Senaste nytt

Tipsa nybörjaren om bra business long haul-produkt

NyfikenGrau

Medlem
Så, det här blir förhoppningsvis min sista tråd på ett tag, måste bli lite produktiv nu och beta av jätteprojektet som nu bara ligger här men egentligen ska betala det frågan gäller :eek:

Jag har aldrig provat business en enda minut, det närmaste jag har kommit har varit diverse tågresor i 1 kl och tågbolags sk "1 kl-lounger" samt naturligtvis att slänga avundsjuka blickar när man går genom "er" kabin på väg till boskapsklassen och vet att man har 12 timmar nattflyg utan en blund i hoppressat läge framför sig.

I en annan tråd har jag frågat och fått en massa bra svar gällande bra bonusprogram. Hittills verkar "bara" Aegean och Turkish kunna ta mig till guldkort direkt från noll på en sån här resa. Detta talar möjligen för Star, men jag vill ändå ha rätt förutsättningslösa tips. Poängen går att fixa på annat sätt och bör inte vara avgörande här.

Kravspec:
Resa nu i vinter till destination med bra väder (temp minst 25 och helst soligt). Vart som helst i Sydamerika, Centralamerika+Mexiko samt Karibien. Om Afrika så Sydafrika. I Asien funkar det mesta söder om Hong Kong. Längre bort (Australien/Söderhavet) känns osannolikt, har tänkt iaf *försöka* hitta kampanjbiljetter för max 25k SEK/pers.

--Bra businessprodukt med bra flatbed, så lång och bred och mjuk man kan tänka sig i den här klassen. Vi är ett par.

Meningen med nattflyg är inte bara att ligga ner, utan att INTE åka nattflyg economy...vetskapen om vad folk längre bak går igenom och att det kunde varit vi kommer öka tacksamheten/välbefinnandet. Ytterligare ett skäl är att man på ett dagflyg kanske vill börja prova vinerna vilket ju inte går så bra OM en hyrbil väntar på flygplatsen. Eller att första dagen på destinationen faktiskt kan användas till något vettigt istället för att gå runt som en zombie och vänta på att hotellet ska öppna för incheckning.

--Tillgång till arrival lounge med dusch och frukostmöjlighet skulle värderas *mycket* högt. Det är närapå ett krav.

--Vi är inte så väldigt intresserade av IFE, även om det såklart inte skulle störa om den också var bra.

--Maten är förstås en faktor, men inte extremt viktig - det kan här vara intressant att känna till vad som finns att få i loungen både före avresa och efter ankomst. (Ingen trerättersmeny på planet efter midnatt eller frukost före 06 tack.)

--Nära från vinpimpling i avgångslounge till ombordstigning på planet vore finfint.

--Ett plus skulle vara nya modeller, typ A380, 747-8 eller 787. Inte lika viktigt som komfort dock.

Det jag vet hittills, bland annat efter att ha hängt på detta forum:
BA och Swiss verkar ha väldigt bra produkter, liksom de alliansfria (Virgin och Qatar). Även Turkish prisvärt. Singapore och Cathay verkar väldigt bra men väldigt dyra.
Vet fortfarande för lite om t.ex. Aeroflot, Iberia, Finnair, TP och en mängd andra bolag i Asien eller Latinamerika.

Vore också mycket intresserad av om det går att söka på något smart sätt efter flyg västerut (från Europa sett) som går nattetid, vilket väl inte är jättevanligt.

Tacksam för alla svar :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Shit vad dum jag är, skriver hyllmeter men glömmer det :eek:

Berlin, men andra ställen i Tyskland kan funka också (Rail&Fly brukar ingå).
Tackar för påminnelsen :)
 

GOTATH

Medlem
Swiss ska du åka med! Uppfyller de flesta av dina önskemål :) Sök runt på forumet så finns det massor av reserapporter om Swiss!
 

agehall

Medlem
Swiss ska du åka med! Uppfyller de flesta av dina önskemål :) Sök runt på forumet så finns det massor av reserapporter om Swiss!

Tror nog att BA kan vara ett bra alternativ de med. Swiss har ju inte heller lie-flat, så det kan ju finnas anledning att titta på andra alternativ.
 

Senator

Moderator
du, en sak till NyfikenGrau... Om detta är första gången, och det blir en av dessa "nu skall vi ha det roligt och testa allt" resa så väntar nog hyrbilen en dag till på er :cool: I tjänsten ja, men jag har aldrig bil längre när jag anländer. Är alldeles för mycket av en livsnjutare ombord för det...
 

Palazzi

Medlem
Jag tycker det är jämnt skägg mellan BA & SWISS.. Bra kampanjpris på BA! Däremot så får du ju ett säkert guldkort inom Star Alliance om du krediterar en flygning från SWISS... Vet inte hur det ser ut med kampanjer från LX
 
BA till Punta cana eller Antigua? :)
(Tvivlar på att det finns Arrival med dusch där dock)..

Bra pris i Club World (Business) är det i alla fall!
Runt 16.000:- från London
 
Toppen