Senaste nytt

Vad hände med SK7929 idag?

Jean-Pierre

Medlem
...någon som vet? ARN-Skiathos 737-700, men fick vända tillbaks strax efter start imorse.

Jag stod under inflygningen på mälaröarna och tyckte den kom lite saktare och med kanske lite annat, högre motorljud än vanligt - subjektivt givetvis, men gissade därför på ett motorbortfall, efter att ha kollat flightradar och sett att den hade vänt.

Fast den vände åter till Arlanda på prick 10.000 fots höjd, så kanske problem med trycksättning i kabin? Har för mig att just den höjden är gräns för när man vill ha kabintryck.

98EDE857-BACC-4E48-B4CC-3B3114F0B7DD.png
 

pswe

Medlem
...någon som vet? ARN-Skiathos 737-700, men fick vända tillbaks strax efter start imorse.

Jag stod under inflygningen på mälaröarna och tyckte den kom lite saktare och med kanske lite annat, högre motorljud än vanligt - subjektivt givetvis, men gissade därför på ett motorbortfall, efter att ha kollat flightradar och sett att den hade vänt.

Fast den vände åter till Arlanda på prick 10.000 fots höjd, så kanske problem med trycksättning i kabin? Har för mig att just den höjden är gräns för när man vill ha kabintryck.

Visa bifogad bild 76041

Kunde inte låta bli att undersöka lite.
På Arlandas hemsida står sk7929 med, både som avgått, men framförallt också som ankommen ca halvtimmen senare.
Senare under dagen avgår sk7929A med en annan maskin.
Maskinen som gjorde första rundan i morse gick senare idag iväg som sk7917 så felet verkar inte varit alltför komplicerat att ordna till.
 

majer

Medlem
Just det där med dörrar som inte är ordentligt stängda är ett konstigt fenomen. Det finns väl inte en enda bil idag som inte har en varningslampa för det... Men flygplanstillverkarna kanske inte tänkte så långt?
Att insinuera att ingenjörerna som skapat t ex flygplan som A380 och B747 skulle vara så korkade att de "glömmer" en dörrindikator är bara idioti.
Tror du på fullaste allvar att vi lekmän kan sitta här och komma på saker som de skulle missa?
Nja, svaret är nog betydligt mer komplext än så.
 
Att insinuera att ingenjörerna som skapat t ex flygplan som A380 och B747 skulle vara så korkade att de "glömmer" en dörrindikator är bara idioti.
Tror du på fullaste allvar att vi lekmän kan sitta här och komma på saker som de skulle missa?
Nja, svaret är nog betydligt mer komplext än så.
Det mest korkade med det jag skrev var nog att jag förutsatte att människor har både humor och förstår ironi samtidigt.
Så för tydlighets skull så var det inte på fullaste allvar menat som ett förslag att ingenjörerna skulle sätta in en dörrvarningslampa från en bil på ett flygplan osv.
 

Hachans

Medlem
Det mest korkade med det jag skrev var nog att jag förutsatte att människor har både humor och förstår ironi samtidigt.
Så för tydlighets skull så var det inte på fullaste allvar menat som ett förslag att ingenjörerna skulle sätta in en dörrvarningslampa från en bil på ett flygplan osv.

Det tror jag de flesta förstod. Onödigt hård attityd i svaret till dig.
 

majer

Medlem
Det förekommer allt som oftast på nätet uttalanden som hänger ut en grupp människor, där uttalanden saknar belägg. Om man nu är ironisk/humoristisk brukar man förtydliga detta med smileys eller liknande.
I min värld var ironin i inlägget allt annat än tydlig.
 
Det finns indikator för samtliga dörrar och ingen pilot begär push-back om det inte klart och tydligt visas att allting är grönt på den fronten. Vad som dock kan inträffa är att det blir fel i systemet och därmed ett falsklarm att en dörr inte är korrekt säkrad varpå det blir till att säkerhetslanda. Så planar man ut på FL100 (10 000 fot) under stigning beror det på något som rör kabintrycket, exempelvis att en dörr indikeras som osäkrad eller att det blivit brax med AC-packarna etc.

Så den här SAS-kärran startade med stängda dörrar och släckt indikering för detta men sedan inträffade något under stigning. Sannolikt sensorproblem som sedan en tekniker kollar och fixar efter returen.

En gång i tiden led DC-10 av lastdörrar som gick att "tvångsstänga" - d.v.s att man kunde "vålda" in handtaget i stängt läge och även få lampan på flightdeck att släckas med följden att piloterna trodde att allt var klart för start men i själva verket var så inte fallet. Resultatet blev tre öppnade lastluckor, en vid trycktest, en ombord på American Airlines 96 och den sista med Turkish Airlines 981. Det sistnämnda slutade med katastrof.

Q400 hade en hel del dörrsensorproblem i början och flighter som fick ställas in eftersom dörrindikeringen envisades med att den och den dörren var osäkrad trots att allt var korrekt stängt. Sensorerna klarade inte av de frekventa dörrmanövreringarna som regionalflyget innebar (detta var del i att piloterna kallade maskinen ifråga för julgranen).
 
Toppen