Senaste nytt

Nybörjare vill nå guldstatus, vilket program?

NyfikenGrau

Medlem
Om det "BARA" är status du söker skulle jag satsa på Aegean (Miles & Bonus) eller TK (Miles & Smiles). Båda är lätta att "hålla liv i"... Aegean Gold är giltig i 3år, Miles & Smiles i 2år. Däremot är dessa FFP inga höjdare om man vill tjäna poäng inom Europa, som man senare ska spendera på bonusresor

Aha, tackar återigen för bra svar...känner mig "still confused but on a higher level" som man brukar säga ;)

Nej bonusresor är inget mål för mig. Jag brinner däremot av lust att testa lounger och kabiner jag bara hört om här :)

Annat som självklart är en mycket stor fördel vid alla resor är ju extra bagage och fast track genom security. Samt den möjlighet business ger att komma fram till longhaul-destinationer och fortfarande känna sig som en människa (bl.a. riktig bädd, dusch i arrival lounge).

Nu tvekar jag som sagt bara mellan EB och Aegean/Turkish...är som sagt lite rädd att Aegean när som helst bara ryker över en natt. Vad tror du/ni?
 

Palazzi

Medlem
Man kan ju aldrig vara helt säker... Dock är A3 så fördelaktigt att jag personligen skulle ha chansat, och sedan riskera att förlora status vid eventuell konkurs.

Jag tror nog att TK är det säkraste kortet om man räds konkurs.. 40.000 miles gäller för att komma upp i Star Alliance Gold/ TK Miles & Smiles Elite. Fördelen är att du bara behöver 25.000miles för att återkvala.

Om du mot förmodan inte skulle lyckas återkvala kan du köpa 10.000 miles för 2.500kr och behöver därmed bara tjäna in 15.000 miles. Det är väl egentligen bara den den första nivån som är svår att nå.. 40.000miles är ju ganska mycket, speciellt om man flyger korta sträckor inom Europa.
 

NyfikenGrau

Medlem
agehall: Ok. Det är väl bara just att det är grekiskt som gör mig nervös, vet inte riktigt vilken finansiär de har i ryggen. Air Berlin har det ju också tufft men har Etihad i ryggen för tillfället och de drar sig nog inte ur förrän de testat hur det går när nya BER öppnat.

Palazzi: Fast Turkish har väl inget system med intjäning via antal enkelresor per år? Annars är Turkish till Sydafrika den longhaul jag har haft ögonen på mest när det gäller att prova just business longhaul bara en gång. Förbannat bra pris och för det verkar man få bra mat, splitterny lounge i IST, lie-flat och dusch i SA (Star) arrival lounge JNB. Alternativet vore något med BA eller LX om de har en drive.

EB har ju fördelen att det är så grymt enkelt att nå silver med bara 20 enkelresor. Silver ger väl iofs inget märkvärdigt sig, men man får väl bonuspåslag på poängen på väg till EBG.
Vet att jag kollat i ITA Matrix nån gång att det skulle gå att trycka in hela 8 Star-sträckor från TXL på en dag utan att åka samma sträcka två gånger. Man skulle få se det som en rolig arbetsdag helt enkelt :)

Problemet med US Airways-dealen som var uppe här i tråden (och som iofs var kanon i sig) är nog att jag inte tycker deras business longhaul verkar lika häftig, spec inte om man måste byta i USA...

Edit: agehall, jag tror som sagt M&M också är stabilt men över min nivå. Verkligen gjort för frequent flyers i ordens rätta bemärkelse.
 

Palazzi

Medlem
Palazzi: Fast Turkish har väl inget system med intjäning via antal enkelresor per år? Annars är Turkish till Sydafrika den longhaul jag har haft ögonen på mest när det gäller att prova just business longhaul bara en gång. Förbannat bra pris och för det verkar man få bra mat, splitterny lounge i IST, lie-flat och dusch i SA (Star) arrival lounge JNB. Alternativet vore något med BA eller LX om de har en drive.

EB har ju fördelen att det är så grymt enkelt att nå silver med bara 20 enkelresor. Silver ger väl iofs inget märkvärdigt sig, men man får väl bonuspåslag på poängen på väg till EBG.
Vet att jag kollat i ITA Matrix nån gång att det skulle gå att trycka in hela 8 Star-sträckor från TXL på en dag utan att åka samma sträcka två gånger. Man skulle få se det som en rolig arbetsdag helt enkelt :)

Problemet med US Airways-dealen som var uppe här i tråden (och som iofs var kanon i sig) är nog att jag inte tycker deras business longhaul verkar lika häftig, spec inte om man måste byta i USA...

Tyvärr har de inget system där man räknar resor, vilket är lite synd.

EBS har som sagt ganska få fördelar (om man inte flyger med SAS ständigt och vill ha extra baggage). 15% bonus har du inte så mycket för om du ska kvala in på antal resor :(. Men om du vet att du kan få ihop 50 resor årligen eller 50.000 miles så skulle jag direkt satsa på Eurobonus.
 

agehall

Medlem
Notera att alla program som tillåter kvalificering på segment, kräver att dessa segment görs på programmets egna flygbolag, dvs LH flighter räknas inte till EB och SAS flighter räknas inte till M&M.

Sedan undrar jag om *A flighter verkligen har tillgång till arrival lounge i JNB? Och var ligger den? Jag har iaf aldrig sett någon och även om den finns så misstänker jag att en suger ungefär lika mycket som den vanliga loungen.
 

NyfikenGrau

Medlem
Notera att alla program som tillåter kvalificering på segment, kräver att dessa segment görs på programmets egna flygbolag, dvs LH flighter räknas inte till EB och SAS flighter räknas inte till M&M.

Sedan undrar jag om *A flighter verkligen har tillgång till arrival lounge i JNB? Och var ligger den? Jag har iaf aldrig sett någon och även om den finns så misstänker jag att en suger ungefär lika mycket som den vanliga loungen.

Intressant info, hm...jag tror iofs att jag skulle kunna göra en SAS-runda typ TXL-CPH-GOT-OSL-ARN-GOT-CPH-TXL på en dag, men jag ska kolla det imorrn.

JNB:
SAA business class passengers and airline partners

Johannesburg (JNB) South African Airways Baobab Lounge - LoungeGuide.net

airline partners måste väl innebära Star?

Fast det kanske är den som suger? :)

Edit: ligger tydligen i departures men står att den är tillgänglig för arrivals...kan det stämma?

http://www.tripadvisor.com/ShowTopi...lounge-Johannesburg_Johannesburg_Gauteng.html
 
Last edited:

tourist

Medlem
Nu var det ju guldstatus du var ute efter, och då är du nog inne på rätt linje med EB/M&B/M&S. Om du ofta flyger SAS mellan Sverige och Tyskland borde EB med nya 100% för alla klasser vara en ganska stark kandidat.

Men om du är baserad i Tyskland, och i första hand är intresserad av bekvämlighet på flygplatsen, så ger väl M&M Silver tillträde till Lufthansas/Swiss egna lounger och businessdiskcheckin?
 
Toppen