Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2018)

Status
Stängd för vidare inlägg.

palmen

Moderator
En fråga till där Palmen eftersom du uppenbarligen har bra koll :) Ser att det finns awards lite här o där men har du någon erfarenhet av att flyga A350-900 eller A380-800 med Singapore? Med tanke på att 350:n är nyare i flottan betyder det att du rekommenderar den före A380 som generellt har några år på nacken? Jag utgår från kriteriet komfort/freshness enbart :D Tack!!
Det är typ 10 år sedan jag flög deras A380 och har bara rest First på B777 och nya business på B787-10. Har ingen erfarenhet av det du efterfrågar. Se om du hittar det om du söker i forumet lite, annars starta gärna en ny tråd för den frågan så blir det inte helt off topic i denna tråd.
 

KED

Medlem
Hej!
Om jag bokar utresan som en enkelbiljett när awardbiljetterna släpps. Är det då möjligt/problematiskt att sedan göra om det till en ToR biljett när biljetterna för den tänkte hemresan 3-4 v senare släpps? Räknas det som en ombokning?
 

ELOS

Medlem
Ja räknas som ombokning vilket troligen renderar ombokn avg 150 kr-person. Det går utmärkt att göra enkelresa till en tur och retur men inte tvärt om...
 

Buffon

Medlem
Fortsättning på samma fråga.
Du har en 2-4-1 voucher som går ut 31 december 2018.
Du bokar en enkel under 2019, hemresan har inte släppts än, när den släpps, efter 31 dec 2018, ringer du och vill lägga till hemresa, försvinner vouchern då eftersom att du har passerat giltighetstiden?
 

fcx

Medlem
Fortsättning på samma fråga.
Du har en 2-4-1 voucher som går ut 31 december 2018.
Du bokar en enkel under 2019, hemresan har inte släppts än, när den släpps, efter 31 dec 2018, ringer du och vill lägga till hemresa, försvinner vouchern då eftersom att du har passerat giltighetstiden?

Ja, när vouchern har gått ut så kan du inte ändra resan, om du inte tar en ny voucher eller betalar mer poäng.
 
Fortsättning på samma fråga.
Du har en 2-4-1 voucher som går ut 31 december 2018.
Du bokar en enkel under 2019, hemresan har inte släppts än, när den släpps, efter 31 dec 2018, ringer du och vill lägga till hemresa, försvinner vouchern då eftersom att du har passerat giltighetstiden?
Står info i första inlägget, har du läst det?
  • Man kan resa efter att vouchern gått ut, men bokningen måste vara gjord innan giltighetstiden för vouchern gått ut.
  • Om man avbokar en resa bokad med Amex 2-4-1 voucher kommer man att få tillbaka vouchern förutsatt att den inte gått ut.
 

Berglund

Medlem
Ja, men att lägga till en hemresa på en bokning anser inte jag är att avboka?
Du har redan fått rätt svar av @Andreas Ekman som dessutom länkar förtjänstfullt till första posten i tråden och @fcx.

Det står dig naturligtvis fritt att anse precis vad du vill. Däremot har det faktiskt ingen som helst betydelse i det här fallet. SAS/Amex regler är tydliga och i sak generösa i sig, så länge du gör bokningen - i sin helhet - inom voucherns giltighetstid, får du resa även efter det att giltighetstiden gått ut.

Med tanke på hur svårt det kan vara att hitta bonusplatser, är det väldigt generöst att kunna boka upp sig ett år i förväg. En bokning är en bokning och innefattar då alla delmoment i bokningen. Alla tillägg, ombokningar, ändringar och liknande räknas som någon sorts förändring och då räknar de om priset, både med avseende på skatter och poäng. Man får tillbaka allting och sedan drar de på nytt det nya totalpriset för den resan så som den ser ut efter förändringen. Därför måste vouchern vara fortsatt giltig för att kunna appliceras på nytt.

Den enda förändring du kan göra efter viucherns giltighetstid har gått ut är att avboka hela resan och få tillbaka alla skatter och poäng, förutsatt att inga av de poäng du använt när du bokade resan har gått ut när du avbokar. Då förfaller de poängen. Likadant med vouchern, skulle den gått ut när du avbokar, då får du inte tillbaka någon ny. Är vouchern i sig själv fortfarande giltig, ja då får du tillbaka den med samma giltighetstid som tidigare.
 
Last edited:

Buffon

Medlem
Väldigt tydligt och förklarande svar, stort tack. Nu har jag full koll. Helt rätt, vad jag själv anser är ju irrelevant men som hyfsat rookie i detta område kan jag fortfarande tycka att om man lägger till en hemresa på en enkelresa så är inte det att avboka, men har nu full koll på att det inte är ordagrant avbokning som gäller utan det är minsta lilla ändring som inte kan göras efter att poäng/voucher förfallit om man vill ha tillbaka poängen/vouchern.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen