Senaste nytt

Är följande route giltig på en SAS Eurobonus bokning?

Man hittar ju sällan kryphåll, så behöver någon som berättar för mig vart jag tänker fel här...

Vi tänker oss att jag bokar en bonusresa som utgår från CPH med destination NRT. På vägen hem vill jag maximera mina poäng. Enligt Tallins nya regler så är det isåfall okej att flyga NRT-CGK-IST-CPH.

Givet att denna hemresa är okey så är min fråga om inte NRT-EWR-CPH isåfall borde vara godkänd. Denna resa är kortare i km och snabbare i timmar och ett leg mindre. Nordamerika är inte heller i en dyrare zon(?)

Vart tänker jag fel?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Man hittar ju sällan kryphåll, så behöver någon som berättar för mig vart jag tänker fel här...

Vi tänker oss att jag bokar en bonusresa som utgår från CPH med destination NRT. På vägen hem vill jag maximera mina poäng. Enligt Tallins nya regler så är det isåfall okej att flyga NRT-CGK-IST-CPH.

Givet att denna hemresa är okey så är min fråga om inte NRT-EWR-CPH isåfall borde vara godkänd. Denna resa är kortare i km och snabbare i timmar och ett leg mindre. Nordamerika är inte heller i en dyrare zon(?)

Vart tänker jag fel?
Det är inte most reasonable routing att åka via USA till Europa från Asien.
Tallinn applicerar ju som sagt detta begrepp redan nu och det är mycket möjligt att du får nej på att resa NRT-CGK-IST-CPH då det inte är most reasonable.
Båda de sträckor du nämner är nästan dubbelt så långa jämfört med att åka most reasonable routing (som är att åka direkt), det lär vara ett problem. Du är välkommen att försöka få igenom något sådant men börjar man arguementera för en sådan sak är nog risken att man sätter mer krokben för sig själv och andra också framöver.
 
Det är inte most reasonable routing att åka via USA till Europa från Asien.
Tallinn applicerar ju som sagt detta begrepp redan nu och det är mycket möjligt att du får nej på att resa NRT-CGK-IST-CPH då det inte är most reasonable.
Båda de sträckor du nämner är nästan dubbelt så långa jämfört med att åka most reasonable routing (som är att åka direkt), det lär vara ett problem. Du är välkommen att försöka få igenom något sådant men börjar man arguementera för en sådan sak är nog risken att man sätter mer krokben för sig själv och andra också framöver.

Att det inte är most reasonable är det inget snack om. Då får man bara ta SK984 direkt NRT-CPH. Men jag fick för någon dag sedan bekräftat av Tallin att NRT-CGK-IST-CPH var okey. Och det är med det som förutsättning som jag funderar. Tror tyvärr inte heller jag kan "vinna" över dem. Men frågan är ju vad de säger/hänvisar till om jag först får den resan godkänd och sen lägger fram ett objektivt bättre (more reasonable) alternativ :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Att det inte är most reasonable är det inget snack om. Då får man bara ta SK984 direkt NRT-CPH. Men jag fick för någon dag sedan bekräftat av Tallin att NRT-CGK-IST-CPH var okey. Och det är med det som förutsättning som jag funderar. Tror tyvärr inte heller jag kan "vinna" över dem. Men frågan är ju vad de säger/hänvisar till om jag först får den resan godkänd och sen lägger fram ett objektivt bättre (more reasonable) alternativ :)
Du kommer att åka via en tredjezon som är "totalt onödig". Reglerna har ju tidigare varit oskrivna, men det har varit totalt NEJ på att åka från Asien till Europa via USA. Det är bara att acceptera att det är så SAS har satt upp detta. Man får ju inte heller åka till Hawaii via Asien även fast det är närmre än att åka via USAs fastland i flera fall.
Att du får ta en jätteomväg i Asien är bara att tacka och ta emot för (även om södra och norra asien är olika zoner) om du nu vill resa så, det går dock inte att bara applicera det rakt över på andra rutter, om nu inte SAS väljer att ändra i sina regler och riktlinjer.
 
Du kommer att åka via en tredjezon som är "totalt onödig". Reglerna har ju tidigare varit oskrivna, men det har varit totalt NEJ på att åka från Asien till Europa via USA. Det är bara att acceptera att det är så SAS har satt upp detta. Man får ju inte heller åka till Hawaii via Asien även fast det är närmre än att åka via USAs fastland i flera fall.
Att du får ta en jätteomväg i Asien är bara att tacka och ta emot för (även om södra och norra asien är olika zoner) om du nu vill resa så, det går dock inte att bara applicera det rakt över på andra rutter, om nu inte SAS väljer att ändra i sina regler och riktlinjer.
Okey exemplet med Hawaii har jag inte tänkt på.

Så slutsatsen är att de (trots mitt case om kortare tid och stäcka) bara kommer säga nej med anledningen "för det är så" :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Okey exemplet med Hawaii har jag inte tänkt på.

Så slutsatsen är att de (trots mitt case om kortare tid och stäcka) bara kommer säga nej med anledningen "för det är så" :)
Det är olika direktiv (inte olika regler) mellan vanlig SAS kundtjänst och hos Tallinn.
Om du bokar en bonusresa genom vanlig SAS kundtjänst, går det fortfarande att ha två byte i Asien.
Men om du använder Amex 2-4-1 vouhcer så finns det inget val.
 
Det är olika direktiv (inte olika regler) mellan vanlig SAS kundtjänst och hos Tallinn.
Om du bokar en bonusresa genom vanlig SAS kundtjänst, går det fortfarande att ha två byte i Asien.
Men om du använder Amex 2-4-1 vouhcer så finns det inget val.
Oj det hade jag inte förstått. Det känns ju väldigt märkligt att bara för jag vill använda min 2-4-1 så har jag andra regler/direktiv. Blir väl ändå att ringa Tallin och acceptera deras regler då jag behöver använda min check...

Ringde precis och det var som nämnt ovan, "nej du får inte flyga över USA även om det är en bättre route, så är det bara"
 
  • Gilla
Reactions: Gus

adhoc76

Medlem
Lånar tråden. Är detta tillåtet på Eurobonus Award:

upload_2018-5-26_9-23-23.png


Ut:

Washington - Panama City - Cartagena

Hem:

Cartagena - Panama City - Miami

Ej stanna i Panama City, bara byta flygplan.
 
Toppen