Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

palmen

Moderator
Hej,

Flög i torsdags mellan London Heathrow och John F Kennedy med American Airlines. Pga en trasig radio blev vi försenade med 2h35min till JFK. Vi var ett resesällskap på 6st bokade tillsammans. Har vi rätt till €400 ersättning per huvud enligt 261/2004?
Det krävs väl 3h försening för halv ersättning och över 4h försening för hel ersättning på en typ 3 resa?
 

Von Wiffen

Medlem
Hejsan

Hade en resa i September förra året då jag och en kollega åkte till Malta. Vi blev försenade redan från Arlanda och missade då vår anslutning i Frankfurt. Ankomst i Malta blev över 4 timmar. Anledningen sa kaptenen i högtalaren var att passagerare ej dök upp vid gate och väskorna inte lastades av i tid, så vi blev försenade.

Har försökt kräva detta av Lufthansa enligt Regelverket 261/2004. Först efter (otroligt lång svarstid) hävdade de att förseningen var pga tredje part. Jag svarade att de ändå måste vara ansvariga för att lasta av väskor i tid när passagerare inte dyker upp.

De svarade aldrig på detta så jag kontaktade Allmänna reklamationsnämden. De fick också ett väldigt sent svar av Lufthansa. Där hävdar Lufthansa att förseningen berodde på långa köer i säkerhetskontrollen.

Det kan väl iofs vara sant att köerna var långa den morgonen, men jag tycker fortfarande att det inte är ett rimligt skäl för att neka ersättning.

ARN har i samma mail där de meddelade Lufthansas svar bett mig komma in med kompletterande uppgifter om jag har några.

Nu tänkte jag kolla med er vad ni tycker jag borde skriva.

Har ingen mer info än den jag redan angivit.

/Von Wiffen
 

Agö

Medlem
Hejsan

Hade en resa i September förra året då jag och en kollega åkte till Malta. Vi blev försenade redan från Arlanda och missade då vår anslutning i Frankfurt. Ankomst i Malta blev över 4 timmar. Anledningen sa kaptenen i högtalaren var att passagerare ej dök upp vid gate och väskorna inte lastades av i tid, så vi blev försenade.

Har försökt kräva detta av Lufthansa enligt Regelverket 261/2004. Först efter (otroligt lång svarstid) hävdade de att förseningen var pga tredje part. Jag svarade att de ändå måste vara ansvariga för att lasta av väskor i tid när passagerare inte dyker upp.

De svarade aldrig på detta så jag kontaktade Allmänna reklamationsnämden. De fick också ett väldigt sent svar av Lufthansa. Där hävdar Lufthansa att förseningen berodde på långa köer i säkerhetskontrollen.

Det kan väl iofs vara sant att köerna var långa den morgonen, men jag tycker fortfarande att det inte är ett rimligt skäl för att neka ersättning.

ARN har i samma mail där de meddelade Lufthansas svar bett mig komma in med kompletterande uppgifter om jag har några.

Nu tänkte jag kolla med er vad ni tycker jag borde skriva.

Har ingen mer info än den jag redan angivit.

/Von Wiffen
Haha. Långa köer i säkerhetskontrollen. Ursäkterna blir bara värre och värre. Finns inget som helst extraordinärt i det.
 

Berglund

Medlem
Precis det jag tänkte. Bör jag svara något till ARN? Känns som de borde veta detta.
Eftersom ARN har eftefrågat om du har något att tillägga, så tillägger du förstås detta - i brist på annat. Hellre att du lägger till "självklarheter" som de i så fall bortser ifrån än att du skulle drabbas av avslag eller en negativ rekommendation och då i efterhand känner att du trots allt hade lite mer att säga. Nu har du chansen, skriv det du rimligtvis har att säga och framföra allt för att hjälpa din sak!
 
Last edited:

Steve

Medlem
Hej på er, mitt i F&F-rean har jag liten fundering om ersättning vid försening.

Vad tror ni om rätt till ersättning i följande case.

Vi flög SAS, Miami - Oslo - Arlanda 10/4 och blev försenade ut från Miami (dels sen ankomst av vårt plan och dels väder) så vi var försenade från start. (1,5 timme) Trots stark medvind och hög fart på SK956 missades vår anslutning mellan Oslo och Arlanda. Efter mycket strul med ombokningar kors och tvärs fick vi slutligen plats på en flight till Arlanda och dörrarna öppnades 3 tim och 9 minuter senare än vår ursprungliga bokning.

Största delen av vår försening uppkom i Oslo då man hade svårt att hitta platser för ombokning.

Har vi ett case som kan ge ersättning?
 

Steve

Medlem
Det beror på vad som faktiskt var orsaken till det hela. Om det var väder som försenade SK956 så kommer ni ha uppförsbacke, men det är inte helt klart att det inte skulle ge ersättning i detta fall tycker jag.
Tack @agehall , då blir det ett försök.
Kan jag lämna in en ansökan för samtliga passagerare på en bokning, dvs x6 i vårt fall, och om ersättning utbetalas blir det även det x6? Eller ska man reklamera varje resenär enskilt?
 
Toppen