Senaste nytt

När släpps (billig) business på sas?

agehall

Medlem
Är det naivt att tro att priserna i BZ kommer gå ner när de nya A350 anländer?
1) ingen vet NÄR A350 anländer hos SAS.
2) vad har flygplanstyp med pris att göra? Priser sätts utifrån vad marknaden är villig att betala och med tanke på hur många här hajpar upp A350 så borde snarare priserna gå upp.
 

Senator

Moderator
SAS har hoppat på (samma) tåg som Star Alliance Joint Venture och One World Joint Venture är ombord gällande "fasta" kampanjpriser i business. Skillnaden är att SAS skippar Thanksgiving och har det på hela sitt lilla nätverk medan de andra fokuserar på Nordamerika. Just nu ligger följande i ExpertFlyer Z3SEBIZ gäller för utresa:
03/24/18 - 04/07/18
07/01/18 - 08/20/18

Ett undantag är ARN-MIA som har ett pris året runt
Z1SEBIZ Z Round-Trip 15145(SEK) B
+ skatter och avgifter

Alla dessa kräver bokning 28 dagar innan avresa
 

nitrid

Medlem
1) ingen vet NÄR A350 anländer hos SAS.
2) vad har flygplanstyp med pris att göra? Priser sätts utifrån vad marknaden är villig att betala och med tanke på hur många här hajpar upp A350 så borde snarare priserna gå upp.

1 När de kommer är irrelevant til min fråga.
2 Grundläggande ekonomi, ju mer du kan pressa priser med antal stolar och bränsleekonomi ju mer utrymme finns för prissänkning.

Är det konstigt att man ser fram emot ett nytt fräscht plan?
Tycker du borde tagga ner med din negativitet, bättre att inte skriva alls än hacka ner på folk.
 

agehall

Medlem
1 När de kommer är irrelevant til min fråga.
Nej, den är ställd i kontext av tråden, det vill säga "När släpps billig business på SAS". Det blir lite konstigt att diskutera detta med tidsangivelsen "när A350" kommer eftersom ingen vet när de faktiskt kommer finnas tillgängliga för SAS. De kan ju råka komma som tänkt, 2019, eller så kommer de 2032 och då kan många andra faktorer ha haft mycket större effekt än en ny flygplanstyp.

2 Grundläggande ekonomi, ju mer du kan pressa priser med antal stolar och bränsleekonomi ju mer utrymme finns för prissänkning.
Och alla som tittat på flygpriser vet att det inte har så värst mycket med verkligheten vi konsumenter ser. Priserna sätts utifrån vad marknaden är beredd att betala och det kan vara både bra och dåligt.

Är det konstigt att man ser fram emot ett nytt fräscht plan?
Nej, men det behöver inte innebära en ny flygplansmodell. Även riktigt gamla flygplan kan vara otroligt fräscha efter en renovering.

Tycker du borde tagga ner med din negativitet, bättre att inte skriva alls än hacka ner på folk.
Ursäkta att jag inte svarade med det du ville höra. Vill du hellre att jag ska ljuga för att tillfredsställa dina behov?
 

Senator

Moderator
1 När de kommer är irrelevant til min fråga.
2 Grundläggande ekonomi, ju mer du kan pressa priser med antal stolar och bränsleekonomi ju mer utrymme finns för prissänkning.

Är det konstigt att man ser fram emot ett nytt fräscht plan?
Tycker du borde tagga ner med din negativitet, bättre att inte skriva alls än hacka ner på folk.

Jag tror vi får skilja på "Är det konstigt att man ser fram emot ett nytt fräscht plan?" och "2 Grundläggande ekonomi, ju mer du kan pressa priser med antal stolar och bränsleekonomi ju mer utrymme finns för prissänkning." ;) Tror inte vi skall blanda dessa två för mycket :)

Men, frågan om tillgång och efterfråga är relevant. Skulle vara intressant dock att sitta på den insikt hur en kapacitetsökning spelar in i prisbilden. Det som jag har undrat på under längre tid är vilka ekonomiska och finansiella skäl som finns att just rutten till Miami ligger så pass mycket lägre gällande året-runt-priser än andra destinationer i Nordamerika:
ARN-EWR: Z1SEBIZ SK Z Round-Trip 21098(SEK)
ARN-ORD: Z1SEBIZ SK Z Round-Trip 24098(SEK)
ARN-LAX: Z1SEBIZ SK Z Round-Trip 22768(SEK)
Indirekt via CPH är det IAD som gäller
ARN-IAD: Z1SEBIZ SK Z Round-Trip 24348(SEK)
Direkt eller indirekt via CPH/OSL till MIA
ARN-MIA: Z1SEBIZ SK Z Round-Trip 15145(SEK)

Till Asien är HKG billigast
ARN-HKG: ZSE1BIZ SK Z Round-Trip 17460(SEK)
Indirekt till NRT, PEK, PVG
ARN-NRT: ZSE1BIZ SK Z Round-Trip 24078(SEK)
ARN-PEK: ZSE1BIZ SK Z Round-Trip 17488(SEK)
ARN-PVG: ZSE1BIZ SK Z Round-Trip 17488(SEK)

Jag tror inte nytt flyg skulle ändra prisbilden. A340-300 har flera stolar i business, lite dyrare i drift, men är avskriva så i så fall borde dessa vara på billigare rutter :)
 
Toppen