Eurobonus samarbete. Då ska man få grattis extra förare, men vet ej om jag blev pålurad eller tvingad till "additional liability insurance". Vad jag kommer ihåg av samtalet, så måste man ha det här för att täcka den extra föraren stämmer det, eller blev man lurad som vanligt?

Jag tolkar texten på avis hemsida som att det ungefär verkar vara samma sak som andra bolag benämner som SLI. Borde det inte finnas en internationell standard för namnen på försäkringar för hyrbilar? :rolleyes:
 

Mr Basic

Medlem
Först, jag är i princip total novis när det gäller bilhyra. :oops:

Har nu läst hela tråden och min slutsats är att det räcker (för att inte hamna i ekonomiskt trångmål resten av livet) med de försäkringar som ingår, LDW och SLI, har jag fel? :rolleyes:

Har bokat med Hertz via SAS Eurobonus med SAS Amex Premium (i Florida, USA).

Enligt Hertz/SAS Eurobonus får man 1 extra förare (make/maka eller sambo) utan extra kostnad som medlem i Hertz Gold Plus Reward. I bokningen står inget om att 1 extra förare ingår (bokat via min medlemsprofil). Det jag hittat (Hertz.se) är att det inte specificeras vid bokningstillfället. Vad är erfarenheten hos er som hyr bil ofta (i USA), brukar man få 1 extra förare (make/maka eller sambo) utan kostnad vid uthämtning?
 
Toppen