Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

johisco

Medlem
Apropå restauranger i Asien så var vi på Gaggan i somras och Bo Innovation i Hong Kong året innan. Gaggan hade ju vissa ljusa stunder men förstår inte alls uppståndelsen, typ "njaaa..." Då skulle jag hellre köra Punk Royale och ha överseende med stöket för att få mer, och klart vassare mat för halva pengen.

Bo Innovation var ju helt chockerande hur den kan vara 3-stjärnig. Kommer på drösvis med restauranger med 1-stjärna som jag håller mycket högre, - fattar inte alls hur den kan ha 3!
 

niksal

Medlem
Några spännande bord de kommande dagarna:

Chapter (Helsingfors)
Palace (Helsingfors
Ask (*, Helsingfors)
A l'aise (Oslo)
Esperanto (*, Stockholm)

Ska bara hitta lunch i Oslo som inte innebär hamburgare eller brunch.

Särskilt spännande ska det bli med Palace och A l'aise, nytt och piggt och fine dining. Esperanto tillhör mina återkommande favoritkrogar, försöker äta där en gång per år.

Palace är en gammal klassiker. Har dock inte varit där på 20 år. Ser fram emot dina åsikter. Ask var jag till när de var nya, innan stjärnan. En av mina största besvikelser någonsin. Två salladsblad i kors är inte en rätt, oberoende av vilken närliggande gård bladen kommer från. Servicen var dålig, om man inte var kompis från förr med personalen. Hoppas de blivit bättre.
 

Agö

Medlem
Palace är en gammal klassiker. Har dock inte varit där på 20 år. Ser fram emot dina åsikter. Ask var jag till när de var nya, innan stjärnan. En av mina största besvikelser någonsin. Två salladsblad i kors är inte en rätt, oberoende av vilken närliggande gård bladen kommer från. Servicen var dålig, om man inte var kompis från förr med personalen. Hoppas de blivit bättre.
Cool! Det är ju Hans Välimäki som tagit över Palace så det borde ju innebära kvalitet i stil med Chez Dominique.

Ask ja. Jag är egentligen innerligt trött på den typen av mat men en krog som år efter år rankas som klart bäst i Finland måste bara besökas. Får se vad de lyckas trolla fram till lunch.
 
Tour d’Argent har bra lunchmeny (105€ brukade det vara), en av mina favoriter sedan länge även om den tappat två stjärnor. Kanonläge vid Seine med utsikt över Notre Dame. Kalle rekommenderas

Jules Verne har ju kanonutsikt men är något turistig, men man bör ha ätit där åtminstone en gång. Också lunchmeny inom din budget. Ok mat och bra viner.

Divellec, fisk och skaldjur, ska dit igen om ett par timmar för lunch. Du kan hålla dig inom budget där.

La Table d’Eugene, 5 eller 8 rätter till middag, liten restarang (intim brukar det ju heta) känns verkligen som en familjeägd krog, jättebra mat naturligtvis. Prisvärt. Rekommenderas varmt!
 
Toppen