Senaste nytt

Istanbuls nya flygplats kommer ha tulpanformat kontrolltorn

BusinessClass

Redaktör
Istanbuls nya flygplats, som enligt planen öppnar under 2018, har hittat vinnaren i den tävling där olika formgivare och konstruktörer har tävlat om att designa det nya kontrolltornet. Den nya flygplatsen byggs just nu i området Arnavutköy i den europeiska delen av metropolen Istanbul, en stad som växer snabbt och nu har ungefär 15 miljoner invånare.…
 

Dr. Miles

Expert
Jag undrar om de kommer att klara att bygga flygplatsen färdig i tid.
Byggklar i 2018 känns som väldigt optimistisk beräkning.
 

joakgarp

Medlem
Bra att man bygger en ny fräsch flygplats. Ataturk var en trött flygplats när jag var där och mellanlandade senast.
 

Dr. Miles

Expert
Enligt AFPs artikel i april 2018, byggandet av Istanbuls nya flygplats är ca 85% klar.

Flash - Giant new Istanbul airport '85 pct done, to open on time' - France 24

France24 skrev:
"We will move all the equipments from Ataturk within 48 hours. Ataturk will close to commercial flights and will be mainly used by the civil aviation authority, private flights and VIPs," said Arslan
Det låter som ett komplext och svårt uppdrag att flytta all utrustningar från Istanbul Atatürk till nya flygplatsen inom 48 timmar.
 

Alf

Medlem
Enligt AFPs artikel i april 2018, byggandet av Istanbuls nya flygplats är ca 85% klar.

Flash - Giant new Istanbul airport '85 pct done, to open on time' - France 24


Det låter som ett komplext och svårt uppdrag att flytta all utrustningar från Istanbul Atatürk till nya flygplatsen inom 48 timmar.

Det är struntprat. Man flyttar ingen utrustning från ett gammalt torn till ett nytt. Man bygger upp helt nya system på nya flygplatsen med parallella kommunikationer. Allt nytt måste ju testköras och utprovas under månader för att för att kunna utfärda ett flygsäkerhetsgodkännanande. Det är visserligen Turkiet och jag ger inte så mycket för deras säkerhetstänkande, men i alla fall måste man hålla sig till regelverket.
 

Dr. Miles

Expert
Det är struntprat. Man flyttar ingen utrustning från ett gammalt torn till ett nytt. Man bygger upp helt nya system på nya flygplatsen med parallella kommunikationer. Allt nytt måste ju testköras och utprovas under månader för att för att kunna utfärda ett flygsäkerhetsgodkännanande. Det är visserligen Turkiet och jag ger inte så mycket för deras säkerhetstänkande, men i alla fall måste man hålla sig till regelverket.
Jag tror att de menar utrustningar som t ex stegbilar och cateringbilar. Liknande sak gjordes när Hong Kong Kaitak stängdes och öppnade Hong Kong Chek Lap Kok.

 
Toppen