Senaste nytt

Italien investerar miljarder på höghastighetståg, igen!

Palazzi

Medlem
OT: Jag tänkte åka tåg mellan Venedig och Bologna den 11/9 och jag måste säga att det var riktigt billigt! Nu bokade jag inte någon tågbiljett utan flyger istället:)

Hur är standarden på Italienska tåg?

Jag har bara åkt mellan flygplatsen i Palermo och Palermo stad. Det var sisådär...

Du gjorde rätt i att ta flyget på den sträckan... Det är ingen prioriterad sträcka och har därför lite sunkigare vagnar. Däremot börjar treno italo köra även den sträckan senare i höst, och då är flyget inte längre ett alternativ.
 

Bryant

Medlem
Vad flyger man med på den korta sträckan, helikopter? ;)

Går ruggigt snabbt med tåg annars;
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/Italy_TAV.png

Jag flyger med AZ via FCO. Då får jag chansen att testa en AZ MD80 :)

Du gjorde rätt i att ta flyget på den sträckan... Det är ingen prioriterad sträcka och har därför lite sunkigare vagnar. Däremot börjar treno italo köra även den sträckan senare i höst, och då är flyget inte längre ett alternativ.

Tack för svaret! Jag har tåget som en backup ifall jag missar min anslutning till BLQ via FCO.
 

Palazzi

Medlem
Standarden var helt ok (2 kl = AC, bra toaletter och mobil serveringsvagn, helt ok stolar) när vi åkte Milano-Venedig för ett par år sedan, 26 euro för en biljett köpt dagen innan vi åkte. Sista delen Padova-Venedig var höghastighetsräls.

Vad flyger man med på den korta sträckan, helikopter? ;)

Går ruggigt snabbt med tåg annars;
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/84/Italy_TAV.png

Du hade nog frecciabianca på den linjen? Den är som sagt helt ok :)

Finns iprincip bara tre bra tåg i Italien. Det är Frecciarossa (Milano-Bologna-Florens-Rom-Neapel), Frecciabianca (Turin-Milano-Padova-Venedig). Sedan finns Treno Italo på sträckan Turin-Milano-Bologna-Florens-Rom-Neapel-Salerno. De kommer även öppna Venedig-Bologna-Florens-Rom-Neapel-Salerno lite senare i höst, vilket ger en bra teckning totalt i landet.

Om man hamnar på andra tåg än dessa kan man få bevittna vad tusan som helst:p

PS. Malpensa Express är också bra, samt en del nya lokaltåg i norr (dock få till antal).
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Ah, tackar för all info, intressant, visste inte att vi hade sån tur då :)

Drog visst förhastade slutsatser av min länkade karta...hum..

Milano Centrale är annars dessutom lätt värd ett besök i sig!
 

Palazzi

Medlem
Ah, tackar för all info, intressant, visste inte att vi hade sån tur då :)

Drog visst förhastade slutsatser av min länkade karta...hum..

Milano Centrale är annars dessutom lätt värd ett besök i sig!

Helt fantastisk station är det! Kanske det mest imponerande i Milano, efter Duomen/Kyrkan!

Jag kan ha fel om din linje, men jag vet att Frecciabianca kör alla avgångar mellan Milano-Venedig, sånär som på två morgontåg, och två kvällståg.
Om man åker dessa (som är i katastrofalt skick) kostar det 1/3 att åka sträckan. Dessa billiga förslag döljs även av trenitalias hemsida; allt för att man ska välja de dyrare tågen. Man måste välja "se alla avgångar" ,när man fått upp sökresultaten, för att kunna boka de billiga avgångarna.

PS. Av rent intresse, reser du mycket i Italien NyfikenGrau? :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Ah, man lär sig alltid något nytt...det var bra standard på det vi åkte med iaf, spontant kändes det något bättre än ett svenskt tåg (fast tåg är ju inte Sveriges styrka direkt).
Älskar Alperna, särskilt sydväst och på sommaren, så det har blivit några rundor i framför allt sö Frankrike men även norra Italien väster om Garda. Även Ticino i Schweiz är ju fantastiskt (t.ex. Maggiadalens flodbadplatser nära Locarno). Sen har jag bott i Chambery/Annecy som är två andra pärlor.
Jaja, ska inte spåra ur här nu...men Bergamo är ju en helt underbar ort. Bra initiativ med din andra tråd där!
 
Toppen