Det kan vara värt att kolla upp en extra gång så att hemresan ser ok ut. Det är ju inte helt ovanligt att personalen - i synnerhet när fler bolag är involverade och det blir lite stressigt - lyckas göra något så att hemersan helt plötsligt ändras också..
Returresan ser OK ut när jag kollar på den i Uniteds app iaf.
"Ropa inte hej" osv...
Hemresan gick inte helt smärtfritt den heller (även om slutresultatet blev riktigt bra). Vi skulle ha flugit LAS-ORD-LHR-ARN (sista hoppet med SAS, i övrigt United).
När vi åkte från Vegas såg allt bra ut, och vi lyfte till och med innan utsatt tid (kaptenen hade bråttom iväg då Trump just landat med Air Force One och hade vi inte stuckit på en gång så hade vi blivit kvar ett tag för att vänta på att de skulle taxa och kliva av).
När vi kom fram till Chicago så kollade jag status för vår flight i United-appen och då var det "aircraft maintenance" och avgångstiden var flyttad från 21.15 till 06.00 morgonen därpå, så skulle bli tvungna att övernatta i Chicago. Dessutom skulle vi då landa i London 19.59, så insåg ju att det även skulle vara kört att ta sig vidare från London samma kväll, utan skulle behöva övernatta även i London och komma fram 18 timmar sena eller nåt sånt.
Av förklarliga skäl så var jag inte jättesugen på denna lösning, så vi gick raka vägen till Uniteds servicedisk för att se om det skulle gå att göra något. Jag förklarade problemet och sa att vi gärna ville bli reroutade, och föreslog att de skulle skicka oss med SAS direktflight som jag ju visste gick ungefär när vår ursprungliga United-flight skulle ha gått. Eftersom vår flight inte var inställd, utan bara försenad så ville agenten först inte lyssna på det, utan sa att inga ombokningar skulle göras, utan alla på den flighten skulle åka som bokat och bara få hotell och ny flight från London. Jag påpekade att vi inte skulle kunna ta oss vidare från London samma dag, utan behöva övernatta där också och att det ju vore bäst för alla om de skickade oss med SAS (eller om de kunde routa oss via Frankfurt/Paris/någon annanstans i Europa) och slapp betala för två hotellnätter. Då började hon yra om att United bara skulle betala för hotellet i Chicago och att vi skulle behöva fixa och betala hotell i London själv... Det lät ju inte rimligt på något sätt och det tror jag väl egentligen hade ordnat sig, men vid det laget hade jag inte fullt förtroende för henne. Hursomhelst så pratade hon med en supervisor, och sen kom hon tillbaka och sa att de skulle boka in oss på SAS, varpå frenetiskt tangentbordsknackande påbörjades för att fixa bokningen och även se om de kunde få över min incheckade väska.
Med ombokning i handen kom nu då nästa utmaning. Vi var på Terminal 1, men SAS avgår från Terminal 5, och det var bara en dryg timme kvar tills avgång, så nu gällde det att skynda. Snabb språngmarsch till transfertåget mellan terminalerna, och där fick vi förstås stå och vänta ombord på tåget i nästan 10 minuter innan det gick pga spårarbete. Åka två stationer och vänta ytterligare några minuter innan vi fick åka till T5-stoppet. Väl framme där så fick vi nya boardingkort hos SAS incheckning och de jobbade lite mer på att försöka lista ut vad United hade tänkt göra med min väska. Relativt snabbt genom security (vi fick TSA Precheck, vilket jag inte tror att jag fått förut) och raka vägen till gate om ombord planet. Avgång fördröjdes en del då vi väntade på anslutande bagage, så hade hyfsade förhoppningar att min väska skulle komma med.
Flighten gick bra och vi landade på Arlanda ungefär 5 timmar tidigare än vad vi skulle ha gjort enligt vår ursprungliga bokning. Min incheckade väska kom dock inte, så får väl se när den dyker upp (om jag spårar den i United-appen så påstår de att den levererats till en baggage claim carousel på ORD, så får väl hoppas att den kommer hit innan jag ska på nästa resa på onsdag).
På det stora hela så tycker jag ändå att United hanterade situationen väldigt bra. Som sagt var inte helt nöjd med den första agenten jag pratade med på servicedisken, men när jag stod på mig och hade förslag på lösning och fick supervisor inblandad så löste det sig snabbt. Dessutom bra informationsflöde med förseningsinfo via SMS, och en tydlig förklaring till orsaken i appen (inte bara "technical", utan de förklarar att det var problem med landningsstället på det plan vi skulle åkt med och därför har vi tilldelats en annan maskin, med senare avgång). Dessutom så hade vi redan när vi satte oss på SAS-planet fått mail från "United Cares" där de ber om ursäkt för problemet och erbjuder presentkort (för United-flighter) på 200 USD per person. Givetvis inte lika bra som att få EU 261/2004-ersättning, men med tanke på att de (såvitt jag vet) inte har något lagkrav på att ersätta oss monetärt i detta fall så uppskattas det att de frivilligt och proaktivt erbjuder något.