Senaste nytt

Försening=> nedgraderad och inga bonuspoäng

FredrikS

Ny medlem
Du har fått ett helt korrekt svar för du ska inte retroregistrera poäng för de missade *A-flighterna. Retroregistrera gör man om man flugit en flight och inte fått poäng för den men du har ju inte flugit dem. Du ska ha Original Routing Credit för de flighter du bokat men inte flugit. Ta det med kundtjänst igen (dvs inte retro-registreringen) och förklara att du ska ha ORC.

Tack för tipset! Testar och återkopplar resultatet. (sen tycker jag att detta är något de borde veta både i EBG-kundtjänst så väl som i eb-retro)
 
Last edited:

fcx

Medlem
EB-retro är väl outsourcat till ett bolag som inte jobbar med något annat alls, och som inte har koll på några andra regler än retro?
 

FredrikS

Ny medlem
EB-retro är väl outsourcat till ett bolag som inte jobbar med något annat alls, och som inte har koll på några andra regler än retro?
Av namnet som undertecknat beslutet att döma så kan eb-retro mycket väl vara outsourcat. Huruvida de bör ha koll på angränsande regler kan man argumentera, jag personlig lutar åt att det bör de ha.

Sen så är det mer graverande är att EBG-kundtjänst inte har koll på läget. I tre samtal så är det ingen som har upplyst om att detta skall tas via kundtjänst och inte eb-retro (varav en person gav en direkt uppmaning att kontakta eb-retro).
 

FredrikS

Ny medlem
Tack för tipset! Testar och återkopplar resultatet. (sen tycker jag att detta är något de borde veta både i EBG-kundtjänst så väl som i eb-retro)
Fått svar i email och talat med kundtjänst i telefon. Svaret är nej, de kan inte registrera poäng. Det kan endast eb-retro göra oberoende om man har flugit eller ORC. Så nu har jag skickat till eb-retro för tredje gången... denna gång med reference till original routing credit.
 

agehall

Medlem
Något ohjälpsamt av vanliga kundtjänsten (varför är jag dock inte förvånad!?). Även om det nu är så att bara eb-retro kan ordna med detta (vilket jag inte riktigt tror på) så skulle kundtjänst gott och väl kunna ta alla dina uppgifter och vidarebefodra ärendet åt dig.

Nu är det ju inte ofta man behöver göra detta, men sist jag råkade ut för det är jag 100% säker på att jag tog det via vanliga kundtjänst.
 

FredrikS

Ny medlem
Uppföljning; nu har jag gett upp.
Har varit i kontakt med claims och kundtjänst ett antal gånger, alla på SAS säger samma sak; ”Klart du ska ha poäng enl den biljett du köpt. Dock kan vi inte utfärda några poäng så du måste kontakta EB-retro.” EB-retro i sin tur avfärdar min claim med hänvisning till att jag blivit ombokad av United till AA/BA och de utfärdar endast poäng på SA Flighter.
Misaligment mellan SAS och det bolaget de har outsourcat till men ingen som vill ta tag i det. Dålig service är bara förnamnet...
 

LSH

Medlem
Har någon varit med om något liknande?
Ja, ganska exakt samma sak. För två år sedan hade jag LAS-ORD med UA och sedan SAS Plus ORD-ARN-KLR. UA orsakade en försening som gjorde att inte ens var någon idé att flyga till Chicago. Blev ombokad till BA Business LAS-LHR-ARN-KLR.

Hade efter detta en följetong med ebretro som konsekvent vägrade förstå mitt krav. Fick till slut avslag. Kontrollerade beslutet med guldsupport som menade att det var riktigt. Tror inte att jag någon gång blev ombedd att ställa krav på UA. Gav till slut upp och var inte allt för sur eftersom jag blivit uppgraderad till C och inte behövde poängen för status.
 

FredrikS

Ny medlem
Har du provat att beskriva din upplevelse till diamant/guldsupporten?
Jo, ett antal tillfällen i fallande tonläge; skogstokig/saklig/valpögon. Samma svar alltid de kan inte utfärda några poäng, även om de anser mig ha rätt till det. Det kan endast EB-retro.

Jag blev endast ombedd att kontakta United pga nedgraderingen inte poäng. Kan ju även tillägga där att de har vidarebefordrat claimen till bolaget som var kontrakterat att utföra flygningen. Så sannolikheten att det leder någonstans är mer eller mindre obefintlig är min bedömning.
 
Toppen