Senaste nytt

Tips: Hur man får kompensation från SAS vid flygförsening

Flög hem i slutet av Juli från New York. Planet var sent in till New York och var således sent från New York. Vi landade på Arlanda 5 timmar sent.

Gick in på SAS hemsida
SAS - Claim Form

Reggade mitt ärende för mig och frun. Tog tre timmar, sedan hade jag fått tillbaka 1200 Euro. Enklaste pengarna världen.

Det finns en mängd hemsidor som försöker "hjälpa" oss flygresenärer och tar provision för detta, men eftersom det är en EU lag EU261https://en.wikipedia.org/wiki/Flight_Compensation_Regulation_261/2004
som alla flygbolag måste följa så betalar dom ut blixtsnabbt utan krångel så man behöver inte använda dessa så kallade hjälpsidor ;-) Bättre att att skicka direkt till flygbolaget och gå ut och äta en fin middag för dom pengarna man skulle gett mellanhanden ;-)

Exempel på såna sidor är:

Flygforsening.se – Kompensation för Försenade och Inställda Flyg.

Flygforsening.se arbetar efter principen "ingen vinst, ingen avgift". När vi vinner ditt fall, debiterar vi en avgift på 25 % av kompensationen + skatt.

Kräv ersättning för förseningar/inställda flyg | Flightright

Du får dina pengar! Vi för över dina pengar direkt och drar av 29,75 % provision inklusive moms. Om vi inte lyckas med ditt krav så kostar det dig ingenting.

Flyghjälp - Kompensation vid flygförsening, inställda flyg och överbokningar

4.1 Om flygbolaget betalar ut kompensationen, har Flyghjälp krav på ett arvode för det juridiska arbetet och administrationen med att driva in kompensationen från flygbolaget.

Arvode fastställs pr. passagerare efter kompensationstyp:
Kompensation enligt EU 261/04 artikel 7, st. 1 a): 75,00 euro.
Kompensation enligt EU 261/04 artikel 7, st 1 b): 120,00 euro.
Kompensation enligt EU 261/04 artikel 7, st. 1 c): 180,00 euro.

Kompensation enligt EU 261/04 artikel 7, st. 2 a): 37,50 euro.
Kompensation enligt EU 261/04 artikel 7, st. 2 b): 60,00 euro.
Kompensation enligt EU 261/04 artikel 7, st. 2 c): 90,00 euro.

Ovanstående arvode står för 30 % av den totala mottagna kompensationen.

4.2 Uppnås inte kompensation från flygbolaget har Flyghjälp inte rätt till att avkräva arvode.

4.3 Ersätter flygbolaget kundens utgifter för mat och dryck, hotellövernattning eller transport mellan flygplats och hotell i förbindelse med flygförseningen, har Flyghjälp krav på 30 % (inkl. moms) av utgifterna härtill.

Get Compensation for Flight Delays of up to $700 | AirHelp

För Krav enligt EG 261 är Tjänsteavgiften följande:

Vid alla flygningar som är 1 500 km eller kortare, där Kunden har rätt till ersättning på 250 EUR, kommer Kunden att få betala en Tjänsteavgift på 63 EUR inklusive moms.
Vid alla flygningar inom EU som är längre än 1 500 km och för alla flygningar mellan 1 500 km och 3 500 km, där Kunden har rätt till ersättning på 400 EUR, kommer Kunden att få betala en Tjänsteavgift på 100 euro inklusive moms.
Vid alla flygningar som inte beskrivs ovan, där Kunden har rätt till ersättning på 600 euro, kommer Kunden att få betala en Tjänsteavgift på 150 EUR inklusive moms.
Vid flygningar som beskrivs ovan, där Kunden inte har rätt till ersättning på antingen 250, 400 eller 600 EUR, ska Kunden betala en Tjänsteavgift på 25 % av den erhållna Flygkompensationen, inklusive moms.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Thornado

Medlem
Det finns en mängd hemsidor som försöker "hjälpa" oss flygresenärer och tar provision för detta, men eftersom det är en EU lag EU261https://en.wikipedia.org/wiki/Flight_Compensation_Regulation_261/2004
som alla flygbolag måste följa så betalar dom ut blixtsnabbt utan krångel så man behöver inte använda dessa så kallade hjälpsidor ;-) Bättre att att skicka direkt till flygbolaget och gå ut och äta en fin middag för dom pengarna man skulle gett mellanhanden ;-)

Välkommen till forumet.
Du har delvis helt rätt i det du skriver, men ibland är det dock inte alltid så enkelt.

