Senaste nytt

Nybörjare vill nå guldstatus, vilket program?

NyfikenGrau

Medlem
Hej på er flygproffs!

Jag är bosatt i Berlin, älskar att resa och blir allt mer flygintresserad för varje år som går, men är frilansare och har inga jobbresor att tala om, ett par inrikes här i Tyskland och ett par till Sverige om året ungefär. Resor på fritiden utgörs hittills av 4 Sverigeresor och ett par andra inomeuropeiska destinationer och ev någon longhaul. Ingen storflygare alltså, men det ska det alltså bli ändring på :) Brinner framför allt för att prova business snart, i synnerhet longhaul! Men vill även göra lite skojiga mileageruns för att liva upp vardagar när jag inte har så mycket jobb :)

Eventuell viktig extrainfo: Min bassträcka är Berlin-Arlanda, klart vanligast. Jag har en flickvän som är resintresserad men inte särskilt flygintresserad. Hon skulle aldrig följa med på någon Mileage Run och inte heller vilja bli bjuden på någon inomeuropeisk resa i business. Däremot har jag fått grönt ljus för att bjuda på mellanskillnaden economy-business på en kommande långresa i vinter (destination oklar). Det skulle mao vara bra med ett program där man får fördelar för en medresenär även om man åker economy. Jag antar att detta förutsätter guldnivå.

Vi kan väl för enkelhetens skull stryka SkyTeam direkt, ser inte hur de kan vara aktuella med mitt resmönster. Så det står mellan Star Alliance eller OneWorld.

Fördelar Star Alliance jag tänkt på hittills:
SAS och LH är självklart bolag jag kan använda mycket, men LH M&M känns för svårt att nå guld på.
EBG är ett av de mål jag funderar mest på. Dock för krångligt för mig att koppla till kreditkort då jag är bosatt i Tyskland. LH M&M + Mastercard ger inte heller någon särskild fördel vid statusmiles-intjäning.
Turkish verkar väldigt prisvärt på business longhaul, LX har ju också väldigt bra rykte här på forumet, ANA har många 787 och jag känner folk i Japan.

Är lite rädd för att nappa på Aegean pga konkursrädsla, obefogat? Annars verkar ju det programmet ge båda guld direkt för en enda business longhaul?

Fördelar OneWorld:
AB täcker in BER-ARN och flera andra sträckor jag flyger relativt ofta. Deras TopBonus verkar mycket snällare mot nybörjare än vad M&M är. Mig veterligen det enda program där jag relativt problemfritt kan skaffa kreditkort och tjäna statusmiles på det. Själva flygkraven är dock något högre än hos SAS (25 vs 20 sträckor för silver, 60 vs 50 sträckor för guld, dock är milesgräns för guld 50 000 hos båda).

BA och Finnair känns som bra longhaul-bolag, framför allt BA verkar ju ha kanonbra rykte på detta forum.

Så...hoppas på er hjälp, mitt velande måste få ett slut nu :)
 

Airbus747

Medlem
SAS är snart ett minne blott, se upp där.
Regeringarna kommer sätta bolaget i kk.
Ingen absolut ingen vill ge mera skattepengar till detta.
 

Palazzi

Medlem
Det här var inte det lättaste... EB har ju en trevlig kreditering ARN-BER i ekonomi, där du får 2000miles T/R, fast den verkliga sträckan är endast 1100. Men det är ju fortfarande många resor som ska till innan man når EBG på korta pendlingssträckor (om man inte kvalar in på antal leg). En stor fördel försvinner ju också om du inte vill/kan använda EB Amex...

Air Berlin topbonus tror jag du kan glömma.. De är väldigt snåla med krediteringar till egna programmet, iaf från low eco. Vet inte hur deras kreditering från C-klass är.

BA är bra, men överväg noga om du kommer kunna nå (och hålla vid liv) din status :)

M&M-status är också svårt att skaffa sig om man inte flyger väldigt mycket, och helst i C.

