Senaste nytt

EU261/2004 Kompensation Fusklapp. Bra att ha på flygplatsen

  1. A flight of less than 1500 km in distance
  2. A flight within the EU of greater than 1500 km in distance, or any other flight of greater than 1500 km but less than 3500 km in distance
  3. A flight not within EU of greater than 3500 km in distance
Hej Gurus, hur tolkar ni denna typerna av flighter? Sitter i en situation där jag hade en inställd flight på kort varsel mellan två EU-länder Funchal-Stockholm (FNC-ARN) på 3993km. Denna landar ju på typ 3 om man bara går på avståndet. Samtidigt så uttrycker dom för typ 3 "a flight not within EU.." Vilket gör mig fundersam. :confused:

Jag tolkar typ2 som att det gäller flighter inom EU mellan just 1500-3500km. För flighter under 1500km så finns ju det en tydlig kategori "typ 1". Ska jag då tolka det som att flighter över 3500km hamnar inom kategori "typ 3"?

// Söndagstrött Bob
 

Agö

Medlem
  1. A flight of less than 1500 km in distance
  2. A flight within the EU of greater than 1500 km in distance, or any other flight of greater than 1500 km but less than 3500 km in distance
  3. A flight not within EU of greater than 3500 km in distance
Hej Gurus, hur tolkar ni denna typerna av flighter? Sitter i en situation där jag hade en inställd flight på kort varsel mellan två EU-länder Funchal-Stockholm (FNC-ARN) på 3993km. Denna landar ju på typ 3 om man bara går på avståndet. Samtidigt så uttrycker dom för typ 3 "a flight not within EU.." Vilket gör mig fundersam. :confused:

Jag tolkar typ2 som att det gäller flighter inom EU mellan just 1500-3500km. För flighter under 1500km så finns ju det en tydlig kategori "typ 1". Ska jag då tolka det som att flighter över 3500km hamnar inom kategori "typ 3"?

// Söndagstrött Bob
Var har du hittat den där texten?

På länken kan du hitta den riktiga texten:

https://eur-lex.europa.eu/resource....a7-8bf4-b0f60600c1d6.0004.02/DOC_1&format=PDF
 

gjohansson

Medlem
  1. A flight of less than 1500 km in distance
  2. A flight within the EU of greater than 1500 km in distance, or any other flight of greater than 1500 km but less than 3500 km in distance
  3. A flight not within EU of greater than 3500 km in distance
Hej Gurus, hur tolkar ni denna typerna av flighter? Sitter i en situation där jag hade en inställd flight på kort varsel mellan två EU-länder Funchal-Stockholm (FNC-ARN) på 3993km. Denna landar ju på typ 3 om man bara går på avståndet. Samtidigt så uttrycker dom för typ 3 "a flight not within EU.." Vilket gör mig fundersam. :confused:

Jag tolkar typ2 som att det gäller flighter inom EU mellan just 1500-3500km. För flighter under 1500km så finns ju det en tydlig kategori "typ 1". Ska jag då tolka det som att flighter över 3500km hamnar inom kategori "typ 3"?

// Söndagstrött Bob
Typ 2 = alla EU flighter över 1500km
 
EU-domstolen: Framflyttad flygresa ska ses som inställd
En flygavgång ska anses vara inställd om den flyttas framåt mer än en timme, enligt EU-domstolen. Beslutet kan innebära att det blir lättare för resenärer att få kompensation vid försenade flygresor. Enligt domstolen kan en sådan framflyttning leda till ”allvarliga olägenheter för passagerare”.

EU-domstolen: Framflyttad flygresa ska ses som inställd - Travel News
 

jumbooze

Medlem
Är det bara försening till slutdestinationen som räknas för ersättning?
Är nu på Segment två av resan (bru- mad) rejält försenad 2h+ och sen ska övernatta i MAD och sedan vidare mot EZE via BOG. Surt med denna övernattning då man ska träffa familjen i Madrid


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Hachans

Medlem
Är det bara försening till slutdestinationen som räknas för ersättning?
Är nu på Segment två av resan (bru- mad) rejält försenad 2h+ och sen ska övernatta i MAD och sedan vidare mot EZE via BOG. Surt med denna övernattning då man ska träffa familjen i Madrid


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja, självklart är det slutdestinationen som räknas.
 
Toppen