Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.

NiNE

Medlem
Jag sitter just nu och jagar två platser till Asien för Amex 2-4-1 under våren. Ringde Tallinn igår och försökte boka två business-biljetter på datum där jag endast hittat en ledig business via SAS hemsida (eftersom vissa tycks ha lyckats med detta tidigare) men det var tvärkört. Tänkte ringa nu och boka economy extra istället, men om det finns möjlighet att åka med andra bolag så vore det ju fint. Känns dock som en long shot. Är det någon som har lyckats med detta med svenskt amex? De få gånger det verkar ha gått så har väl norskt amex använts?
 

agehall

Medlem
Japp, det verkar gå i Norge eftersom folket där inte har koll på reglerna. Frågan är vad som händer när någon upptäcker detta...

Hsh, i Sverige (dvs med Tallinn som motpart) är det ingen större idé att ens försöka.
 

Alx

Medlem
Jag hjälpte mina föräldrar att boka Amex 2-4-1 för några månader sedan. Trots att det fanns platser i C på SAS hemsida både före, under och efter mitt samtal, så hävdade Tallinn bestämt att det endast var en plats tillgänglig på ena sträckan. Tallinn hävdade snabbt samma sak även på övriga datum jag hade kollat upp tillgängligheten på innan och bad mig istället välja ekonomi eller ekonomi extra... Det kändes som att personen ifråga försökte pusha för de billigare sämre alternativen. Men jag svarade att det var C som gällde och att de var hur flexibla som helst med avresedatumet så du får väl söka vidare ett år framåt tills dess att vi hittar två lediga platser i C. Personen i andra änden av luren drog en DJUP och ljudlig suck och plötsligt, som en blixt från klar himmel, "trollade" hon fram två biljetter i C de dagar jag först föreslog. :)

Så ibland lönar det sig nog att vara lite obekväm med Tallinn. Synd att SAS EB inte själva hanterar detta, de är ju så mycket mer service minded.
 
Følgende er hentet fra SAS booking-prosedyre for Amex 2-for-1

Rules for booking of Companion ticket
  • Valid on SAS as first choice for up to 2 passengers (if no SAS flights available on the requierd dates check with STAR)
  • Only valid for travel from Scandinavian country to any SAS-destination worldwide
  • The discounted flight award needs to be booked by phone (i.e. online booking is not possible)
  • Only one flight award discount per year and member
  • A member only entitled to one Companion Voucher per 12-month period, and required spend collected in one 12-month period cannot be carried over into the next 12-month period.
  • Mixed classes and open jaw are not allowed.
  • Outbound travel must be taken before the expiry date of the voucher, which is 12 months.
 

agehall

Medlem
Følgende er hentet fra SAS booking-prosedyre for Amex 2-for-1

Kan du bekräfta ifall detta är samma info som Tallinn ser? Isåfall har de blåst rätt många här...

edit: Svarar själv:

JA. Det står samma sak i de regler som gäller för svenska AmEx. Nu blir jag lite sur. Det hade ju förändrat mitt val av hur jag hade använt årets voucher rätt ordentligt.

Om man tittar i sassalesinfo.com så står det tydligt och klart att SAS är förstahandsvalet, men om det saknas tillgång så ska agenten kolla med STAR.
 
Last edited:
Jeg vet ikke hva SAS-Tallinn ser, men dette er hentet fra en SAS-prosedyre fra 2011. Prosedyren inneholder også informasjon om hvordan bookingen skal utføres av agenten
 

agehall

Medlem
Egentligen är det ovässentligt vad Tallinn ser - reglerna för det svenska AmEx-kortet är det som gäller och där står ju samma sak som du säger.

Vem blir först att ta fighten med Tallinn?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen