Senaste nytt

Trygghansa ger noll ersättning för resa bokad med poäng?

NiNE

Medlem
Liten fundering. Verkade som ni kom till staterna med flyg. Så vad är det som Trygg H inte vill betala för ?
Kunde ni inte åka hem med avsett flyg utan ni fick lösa ny biljett ?

Enligt ditt inlägg 2017-03-24 i tråden:
Sjuk på resa, fast i USA med flygförbud

Skrev du att:
Tack för intressanta och hjälpsamma kommentarer! Vi var hos läkaren samma dag som hemresan och hon gav oss ok på att flyga, så vi åkte hem på våra bokade biljetter.

Varför skall försäkringsbolaget då ersätta resekostnader om du kom hem på dina ordinarie biljetter?

Med tanke på att en av fem personer blev sängliggande och en förälder fick stanna inne och ta hand om barnet under större delen av resan och därför gick miste om själva semestern så gäller mitt ersättningsanspråk detta. Det är inget konstigt med det och det är ett vanligt försäkringsärende.
 

NiNE

Medlem
Kanske åter igen är en av våra "premiumresenärer" som bara vill ha och inte ge. Samma som åker på vissa linjer med tomma väskor för att förhoppningsvis casha in när väskan blir försenad. VI hade ju även relativt nyligen en person som åkte med flickvännen på resa och fick ut nästan 10 000 mer än utlagda utgifter vid försening. Personen var inte nöjd utan ville även har ersättning på hemresan för att den stenhårt sminkade flickvännen hade varit tvungen att köpa (dyrt) smink vid hemkomst. Det är svårt när man inte kan vara hårdsminkad under 24 timmar. Eller den som köpte en väldigt dyr resväska när väskan var försenad vid hemkomst och ville att SAS skulle betala för väskan. En extra väska var önskvärt och "bra att ha", om man slapp betala själv förstås. Att åka på en kort affärsresa med allt annat än en Rimowa går ju absolut inte.

En del ser tyvärr försäkringar som någon slags bonus. Man har ju betalt för försäkringen och ska därför få förmåner oavsett hur löjliga omständigheterna är. Allt är roligare när någon annan betalar.

Nu får ni väl lugna er. Om man blir sjuk på semestern och därför tappar själva syftet med resan så ersätter hemförsäkringen/reseförsäkringen det, och betalar tillbaka (delar av) utläggen för resa och boende. Det var detta jag undrade om men det fick jag ju bittert ångra nu efter diverse påhopp. Vi åkte på en lång resa alla fem och det kostade en hel del, men två av fem personer fick stanna inne hela veckan, så jag tänker be mitt försäkringsbolag om ersättning för detta. Det är väl ganska långt ifrån "löjliga omständigheter" som jag ser det. Jag har ett antal försäkringar för alla i familjen och det är inte fråga om att försöka mjölka något bolag. Jag har aldrig åkt med tomma väskor eller ens köpt en tandborste vid försenat bagage, så jag ber er vänligen att sluta hoppa på mig och anta att jag försöker lura till mig pengar.

Jag läste villkoren innan jag postade inlägget och jag förstår vad som gäller, men jag hoppades på att några kunde dela med sig av sina erfarenheter inom ämnet. Nu blev det istället en diskussion om hur hemskt jag är som försöker lura till mig pengar.
 

malmokalle

Medlem
Kanske åter igen är en av våra "premiumresenärer" som bara vill ha och inte ge. Samma som åker på vissa linjer med tomma väskor för att förhoppningsvis casha in när väskan blir försenad. VI hade ju även relativt nyligen en person som åkte med flickvännen på resa och fick ut nästan 10 000 mer än utlagda utgifter vid försening. Personen var inte nöjd utan ville även har ersättning på hemresan för att den stenhårt sminkade flickvännen hade varit tvungen att köpa (dyrt) smink vid hemkomst. Det är svårt när man inte kan vara hårdsminkad under 24 timmar. Eller den som köpte en väldigt dyr resväska när väskan var försenad vid hemkomst och ville att SAS skulle betala för väskan. En extra väska var önskvärt och "bra att ha", om man slapp betala själv förstås. Att åka på en kort affärsresa med allt annat än en Rimowa går ju absolut inte.

En del ser tyvärr försäkringar som någon slags bonus. Man har ju betalt för försäkringen och ska därför få förmåner oavsett hur löjliga omständigheterna är. Allt är roligare när någon annan betalar.

