Senaste nytt

Bra kort för British Airways eller OneWorld i Sverige?

Senator

Moderator
Jag tolkade trådskaparen som att
a) först kanske lite mer direkta rutter till destination
b) om inte a) kanske inte någon som vill köra eviga "BC-fika" i alla lounger :)

Men nu som den ackumulerade kunskap härinne har berättat om möjligheten att studsa via BBB + CCC + DDD till EEE så verkar det som @fekberg har kanske är villig att testa något annat ;)
 

fekberg

Medlem
Tycker det är extremt svårt. Känner att jag har ett par olika val, som alla ger mig lite olika fördelar:

- Gör en resa som ni föreslagit för ca 16-20 00:- och få BA Silver status
- Skaffa SAS Amex Elite och res enbart med SAS och Star Alliance, och snart nå EBG för att få lounge och extra baggage
- Skaffa Amex Platinum och få priority pass, lounge access direkt

Det känns spontant som att Amex Platinum lockar mest av de ovan, för då blir jag minst låst.. Kan någon säga emot? :)
 

Senator

Moderator
Tycker det är extremt svårt. Känner att jag har ett par olika val, som alla ger mig lite olika fördelar:

- Gör en resa som ni föreslagit för ca 16-20 00:- och få BA Silver status
- Skaffa SAS Amex Elite och res enbart med SAS och Star Alliance, och snart nå EBG för att få lounge och extra baggage
- Skaffa Amex Premium och få priority pass, lounge access direkt

Det känns spontant som att Amex Premium lockar mest av de ovan, för då blir jag minst låst.. Kan någon säga emot? :)

Min personliga åsikt (trots att jag är också trogen mot British Airways) är att är man bosatt i Sverige, reser från Sverige och vill ha den optimala intjäning, status/lounge och en del poäng att använda för resor och uppgradering är SAS EuroBonus kombinerat med AMEX svårslaget. Men då skulle jag också lägga mitt resande på SAS + deras vänner inom Star Alliance och bort från British Airways och Emirates.

Tyvärr innehåller ditt resmönster för "lite" resor för att nå upp till status på flera program, så ett AMEX tillsammans med en interkontinental SAS Plus/Business eller Star Alliance Business per år + dina europeiska resor borde ge dig SAS EuroBonus Guld.

Jag åker sällan SAS, men har både MasterCard och AMEX. Jag kommer nästa upp i Diamond med det lilla jag åker med SAS (typ 10 segment per år inom Norden + kanske en långresa som läggs på EuroBonus).
 

Canadien

Medlem
Ja det är svårt att motivera (tio)tusental(s) kronor för att uppnå status om man reser så sällan att man inte får status p g a resandet.

Priopass via Amex är en bra början/inkörsport Sedan kan du jaga 2-4-1 voucher på det kortet, och börja hyra bilar varje helg men inte hämta ut dem, köpa linsvätska fast du har glasögon o s v.. :)
 

fekberg

Medlem
Ja det är svårt att motivera (tio)tusental(s) kronor för att uppnå status om man reser så sällan att man inte får status p g a resandet.

Priopass via Amex är en bra början/inkörsport Sedan kan du jaga 2-4-1 voucher på det kortet, och börja hyra bilar varje helg men inte hämta ut dem, köpa linsvätska fast du har glasögon o s v.. :)

:D

2-4-1 får jag väl inte med samma kort som ger mig Priority Pass, eller har jag missat något? Ultimata hade ju varit om Platinum gav Eurobonus också :)
 

Canadien

Medlem
:D

2-4-1 får jag väl inte med samma kort som ger mig Priority Pass, eller har jag missat något? Ultimata hade ju varit om Platinum gav Eurobonus också :)
Nej där tänkte jag fel, Premium som ger 241 har nog inget Priopass nej. Har själv bara Elite och den ger inte det.
 
Toppen