Senaste nytt

Billigaste sättet att bli oneworld Sapphire (motsvarande Star Alliance Gold)?

Menathorn

Medlem
Hallå! Ska börja flyga en del mot Sydafrika och funderar på att försöka få ihop en vettig nivå på OneWorld utöver Star Alliance. Vad är det som gäller idag för att få det snabbt?
 

samet

Medlem
Hallå! Ska börja flyga en del mot Sydafrika och funderar på att försöka få ihop en vettig nivå på OneWorld utöver Star Alliance. Vad är det som gäller idag för att få det snabbt?

Kontakta dem och berätta om ditt nya tänkta resmönster.

Min far, när det begav sig för några år sedan då han fick utlandsplacering fick Guld hos både SAS och Finnair när han presenterade att han skulle resa en C-klassresa i månaden i 12 månader.
 

Senator

Moderator
Hallå! Ska börja flyga en del mot Sydafrika och funderar på att försöka få ihop en vettig nivå på OneWorld utöver Star Alliance. Vad är det som gäller idag för att få det snabbt?

Kontakta dem och berätta om ditt nya tänkta resmönster.

Min far, när det begav sig för några år sedan då han fick utlandsplacering fick Guld hos både SAS och Finnair när han presenterade att han skulle resa en C-klassresa i månaden i 12 månader.

"Kontakta vem" är väl lite av frågan i det här fallet. OneWorld själva delar inte ut någon status, man får ta kontakt med något av det bolag som flyger till Sydafrika skulle vara mitt tips nämligen British Airways eller Qatar. Jag ser inte helt någon anledning till att Finnair som inte flyger eller har någon Joint Venture till Sydafrika skulle skänka bort status.

Lite synd att detta inte kom upp i november, då hade du kunnat enkelt fått matchning till Finnair med en bokning med Finnair. Det är sällan man ser en så pass "billig lunch". Som de flesta vet "there is no such thing as a free lunch" ;)
Finnair matchar din Eurobonus status fram till 2 November 2021 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Några tips för billig status med British Airways:
Finnair till Dubai x 2 i Business + några billiga British Airways sträckor
British Airways x 1 i First

Hur man gör bäst med Qatar eller Finnair kan kanske någon annan berätta. Men det skadar aldrig att skicka en fråga, men man kommer nog längre med redan bokade resor som bevis.
 

pep

Medlem
Kom forbi denne artikel, lige noget for MR maniacs:

Tier Point Sweet Spots: Oneworld Flights Barely Over 2,000 Miles = 140 TP in Business Class​

 

Tomas E

Medlem
Kom forbi denne artikel, lige noget for MR maniacs:

Tier Point Sweet Spots: Oneworld Flights Barely Over 2,000 Miles = 140 TP in Business Class​

En lite märklig artikel. Inledningen är skriven som att intjäningen är 40 tier points under 2000 miles (per segment i business) och 140 TP därutöver. Den missar därmed de många 80 TP-sträckorna i Europa, som brukar gälla det mesta över 1500 miles men en hel del under det avståndet. Dessa 80 TP-sträckor brukar vara vanliga för TP runs hos BA, tillsammans med long haul-resor med start på billigare avreseorter (och därefter byte på LHR), ofta i Östeuropa.
 
  • Gilla
Reactions: pep

NotRyan

Medlem
En lite märklig artikel. Inledningen är skriven som att intjäningen är 40 tier points under 2000 miles (per segment i business) och 140 TP därutöver. Den missar därmed de många 80 TP-sträckorna i Europa, som brukar gälla det mesta över 1500 miles men en hel del under det avståndet. Dessa 80 TP-sträckor brukar vara vanliga för TP runs hos BA, tillsammans med long haul-resor med start på billigare avreseorter (och därefter byte på LHR), ofta i Östeuropa.
Nja. Det är en BA specifik grej, som bara gäller på de sträckor som BA opererar som är mellan 1000 och 2000 miles (men även med andra Oneworld bolag på den sträckan, vi får se hur länge HEL-LHR ger 80 TP nu när inte BA flyger), exempelvis HEL-ALC ger bara 40 TP med Finnair medan HEL-AGP ger 140 TP.
 

henrik l

Medlem
Jag håller just nu på att rädda BA-guldet på 1125 TP-nivån genom att köra Abu Dhabi-Colombo-Jakarta t&r med Sri Lankan i business och casha in 560 TP för ca 11 papp. Bra värde, men sedan måste man även kunna utnyttja tiden man är på väg.

Funderar eventuellt på att skriva en kort-rapport. Min avreseort var GOT, målet BKK. Körde av en landtransport Dubai-Abu Dhabi, det var smidigt. Inte fullt lika smidigt att ta sig i väg och kolla på moskén om man använder publika transportmedel.
 
Toppen