Senaste nytt

Resa med barn under 18 till USA som inte är egna

Per N

Medlem
Jag och min fru ska flyga till Chicago på en förlängd weekend med hennes systers dotter som är 16 år. Behöver man något intyg eller dylikt från föräldrarna? Tänker i första hand på immigration i USA.
 

Canadien

Medlem
Jag och min fru ska flyga till Chicago på en förlängd weekend med hennes systers dotter som är 16 år. Behöver man något intyg eller dylikt från föräldrarna? Tänker i första hand på immigration i USA.
Det är nog bra om de har andra efternamn än din fru. Redan i Tyskland (på resa till US) fick min sambo stopp med de två barnen som har mitt efternamn (jag var i annan kö p g a SSSS) de fick vänta hos en passpolis tills min extrakontroll var klar, och de klargjort att de var mina innan de fick komma igenom.
 

Hachans

Medlem
Det är nog bra om de har andra efternamn än din fru. Redan i Tyskland (på resa till US) fick min sambo stopp med de två barnen som har mitt efternamn (jag var i annan kö p g a SSSS) de fick vänta hos en passpolis tills min extrakontroll var klar, och de klargjort att de var mina innan de fick komma igenom.
Jag har sett en kvinna stå och gråta i incheckningen på Tegel efter att hon inte kunde styrka att hon fick lov att resa med barnen. Polis tillkallades och det blev enormt förödmjukande för henne. Förvisso henne ansvar att se till att hon hade alla papper i ordning men det blev en sån rejäl scen av det hela.

Sen gjorde det ju inte sitt till att varenda person som jobbade men incheckningen pausade sitt arbete för att titta på detta så kön och antalet människor som tittade blev bara fler och fler.
 
För säkerhets skull kan det nog vara bra att förutom att kontaktuppgifterna är med på intyget också ha med kopior på barnets föräldrars pass. Då känns det som att man har täckt upp det man kan, mer än så går väl knappt att göra.
 

jonten

Medlem
Jag tog med syrrans grabb till USA, samma efternamn som mig. Hade sagt typ hundra ggr att om någon frågar så är han min son, och att han skulle vara dålig på engelska. Gick bra...... Fick en fråga vad jag och sonen planerat att göra, inte svårt att svara på...
 

Dr. Miles

Expert
Jag tog med syrrans grabb till USA, samma efternamn som mig. Hade sagt typ hundra ggr att om någon frågar så är han min son, och att han skulle vara dålig på engelska. Gick bra...... Fick en fråga vad jag och sonen planerat att göra, inte svårt att svara på...
Ja, om man har samma efternamn så är det inte så svårt.
 

STO-ARN

Medlem
Jag tog med syrrans grabb till USA, samma efternamn som mig. Hade sagt typ hundra ggr att om någon frågar så är han min son, och att han skulle vara dålig på engelska. Gick bra...... Fick en fråga vad jag och sonen planerat att göra, inte svårt att svara på...
US Immigration är tränade i att genomskåda ankommande passagerare, med div kontrollfrågor. Ganska riskabelt att ta risken. Att "tänja på sanningen i detta till synes ganska oskyldiga ärende", kan rendera i ex antal timmar i förhör, alt retur tillbaka till avgångsflygplatsen...
 

Senator

Moderator
Jag tog med syrrans grabb till USA, samma efternamn som mig. Hade sagt typ hundra ggr att om någon frågar så är han min son, och att han skulle vara dålig på engelska. Gick bra...... Fick en fråga vad jag och sonen planerat att göra, inte svårt att svara på...

Ja, om man har samma efternamn så är det inte så svårt.

US Immigration är tränade i att genomskåda ankommande passagerare, med div kontrollfrågor. Ganska riskabelt att ta risken. Att "tänja på sanningen i detta till synes ganska oskyldiga ärende", kan rendera i ex antal timmar i förhör, alt retur tillbaka till avgångsflygplatsen...

jag har gjort detta en gång med ett barn som inte var i släkt och jag hade med vidimerade intyg från båda (skilda) förälder. Det blev frågor både i UK (transit) och USA. Absolut värt att ta fram ett dokument. Ljuga till myndigheter, särskilt amerikanska är inget jag rekommenderar.

Sen finns det försäkringsfrågor att utreda..
 
Toppen