Senaste nytt

Flygbolags skyldighet vid ändrad tidtabell - missad anslutning

Gweilo_2

Medlem
Vad har flygbolag för skyldighet att fullfölja sitt åtagande ?

Min dotter bokade, betalade och fick bekräftat, billigast möjliga mellan Göteborg och Nice. Valet blev Eurowings med byte i Dussledorf (EW9221/9420). Nu meddelas att anslutningen har fått nya tider så att den avgår innan Göteborgsflyget landar.

Vad gäller ?

Kundservice med Eurowings är icke existerande. Min hållning är att det bara är att åka ut till Landvetter när det är dags och kräva att dom flyger henne till Nice på bästa sätt.

Vad anser ni ?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

pep

Medlem
......Min hållning är att det bara är att åka ut till Landvetter när det är dags och kräva att dom flyger henne till Nice på bästa sätt...
Det samme. Ellers spilder I måske en masse tid på ingenting. Hvis de henvender sig bør man agere hvis re-scedule ikke er tilfredsstillende
 
Vad har flygbolag för skyldighet att fullfölja sitt åtagande ?

Min dotter bokade, betalade och fick bekräftat, billigast möjliga mellan Göteborg och Nice. Valet blev Eurowings med byte i Dussledorf (EW9221/9420). Nu meddelas att anslutningen har fått nya tider så att den avgår innan Göteborgsflyget landar.

Vad gäller ?

Kundservice med Eurowings är icke existerande. Min hållning är att det bara är att åka ut till Landvetter när det är dags och kräva att dom flyger henne till Nice på bästa sätt.

Vad anser ni ?
Har de inte bokat om till något annat?
Var det mer eller mindre än 14 dagar kvar till avgång när ni fick infon?
 

Valley

Medlem
De gånger det hänt mig har jag alltid blivit ombokad. Förvisso har det flera gånger inneburit övernattning vilket är nog illa.
Annars kan man väl alltid få tillbaka pengarna så man kan lösa det på annat sätt.

Är det bokat direkt med Eurowings eller via en resebyrå/förmedlare?
 

agehall

Medlem
EU261/2004 gäller - du har rätt till ombokning (alt ombokning). Om du har rätt till någon ersättning utöver detta beror på hur långt det är kvar till avresa.
 

Thornado

Medlem
Min hållning är att det bara är att åka ut till Landvetter när det är dags och kräva att dom flyger henne till Nice på bästa sätt.

Gör man på detta sätt så kommer det antagligen att lösa sig, ja. Frågan är dock när man kommer att komma fram och hur mycket besvär det blir på vägen. Alltså skulle jag rekommendera att åtminstone ha kollat upp vilka alternativ som finns och om det verkar som att det kan bli långa väntetider eller problem att komma fram (i tid till det som ska göras i Nice) så är det nog bäst att försöka få det ombokat proaktivt, även om det också kan vara krångligt och tidsödande, men det kan iaf göras från den egna soffan istället för på en bänk på flygplatsen.
 
Toppen