Om du läser här på forumet så finns det en stor tråd som handlar om just denna typ av ersättning enligt EU 261/2004 och de flesta här håller nog med om att det är bäst att börja med att skicka in sin claim direkt till flygbolaget. Vissa bolag (t.ex. SAS) är rätt så duktiga på att snabbt betala ut ersättningen, framförallt om det är ett klart case. Tyvärr stämmer det dock inte riktigt att alla bolag betalar ut blixtsnabbt och utan krångel bara för att det är en EU-lag. Om du läser i tråden kring EU-förordningen så kan du även se att vissa bolag har gjort det till en sport att försöka krångla så mycket som möjligt för att undvika att betala ut ersättning och att man där ofta måste ta dem till ARN (reklamationsnämnden, inte flygplatsen) eller till och med till tingsrätten för att få det man har rätt till. Även detta går bra att göra själv, men har man inte orken att driva denna process själv så kan det ibland vara vettigt att ta hjälp av något av dessa företag.
 

Agö

Medlem
Du har säkert rätt. Jag har bara erfarenhet av SAS och där gick det enkelt iaf
Ja, men så är det inte heller alltid med SAS. För bara några veckor sedan hade vi en användare här på BC som hade ett klockrent case mot SAS. SAS vägrade betala ut ersättning och stängde ärendet. Användaren vände sig till någon av indrivningsfirmorna. SAS betalade omgående ut ersättning.
 

Berglund

Medlem
Nu är SAS mycket riktigt bland de bättre flygbolagen på stt hantera det här, rent generellt.

Däremot att sätta något betyg eller att tro att det ”alltid” är så, baserat på att en person upplevt något en gång - det är ett så litet statistiskt underlag att det lika gärna kunde vara ren slump.
 

agehall

Medlem
Precis - det krävs ett mycket större underlag för att kunna se någon slags trend och vill man ha det är det vår stora tråd om EU261/2004 som gäller.
 

NotRyan

Medlem
Du har säkert rätt. Jag har bara erfarenhet av SAS och där gick det enkelt iaf

Ja, men så är det inte heller alltid med SAS. För bara några veckor sedan hade vi en användare här på BC som hade ett klockrent case mot SAS. SAS vägrade betala ut ersättning och stängde ärendet. Användaren vände sig till någon av indrivningsfirmorna. SAS betalade omgående ut ersättning.

SAS är generellt bra, men dom har sina "stjärnor" bland handläggarna som man absolut inte vill hamna hos. Då är det bara att skicka till ARN istället för ambulansjägarna. Om jag hade ett klockrent case som dom bara stängde så skulle jag piska upp dom i rätten med en gång dock, utan ambulansjägare,, bara för att markera!
 

Agö

Medlem
SAS är generellt bra, men dom har sina "stjärnor" bland handläggarna som man absolut inte vill hamna hos. Då är det bara att skicka till ARN istället för ambulansjägarna. Om jag hade ett klockrent case som dom bara stängde så skulle jag piska upp dom i rätten med en gång dock, utan ambulansjägare,, bara för att markera!
Visst. Alla har dock olika förutsättningar och intresse. Det kan vara betydligt mer aptitligt att få pengarna i handen fem dagar efter man kontaktat indrivningsfirman än att slita tvist hos ARN med den väntetid och extra arbete sådant för med sig.
 

NotRyan

Medlem
Visst. Alla har dock olika förutsättningar och intresse. Det kan vara betydligt mer aptitligt att få pengarna i handen fem dagar efter man kontaktat indrivningsfirman än att slita tvist hos ARN med den väntetid och extra arbete sådant för med sig.
Visst, så är det och vill man inte/har inte tid/inte kunskap så är det ju bra att advokaterna finns.
 
Toppen