Senaste nytt

Trygghansa ger noll ersättning för resa bokad med poäng?

NotRyan

Medlem
Jag har också kollat runt lite på just detta. Och enligt samtal med Folksam så värderar de poäng till 0 kr. Märkligt, då de till skillnad mot IF inte skriver ngt om detta i villkoren, utan där bara hänvisar till att de täcker kostnaderna.

Länsförsäkringar var däremot väldigt tydligt i sitt mailsvar, och verkar vara enda bolaget som faktiskt ger sådan ersättning vad jag funnit.

"Om du tecknar en hemförsäkring hos oss och väljer tilläggsförsäkringen Utökat reseskydd så ingår det ett avbeställningsskydd om du blir sjuk. Om vi säger att du har köpt en resa för Eurobonuspoäng och du inte kan åka på grund av sjukdom så ersätter vi då vad en likvärdig resa kostar, detta betalas ut till ditt konto och inte som poäng.

Utökat reseskydd, 800:-/år.
Utökat reseskydd - Länsförsäkringar"
Det skulle jag vilja syna när försäkringstagaren bokat en ANA First med sina poäng och en 2-4-1 voucher :D

För ~90.000 kr så kan man väl offra sig för konsten....
 

Thornado

Medlem
Det skulle jag vilja syna när försäkringstagaren bokat en ANA First med sina poäng och en 2-4-1 voucher :D

För ~90.000 kr så kan man väl offra sig för konsten....

För att inte tala om utifall någon hade blivit sjuk i samband med en resa bokad under "vilda västern"-tiden hos Eurobonus förra sommaren. En resa som går i First till USA via Asien och passerar Stilla Havet tre gånger på vägen....
 

JNH

Medlem
Det skulle jag vilja syna när försäkringstagaren bokat en ANA First med sina poäng och en 2-4-1 voucher :D

För ~90.000 kr så kan man väl offra sig för konsten....

Det fanns (såklart) en beloppsgräns också. :/
"Avbeställningsskydd. - Om du på grund av akut sjukdom måste avboka resan. Högsta ersättning är 45 000 kronor per person och totalt högst 75 000 kronor."
 
Jag har också kollat runt lite på just detta. Och enligt samtal med Folksam så värderar de poäng till 0 kr. Märkligt, då de till skillnad mot IF inte skriver ngt om detta i villkoren, utan där bara hänvisar till att de täcker kostnaderna.

Länsförsäkringar var däremot väldigt tydligt i sitt mailsvar, och verkar vara enda bolaget som faktiskt ger sådan ersättning vad jag funnit.

"Om du tecknar en hemförsäkring hos oss och väljer tilläggsförsäkringen Utökat reseskydd så ingår det ett avbeställningsskydd om du blir sjuk. Om vi säger att du har köpt en resa för Eurobonuspoäng och du inte kan åka på grund av sjukdom så ersätter vi då vad en likvärdig resa kostar, detta betalas ut till ditt konto och inte som poäng.

Utökat reseskydd, 800:-/år.
Utökat reseskydd - Länsförsäkringar"

Var hittade du detta? Finns inget i villkoren såvitt jag kan se.
 

Alf

Medlem
Jag var i Florida för något år sedam med min dotters familj när deras son blev sjuk. Han fick inte heller flyga hem förrän han blev frisk och det blev han dagen innan hemresan. Dom fick betalt för flygbiljetterna trots att det var poängresa. Jag tog fram kostnaden på en motsvarande resa på SAS app och den hamnade på runt 6000 kr per person. Vidare betalades hotellkostnader och andra utlägg. Dom fick en rejäl kompensation som räcktetill en ny resa för hela familjen

Även vi föräldrar till barn och barnbarn som var med fick kompensation för resan eftersom vi delvis drabbades. Vi åkte i och för sig hem tidigare som vi planerat. Jag hade dock inte mage att begära ersättning för businessbiljett som vi åkte på utan nöjde mig med kostnaden i ekonomi.

Inget krångel utan bra hjälp från försäkringsbolaget som är Länsförsäkringar.
 
Jag har också Resklar och jag var nyligen tvungen att avboka en resa till Maldiverna pga sjukdom. Anmälde till både Amex och Folksam. Vid samtal med Folksam sa de att de inte ersätter poäng alls då de är svåra att värdera. Men jag har inte kollat villkoren

Det är väll inte så svårt att värdera poängen. Sas säljer dom för 20 öre styck, eller?

Har man sedan använt diverse rabatter (fly premium eller AMEX 2-4-1) så kan man självklart inte räkna upp poängen till ”vad det egentligen kostade”. Det försäkringsbolaget däremot borde kunna göra är att ersätta dig för de faktiska poängen du spenderat från ditt konto, mot kvitto såklart.

Varför tror ni att anser dom att det är svårt?
Min gissning är att dom helt enkelt bara försöker komma ifrån ansvar. Jag hade drivit det vidare, så länge det inte utryckningen står i villkoren att bonusresor inte täcks. Eller nä, jag hade drivit det vidare ändå :)
 

Dr. Miles

Expert
Det är väll inte så svårt att värdera poängen. Sas säljer dom för 20 öre styck, eller?

Har man sedan använt diverse rabatter (fly premium eller AMEX 2-4-1) så kan man självklart inte räkna upp poängen till ”vad det egentligen kostade”. Det försäkringsbolaget däremot borde kunna göra är att ersätta dig för de faktiska poängen du spenderat från ditt konto, mot kvitto såklart.

Varför tror ni att anser dom att det är svårt?
Min gissning är att dom helt enkelt bara försöker komma ifrån ansvar. Jag hade drivit det vidare, så länge det inte utryckningen står i villkoren att bonusresor inte täcks. Eller nä, jag hade drivit det vidare ändå :)
Ursäkta, sedan när har försäkringbolagen börjat att ersätta för något som de inte uttryckligen har sagt att de kommer att ersätta?

Om det inte står att de ersätter för bonusresabiljetten, skulle jag tro att de inte ersätter för den, oavsett med inköpskostnad av poängen för resan eller inte.
 
Ursäkta, sedan när har försäkringbolagen börjat att ersätta för något som de inte uttryckligen har sagt att de kommer att ersätta?

Om det inte står att de ersätter för bonusresabiljetten, skulle jag tro att de inte ersätter för den, oavsett med inköpskostnad av poängen för resan eller inte.

Ja argumenterar emot resonemanget att man inte ersätter pga att det är svårt att värdera, vilket är bullshit.

Jag påstår inte att dom har börjat ersätta något dom inte sagt att dom ska ersätta. Men å andra sidan så kan man vända på resonemanget. Om det inte framgår att resan måste vara betald med pengar och det inte finns några klausuler om bonusresor så tycker jag att det är värt att argumentera mot.
 
Toppen