Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2018)

Status
Stängd för vidare inlägg.

mha321

Medlem
Jag bokade i höstas en awardresa med 2-4-1-voucher till Tahiti (i Business class) från Köpenhamn via Frankfurt, Seoul, Sydney och Auckland. Den bokningen följer rimligen knappast den nya nedanstående citerade regeln. Om jag kontaktar Tallinn för att göra en ändring, finns det då en risk de att bokar av min befintliga bokning med hänvisning till de nya reglerna och att jag då står utan resa?
Funderar nämligen på att försöka få till något/några segment i First men jag vill inte riskera något heller...

Jag har aldrig hört om någon som faktiskt fått den avbokad bara för att de ringt, typ "vi hittade ett fel och fixade det".

Däremot om du faktiskt ändrar den så kommer de troligen inte acceptera att genomföra ändringen om inte *hela* den nya resan uppfyller de nya kraven inklusive den del du inte ändrar.

Med andra ord borde det inte vara någon risk att fråga. Men ytterst osannolikt att du både får igenom ändringen och går behålla rutten.
 

Canadien

Medlem
Om jag kontaktar Tallinn för att göra en ändring, finns det då en risk de att bokar av min befintliga bokning med hänvisning till de nya reglerna och att jag då står utan resa?

Nej, de bokar inte av den bara sådär, men med 99.99999% chans kommer de vägra att röra den bokningen och om du prompt vill ändra så måste _hela_ nya bokningen uppfylla de nya reglerna.
 
Tack för blixtsnabba svar! Detta forum är underbart!

Blir nog till att vara nöjd som det är då. Hade tankar på att försöka få till Lufthansa first på sträckan Frankfurt-Seoul, ffa om det stämmer att poängpriset blir lägre när man bara åker ena sträckan i first och andra i business.
 

Brandten

Medlem
Finns det något sätt, en workaround på att ge bort en voucher?
Åka med någon annan där jag använder vouchern och den andra sina poäng?
Kan man göra någon beräkning på om det är värt en voucher för att föra över extrapoäng till 2-4-1 innehavarens konto?
 

Canadien

Medlem
Finns det något sätt, en workaround på att ge bort en voucher?
Åka med någon annan där jag använder vouchern och den andra sina poäng?
Kan man göra någon beräkning på om det är värt en voucher för att föra över extrapoäng till 2-4-1 innehavarens konto?
Nej, ingen workaround. Poäng och voucher måste komma från samma konto. Man behöver dock inte resa själv utan kan boka åt någon annan. Har du hög spend själv som du kan styra över så kan du ju slussa denna via din väns Amex så att denne får en egen voucher.
 
Finns det något sätt, en workaround på att ge bort en voucher?
Åka med någon annan där jag använder vouchern och den andra sina poäng?
Kan man göra någon beräkning på om det är värt en voucher för att föra över extrapoäng till 2-4-1 innehavarens konto?
Nej
Ja, om de för över poängen till dig.
Det beror på hur du värderar poängen. Det kostar 5 öre per poäng att överföra. Så beroende på om du värderar poängen högre eller lägre än 10 öre så är det värt eller ej.
 

agehall

Medlem
Okey, tack för informationen. Jag trodde man var tvungen att göra två olika bokningar då. Smidigt att det funkar som du skrev!
Enligt reglerna är du tvungen att göra två olika bokningar men så länge allt annat är enligt reglerna så verkar ingen fundera på det utan det går bra, vilket är rimligt.

Finns det något sätt, en workaround på att ge bort en voucher?
Ja, den andre överför poäng till dig.

Åka med någon annan där jag använder vouchern och den andra sina poäng?
Nej.

Kan man göra någon beräkning på om det är värt en voucher för att föra över extrapoäng till 2-4-1 innehavarens konto?
Bara att räkna på...
 

Andreas.Net

Medlem
Jag blir lite förvirrad, jag håller på att leta efter bättre alternativ på hemresan på vår kap verde resa på höstlovet, och nu trodde jag att jag hade hittat en perfekt rutt.
Det jag vill ändra är från LIS - GOT den 3:e Nov, jag sökte via United och hittade följande:

upload_2018-6-19_12-2-27.png

Har även dubbelkollat via expert flyer och det skall finnas minst 4 platser.
När jag ringer till Tallinn och kollar så ser hon ingen tillgänglighet?

/Andreas
 

palmen

Moderator
Jag blir lite förvirrad, jag håller på att leta efter bättre alternativ på hemresan på vår kap verde resa på höstlovet, och nu trodde jag att jag hade hittat en perfekt rutt.
Det jag vill ändra är från LIS - GOT den 3:e Nov, jag sökte via United och hittade följande:

Visa bifogad bild 76732
Har även dubbelkollat via expert flyer och det skall finnas minst 4 platser.
När jag ringer till Tallinn och kollar så ser hon ingen tillgänglighet?

/Andreas
Bara för att United har tillgång behöver det inte finnas tillgång för Eurobonus. Be agenten testa att bara söka det där som en enkelresa och se om de hittar det, antingen segment gör segment eller som en resa. Syns den då men inte tillsammans med övriga flighter kan det även vara married segments som spökar.
 

Andreas.Net

Medlem
Bara för att United har tillgång behöver det inte finnas tillgång för Eurobonus. Be agenten testa att bara söka det där som en enkelresa och se om de hittar det, antingen segment gör segment eller som en resa. Syns den då men inte tillsammans med övriga flighter kan det även vara married segments som spökar.
Jag är fullt medveten att United i bland visar sådant som inte är bokningsbart via Eurobonus men alltid tidigare så brukar resultat i Expert Flyer matcha med vad som är bokbart.
Hon kollade och kunde inte hitta någon tillgång på rutten LIS-AGP dock säger Expert Flyer att det finns.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen