Senaste nytt

Trygghansa ger noll ersättning för resa bokad med poäng?

Hafermann

Medlem
Finns det något försäkrinsgbolag som bekräftat ersätter förstörd resa vid sjukdom/skada?

Vad säger hjärntrusten?
 
Efter att läst lite här och i andra försäkringstrådar, hörde jag med mitt eget bolag - Folksam. Jag har en hemförsäkring (bostadsrätt) med "resklar"-tillägget. Jag tolkar det som att sjukdom och boendekostnader täcks (sålänge boendet också inte är betalda med poäng), men att man troligen bara kan få ersättning för resan och reseavbrottet motsvarande det man betalat i flygskatter.

Svar 1 på om de ersätter resekostnader, reseavbrott och dylikt:
Hej och tack för ditt mejl.
Vi kan inte ersätta för flygpoäng men däremot för eventuella boendekostnader ersätter resklar.
Med vänlig hälsning
Folksam Kundservice

Svar 2 efter följdfråga om de ersätter "reseavbrott":
Hej,
Det vi måste kunna titta på i de lägena är en kostnad och det är ju svårt om det är betalat med Sas Euro bonus. Däremot boendekostnaden ska vi ju kunna titta på. Betalar du som vanligt med pengar så ska vi ju kunna titta på den kostnaden.

Skulle du blir sjuk utomlands och behöva söka vård så omfattas det i reseskyddet under 45 dagar.

Med vänlig hälsning
Tina, Folksam Skador
 

Hafermann

Medlem
Efter att läst lite här och i andra försäkringstrådar, hörde jag med mitt eget bolag - Folksam. Jag har en hemförsäkring (bostadsrätt) med "resklar"-tillägget. Jag tolkar det som att sjukdom och boendekostnader täcks (sålänge boendet också inte är betalda med poäng), men att man troligen bara kan få ersättning för resan och reseavbrottet motsvarande det man betalat i flygskatter.

Svar 1 på om de ersätter resekostnader, reseavbrott och dylikt:
Hej och tack för ditt mejl.
Vi kan inte ersätta för flygpoäng men däremot för eventuella boendekostnader ersätter resklar.
Med vänlig hälsning
Folksam Kundservice

Svar 2 efter följdfråga om de ersätter "reseavbrott":
Hej,
Det vi måste kunna titta på i de lägena är en kostnad och det är ju svårt om det är betalat med Sas Euro bonus. Däremot boendekostnaden ska vi ju kunna titta på. Betalar du som vanligt med pengar så ska vi ju kunna titta på den kostnaden.

Skulle du blir sjuk utomlands och behöva söka vård så omfattas det i reseskyddet under 45 dagar.

Med vänlig hälsning
Tina, Folksam Skador
Jag har också Resklar, men är ev på gång att byta hemförsäkring. Och då är ju detta av vikt då det regelbundet görs bonusresor.

Någon som fått bekräftat av annat bolag att man ersätter vad samma resa skulle kostat i pengar istället för poäng?
 

Hafermann

Medlem
Efter att läst lite här och i andra försäkringstrådar, hörde jag med mitt eget bolag - Folksam. Jag har en hemförsäkring (bostadsrätt) med "resklar"-tillägget. Jag tolkar det som att sjukdom och boendekostnader täcks (sålänge boendet också inte är betalda med poäng), men att man troligen bara kan få ersättning för resan och reseavbrottet motsvarande det man betalat i flygskatter.

Svar 1 på om de ersätter resekostnader, reseavbrott och dylikt:
Hej och tack för ditt mejl.
Vi kan inte ersätta för flygpoäng men däremot för eventuella boendekostnader ersätter resklar.
Med vänlig hälsning
Folksam Kundservice

Svar 2 efter följdfråga om de ersätter "reseavbrott":
Hej,
Det vi måste kunna titta på i de lägena är en kostnad och det är ju svårt om det är betalat med Sas Euro bonus. Däremot boendekostnaden ska vi ju kunna titta på. Betalar du som vanligt med pengar så ska vi ju kunna titta på den kostnaden.

Skulle du blir sjuk utomlands och behöva söka vård så omfattas det i reseskyddet under 45 dagar.

Med vänlig hälsning
Tina, Folksam Skador
Jag har också Resklar, men är ev på gång att byta hemförsäkring. Och då är ju detta av vikt då det regelbundet görs bonusresor.

Någon som fått bekräftat av annat bolag att man ersätter vad samma resa skulle kostat i pengar istället för poäng?
 
Jag har också Resklar, men är ev på gång att byta hemförsäkring. Och då är ju detta av vikt då det regelbundet görs bonusresor.

Någon som fått bekräftat av annat bolag att man ersätter vad samma resa skulle kostat i pengar istället för poäng?
Är det så jobbigt att läsa en tråd på 4 sidor att man istället vill att andra skall göra jobbet? Andra posten i denna tråd du har postat i har @Dr. Miles länkat till olika fall, precis vad du efterfrågar.
 
SOS ersätter ingenting när man är utomlands, kan vara bra att påpeka (dvs SOS Alarm som driver numret 112 och är statligt / landsting / kommunalt ägt). Däremot så skall man ju vända sig till SOS International som ägs av försäkringsbolagen.
Givetvis är SOS International jag menar. Det går inte att ringa svenska SOS utomlands....
 

Hafermann

Medlem
Är det så jobbigt att läsa en tråd på 4 sidor att man istället vill att andra skall göra jobbet? Andra posten i denna tråd du har postat i har @Dr. Miles länkat till olika fall, precis vad du efterfrågar.
@Golfkillen, jag är ledsen om jag sårat dina känslor genom att ställa en fråga som för mig är av relevans vid val av nytt försäkringsbolag. Jag har läst genom tidigare svar, men är nyfiken på om det finns ytterligare bolag att välja på.
Jag tycker det är väldigt tråkigt att man istället för att hjälpa, tar tillfälle i akt att klanka ner på andra forumskribenter. Alternativet att bara låta bli att svara om det känns för jobbigt, istället för att vara otrevlig finns ju också. Men det handlar väl om vad man som person har för grundinställning till andra människor.
 
@Golfkillen, jag är ledsen om jag sårat dina känslor genom att ställa en fråga som för mig är av relevans vid val av nytt försäkringsbolag. Jag har läst genom tidigare svar, men är nyfiken på om det finns ytterligare bolag att välja på.
Jag tycker det är väldigt tråkigt att man istället för att hjälpa, tar tillfälle i akt att klanka ner på andra forumskribenter. Alternativet att bara låta bli att svara om det känns för jobbigt, istället för att vara otrevlig finns ju också. Men det handlar väl om vad man som person har för grundinställning till andra människor.
Du frågar om det finns någon som har fått bekräftat av annat bolag, och svar på den frågan finns ju i början av tråden. Jag gissar att du inte ens läst det när du ställde frågan. Jag var verkligen inte otrevlig, poängterar bara att man kan lägga ner lite energi själv istället för att hoppas att andra gör jobbet, men det beror kanske på vilken grundinställning man har till livet...
 

Hafermann

Medlem
Du frågar om det finns någon som har fått bekräftat av annat bolag, och svar på den frågan finns ju i början av tråden. Jag gissar att du inte ens läst det när du ställde frågan. Jag var verkligen inte otrevlig, poängterar bara att man kan lägga ner lite energi själv istället för att hoppas att andra gör jobbet, men det beror kanske på vilken grundinställning man har till livet...

Du gissar, jag vet.
Det är av vikt för mig att veta om det finns ytterligare eller "annat bolag" som kan bli aktuellt. Enkelt.

Din ingress i föregående inlägg uppfattas definitivt av mig som otrevligt, och om du inte själv anser att du var otrevlig så har du direkt misslyckats då inlägget var riktat direkt till mig.

Så för att återgå till min fråga och släppa energitjuvarna, är det någon som vet om det finns ytterligare försäkringsbolag som ersätter vid sjukdom/skada?
 

Mikael S

Medlem
Jag har också Resklar, men är ev på gång att byta hemförsäkring. Och då är ju detta av vikt då det regelbundet görs bonusresor.

Någon som fått bekräftat av annat bolag att man ersätter vad samma resa skulle kostat i pengar istället för poäng?

Jag har också kollat runt lite på just detta. Och enligt samtal med Folksam så värderar de poäng till 0 kr. Märkligt, då de till skillnad mot IF inte skriver ngt om detta i villkoren, utan där bara hänvisar till att de täcker kostnaderna.

Länsförsäkringar var däremot väldigt tydligt i sitt mailsvar, och verkar vara enda bolaget som faktiskt ger sådan ersättning vad jag funnit.

"Om du tecknar en hemförsäkring hos oss och väljer tilläggsförsäkringen Utökat reseskydd så ingår det ett avbeställningsskydd om du blir sjuk. Om vi säger att du har köpt en resa för Eurobonuspoäng och du inte kan åka på grund av sjukdom så ersätter vi då vad en likvärdig resa kostar, detta betalas ut till ditt konto och inte som poäng.

Utökat reseskydd, 800:-/år.
Utökat reseskydd - Länsförsäkringar"
 
Toppen