Nu har jag räknat till 10 flera gånger och min slutsats står fast: Ett av de mest onödiga och osympatiska inlägg på BC någonsin.
 

Pho

Medlem
Om jag förstår problemet korrekt så är det att Trygg Hansa inte anser att de kan betala tillbaka några bonuspoäng? Det är naturligtvis surt, men jag tror samtidigt att vi många gånger är glada för att det inte finns någon växlingskurs mellan bonuspoäng och pengar. På samma sätt så hade man ju knappast fått tillbaka en 10% rabattcheck om man hade haft det för att betala (eller sänka priset) på sin resa.

Får nog bara konstatera att det är surt för den som drabbas men kanske sådant man får räkna med...
 

Valley

Medlem
Med tanke på att en av fem personer blev sängliggande och en förälder fick stanna inne och ta hand om barnet under större delen av resan och därför gick miste om själva semestern så gäller mitt ersättningsanspråk detta. Det är inget konstigt med det och det är ett vanligt försäkringsärende.

Och. Vilken typ av försäkring har du hos T H ?
Vanliga eller har du möjligtvis Utökade reseförsäkringen ?
 

Dr. Miles

Expert
Och. Vilken typ av försäkring har du hos T H ?
Vanliga eller har du möjligtvis Utökade reseförsäkringen ?
Jag har TryggHansas hemförsäkring med utökade reseförsäkring.
Kundtjänsten sa att de inte ersätter poäng eller kost för likvärdig biljett om det blir avbeställning eller när man ansöker ersättning om outnyttjad resekostnad.
TryggHansa skrev:
Avbeställningsskydd


Försäkringen ersätter inte

* Resa eller del av resa som betalats med bonuspoäng

TryggHansa skrev:
Outnyttjad resekostnad


Försäkringen ersätter inte

* Resa eller del av resa som betalats med bonuspoäng

https://www.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/Privat/P00296.pdf
 

Valley

Medlem
Jag har TryggHansas hemförsäkring med utökade reseförsäkring.
Kundtjänsten sa att de inte ersätter poäng eller kost för likvärdig biljett om det blir avbeställning eller när man ansöker ersättning om outnyttjad resekostnad.

Samma här. TH med Utökad reseförsäkring och en massa konstiga plus och tillägg.
Här kan det dock finnas en gravad hund. Tyvärr finns för många tomtar som sitter i kundtjänst, även hos T H (har gått några vänder, under 7 månader för att vara mer precis, med ett ljushuvud i samband med vattenskada).
Har för mig att jag någonstans läst att om man måste åka hem med annat flyg än ordinarie så kan man få ersättning för de extrakostnader som uppstår. Och man kan också få ersättning för ordinarie biljett, men eftersom man enbart får ut det man betalat så........

Lite OT - Nu är det väl så att man är så korkad att man går på allt som försäkringsbolagen skryter om. För att upptäcka att när skadan väl händer så är det plötsligt inte Hemextra utan Husplus som gäller.
Kamrat i Schweiz hade 4 olika reseförsäkringar (Hemförsäkring If har jag för mig) och när skadan inträffade kunde ingen tala om att försäkringen verkligen gällde. Det skulle man ta ställning till efter att alla papper skickats in. Väl tur han hade ett Eurocard utan limit.
Syrran råkade ut för precis samma sak i Sydafrika. Skicka in pappren så tar vi ställning när det är gjort. Och sjukhuset ville i princip ha cash up front.
(Hem-och reseförsäkring Folksam)
Och det finns mer.
Får väl säga att samtliga bolag verkar agerat likadant.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Gällande sjukhuskostnader så är min erfarenhet att SOS tar allt om man anmäler skadan när den händer. Jag har valt att boka resa samt boende själv vid skada och fått skälig ersättning efteråt.
 
Gällande sjukhuskostnader så är min erfarenhet att SOS tar allt om man anmäler skadan när den händer. Jag har valt att boka resa samt boende själv vid skada och fått skälig ersättning efteråt.
SOS ersätter ingenting när man är utomlands, kan vara bra att påpeka (dvs SOS Alarm som driver numret 112 och är statligt / landsting / kommunalt ägt). Däremot så skall man ju vända sig till SOS International som ägs av försäkringsbolagen.
 
Toppen