Jag har själv både A3 status och status hos TK MIles & Smiles... Är du under 26år kvalar du in som A3 G på några få sträckor med SAS ungdom. Om du är äldre behövs, som du påpekat, en business long haul T/R (ungefär).

TK Miles & Smiles är bra, men främst om man ofta flyger med TK... De är väldigt snåla med att kreditera från andra bolag. Jag antar att du inte vill pendla ARN-IST-BER:p Om du är under 26år gäller också 100% miles i ekonomi från SAS :). Det som är bra med TK är att deras Comfort Class ger 150% till egna programmet, och det är ganska billigt att ta ut bonusresor. ARN-IST-Sao Paulo i Comfort Class (9-10.000kr) genererar nog med poäng för en bonusresa ARN-IST-DXB.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det här var inte det lättaste... EB har ju en trevlig kreditering ARN-BER i ekonomi, där du får 2000miles T/R, fast den verkliga sträckan är endast 1100. Men det är ju fortfarande många resor som ska till innan man når EBG på korta pendlingssträckor (om man inte kvalar in på antal leg). En stor fördel försvinner ju också om du inte vill/kan använda EB Amex...

Hej Palazzi och tack så mycket för ditt svar! Tydligen kan jag koppla EB till AMEX även här i Tyskland! Men förstår jag det alltså rätt att det är statusgrundande poäng man får när man handlar med AMEX? Det vore nämligen uteslutet hos M&M men möjligt på Topbonus.
Vilket AMEX gäller det rent specifikt, jag ser att det finns: blue, det gröna vanliga, gold samt platinum?

Min tanke är att först nå Silver på antal leg och sedan se hur jag ligger till. Jag behöver ju inte ens trixa för att få 6 sträckor på en t.o.r. Berlin->mindre svensk stad (nämligen genom att åka TXL-CPH-ARN-småstad vv)

Air Berlin topbonus tror jag du kan glömma.. De är väldigt snåla med krediteringar till egna programmet, iaf från low eco. Vet inte hur deras kreditering från C-klass är.

Oj detta var helt nytt för mig. Jag visste att LH kan vara mycket snåla men har hittills inte reagerat på AirBerlin.



BA är bra, men överväg noga om du kommer kunna nå (och hålla vid liv) din status :)

M&M-status är också svårt att skaffa sig om man inte flyger väldigt mycket, och helst i C.

Ang. BA så motsvarar OneWorlds mellannivå Stars guldnivå, eller?
Fast jag tror i ärlighetens namn att det kan bli svårt att upprätthålla OW-status med i praktiken bara AB som basföda så att säga. Att Star har både LH och SAS är en stor fördel om man åker mycket i/till Tyskland och i/till Sverige.

Viktig fråga: Hur väl krediteras andra Star Alliance-flyg till EB? Specifikt undrar jag om Swiss Business Saver, som ju numera inte belönas så bra i M&M.

Jag har själv både A3 status och status hos TK MIles & Smiles... Är du under 26år kvalar du in som A3 G på några få sträckor med SAS ungdom. Om du är äldre behövs, som du påpekat, en business long haul T/R (ungefär).

TK Miles & Smiles är bra, men främst om man ofta flyger med TK... De är väldigt snåla med att kreditera från andra bolag. Jag antar att du inte vill pendla ARN-IST-BER:p Om du är under 26år gäller också 100% miles i ekonomi från SAS :). Det som är bra med TK är att deras Comfort Class ger 150% till egna programmet, och det är ganska billigt att ta ut bonusresor. ARN-IST-Sao Paulo i Comfort Class (9-10.000kr) genererar nog med poäng för en bonusresa ARN-IST-DXB.

Oj, status hos två bolag i samma allians alltså? Nja, så mycket kommer jag inte att åka med Turkish tror jag :)
Och Aegean får bli en nödlösning om jag inte kommer någon vart med EB.


