Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

palmen

Moderator
Vad tror ni Tallinn säger om den här rutten? Vill alltså boka den med 2-4-1 tror ni det är möjligt?

Utresa
GOT-FRA-ADD-KUL

Open Jaw

Hemresa
SIN-PEK-IST-TLL-GOT

Är det stenhårt på max 8 segment och kan jag i så fall avsluta resan i Tallinn och köpa biljett hem därifrån? Och framför allt är det en rimlig routing? Inga stopp är längre än 24h.
Det är ju bara 7 segment.
Troligtvis helt ok, eventuellt kan de knorr lite med Addis. Kan inte minnas att någon åkt till Asien via afrika men det är ju ingen jätteomväg så borde vara ok.
 

pswe

Medlem
Den hårdare begränsningen på antal byten gör det onekligen svårare att plocka ihop resor.
Hittade en resa över nyåret från Stockholm till Lima i Business. Vägen ut med Avianca via München är inga konstigheter. Hem hade jag hittat Sas tillgänglighet från Washington. Problemet var att ta sig dit. I och med att det är begränsat med direktmaskiner krockar det med regeln om max ett stopp.
Platser fanns med Avianca på samma rutt som på utvägen.
Första agenten var helt tydlig med att det är chanslöst med undantag.
Ringde igen lite senare och påtalade att det väl borde vara bättre för Sas om vi flyger på deras flight istället för Avianca och för att möjliggöra den anslutningen behövs endast ett undantag från regeln.
Supervisorn var inte på plats utan jag blev ombedd att ringa tillbaka om någon timme.
Agenten jag hamnade hos kände inte till ärendet och var först helt emot att ens fråga supervisorn. Efter lite diskussion bad hon mig vänta och kom tillbaka efter någon minut redo att boka efter supervisorns godkännande.
Så om det möjliggör att använda Sas och inte krånglar till flygvägen för mycket verkar det kunna gå att få igenom undantag.
 

DOEL

Medlem
Tjena! Jag har en bokade i våras
cph-fra-mex-lax
Och sedan hem san-sfo-cph. Gjorde bokningen när det gick att boka förstaklass med Lufthansa och allt var frid och fröjd. Sen bokade UA om mig så jag istället flyger cph-fra-mex-iah-lax.
Gör ju utresan lite mer besvärlig för min del så tänkte att jag ringer och kollar med tallin om de iallafall kan boka om mig så jag flyger iah till san (min slutdestination) så jag slipper ta tåget ner. Telefonisten svarade då att de i sådana fall måste boka om min flight till Mexico vilket jag ju såklart inte vill, vet någon om det finns någon väg runt detta? Är ju inte jag som bokat det extra stoppet i Nordamerika...
 

Canadien

Medlem
Telefonisten svarade då att de i sådana fall måste boka om min flight till Mexico vilket jag ju såklart inte vill, vet någon om det finns någon väg runt detta? Är ju inte jag som bokat det extra stoppet i Nordamerika...

Det låter underligt, jag har bokat om anslutningar utan att röra longhaulsegmenten. Dock kan de ju vägra ändra p g a att det är mer än ett byte i Nordamerikazonen.
 

squeezen

Medlem
Tjena! Jag har en bokade i våras
cph-fra-mex-lax
Och sedan hem san-sfo-cph. Gjorde bokningen när det gick att boka förstaklass med Lufthansa och allt var frid och fröjd. Sen bokade UA om mig så jag istället flyger cph-fra-mex-iah-lax.
Gör ju utresan lite mer besvärlig för min del så tänkte att jag ringer och kollar med tallin om de iallafall kan boka om mig så jag flyger iah till san (min slutdestination) så jag slipper ta tåget ner. Telefonisten svarade då att de i sådana fall måste boka om min flight till Mexico vilket jag ju såklart inte vill, vet någon om det finns någon väg runt detta? Är ju inte jag som bokat det extra stoppet i Nordamerika...
kanske de tycker att de inte kan "ställa ut biljetten igen" då LH numera endast går att boka 14 dagar innan igen.
Det är enda jag kan tycka är rimligt. Annars torde svaret vara att det blir för många mellanlandningar i destinationszonen då det nu blir både MEX och IAH i sådana fall.

När äger resan rum?
 

DOEL

Medlem
kanske de tycker att de inte kan "ställa ut biljetten igen" då LH numera endast går att boka 14 dagar innan igen.
Det är enda jag kan tycka är rimligt. Annars torde svaret vara att det blir för många mellanlandningar i destinationszonen då det nu blir både MEX och IAH i sådana fall.

När äger resan rum?
I oktober, tror det är för att det blir för många mellanlandningar, jag ska nog testa ett nytt försök... bara drygt då jag ville ha direktflighten till lax från mex
 

palmen

Moderator
Det är med största sannolikhet för att det blir för många stopp som de inte gör detta, sen verkar de också hävda att segmenten sitter ihop och att allt måste avbokas om man ska kunna boka om.
 

SAS_flyer

Medlem
Den hårdare begränsningen på antal byten gör det onekligen svårare att plocka ihop resor.
Hittade en resa över nyåret från Stockholm till Lima i Business. Vägen ut med Avianca via München är inga konstigheter. Hem hade jag hittat Sas tillgänglighet från Washington. Problemet var att ta sig dit. I och med att det är begränsat med direktmaskiner krockar det med regeln om max ett stopp.
Platser fanns med Avianca på samma rutt som på utvägen.
Första agenten var helt tydlig med att det är chanslöst med undantag.
Ringde igen lite senare och påtalade att det väl borde vara bättre för Sas om vi flyger på deras flight istället för Avianca och för att möjliggöra den anslutningen behövs endast ett undantag från regeln.
Supervisorn var inte på plats utan jag blev ombedd att ringa tillbaka om någon timme.
Agenten jag hamnade hos kände inte till ärendet och var först helt emot att ens fråga supervisorn. Efter lite diskussion bad hon mig vänta och kom tillbaka efter någon minut redo att boka efter supervisorns godkännande.
Så om det möjliggör att använda Sas och inte krånglar till flygvägen för mycket verkar det kunna gå att få igenom undantag.
Din status?
 

Tonton

Medlem
Vad tror ni om denna rutten - Skulle den gå igenom med en 2-4-1?


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Jag vill ta mig till Tashkent och enda sättet att ta sig dit med Star Alliance är Turkish Airlines via Istanbul alternativt Asiana via Seoul.

På hemresan tänker jag mig att åka från Ashgabat. Därifrån går det att antingen flyga med Turkish Airlines via Istanbul alternativt med Lufthansa via Baku och Frankfurt.

Min spontana tanke är att detta bör gå igenom. Den bryter iaf inte mot några av de självklara reglerna. Det är möjligen "most reasonable routing" som det kan bli problem. Men samtidigt så finns det ju inga andra alternativ för att ta sig dig.
 
Toppen