Så, för att sammanfatta de kompletterande frågorna jag har då:
1. Är de poäng man får från köp på AMEX alltså statusgrundande?
2. Vilken typ av AMEX gäller det exakt? (blue, green, gold, platinum)
3. Får jag bra med poäng på EB-kortet när jag flyger t.ex....
- vanliga Lufthansa-flyg i ekonomi?
- Swiss Business Saver?
- Turkish Longhaul?

Väldigt schysst att du svarade!
 

Jonas C

Medlem
Skulle nog inte säga att Aegean är något bättre alternativ om man bor i Tyskland och flyger mycket LH/SK, då de flesta klasser inte ger någon intjäning. Däremot skulle jag säga att de amerikanska programmen är mycket mer att föredra, i synnerhet US Airways Dividend Miles. För $400 kan du under 90 dagar flyga 15000 miles (en billig ekonomi med US över atlanten + några domestics borde räcka) på US Airways flyg för att nå guldstatus. Bästa tiden att göra detta är precis efter nyår, då gäller din status ända till Feb 2015. US ger dessutom 100% intjäning till alla SAS bokningsklasser, samt intjäning på LH's lägsta, mfl.

Omkvalificeringen är 50 000 miles per kalenderår, motsvarande ett EBG. Men de awards man kan ta ut med US är bra överlägsna!
 

NyfikenGrau

Medlem
I Sverige så får man ju i alla fall bara extrapoäng på Amex/Diners/MC-inköp. Låter ju udda att nåt annat skulle gälla i Tyskland som inte ens är en "hemmamarknad"...

Nej jag vet ju inte vad som gäller, vet bara att man på Miles&More aldrig kan få statusmiles genom något annat än flygresor. Däremot skulle jag kunna tänka mig att vissa bonusprogram har ett undantag vad gäller köp av just flygresor, att man så att säga får flygpoäng både för köpet av flygresan och själva flygresan i sig. Eller en slags %-bonus på flygpoängen just för att man har kortet.

Jonas C: Det där låter ju mycket intressant! Vad innebär Platinum-nivån förresten? Jag tänker mig att den går att nå i samma trial-system ifall man t.ex. flyger t.o.r. business med US Airways till Mexiko eller Karibien? En sådan borde ju direkt komma upp i 22 500 miles menar jag?
 
Nej jag vet ju inte vad som gäller, vet bara att man på Miles&More aldrig kan få statusmiles genom något annat än flygresor. Däremot skulle jag kunna tänka mig att vissa bonusprogram har ett undantag vad gäller köp av just flygresor, att man så att säga får flygpoäng både för köpet av flygresan och själva flygresan i sig. Eller en slags %-bonus på flygpoängen just för att man har kortet.

Låter väldigt o-SAS, så är det nog samma som Miles&More. Jag har aldrig fått statusmiles hos EB på något annat än flygningar, alltså inte inköpet utan själva resan.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Så, för att sammanfatta de kompletterande frågorna jag har då:
1. Är de poäng man får från köp på AMEX alltså statusgrundande?
2. Vilken typ av AMEX gäller det exakt? (blue, green, gold, platinum)
3. Får jag bra med poäng på EB-kortet när jag flyger t.ex....
- vanliga Lufthansa-flyg i ekonomi?
- Swiss Business Saver?
- Turkish Longhaul?

Väldigt schysst att du svarade!

1. Som redan påpekats, dessa poäng är inte statusgrundande :(
2. Dessa nivåer har ingen direkt påverkan på intjäningen vad jag vet.
3. Dåligt med LH, bra med Swiss Business saver, halvdant med TK, bra med Ethiopian Airlines, bra med SAS egna flyg samt: TACA, Avianca, Estonian i low eco.

Om det "BARA" är status du söker skulle jag satsa på Aegean (Miles & Bonus) eller TK (Miles & Smiles). Båda är lätta att "hålla liv i"... Aegean Gold är giltig i 3år, Miles & Smiles i 2år. Däremot är dessa FFP inga höjdare om man vill tjäna poäng inom Europa, som man senare ska spendera på bonusresor
 
Toppen